Milli
Məclisin İqtisadi Siyasət Komitəsinin üzvü, İqtisadi və Sosial İnnovasiyalar İnstitutunun
rəhbəri Əli Məsimli Azərbaycanda bankların kredit siyasəti barədə təhlil yazıb.
Deputatın Moderator.az-a təqdim etdiyi təhlil yazısını təqdim edirik:
Beynəlxalq təcrübədən məlumdur ki, bank kreditlərindən istifadə, insanların
arzu etdikləri məişət texnikası, elektronika, eləcə də mənzil, avtomobil almaq,
yaxud da ki, biznesini inkişaf etdirmək və sairdən ötrü ən rahat üsuldur.
Kredit almaq həm də çox adam üçün düşdüyü mürəkkəb vəziyyətdən çıxmadan ötrü
çox əlverişli vasitədir. Ona görə də bazar iqtisadiyyatlı ölkələrdə əlverişli
şərtlərlə və əlçatan faizlərlə təklif olunan kredit sistemi formalaşmışdır.
Məsələn, Qərb ölkələrində-Avropa və Amerikada bank faizləri 6-7 faizdən, bir
sıra hallarda 3-5 faizdən yüksək deyil. Qlobal maliyyə-iqtisadi böhranı digər
sahələr kimi bank sektoruna və faiz dərəcələrinə təsir göstərsə də, bunu
məsələnin mahiyyətinə ciddi davamlı dəyişiklik kimi qəbul etmək olmaz. Ona görə
ki, həmin ölkələrdə “kredit hesabına yaşamaq” prinsipi artıq ənənəyə, həyat
tərzinə çevrilib...Yeni müstəqil dövlətlər də getdikcə bu üsuldan daha geniş
istifadə etməyə başlayıblar. Belə ki, postsovet məkanına aid olan ölkələrin
əksəriyyətində kreditə görə faizlər 10-20 faiz arasında dəyişir. Baltikyanı
ölkələrdə kreditlər illik 10 faizin altında, qonşu Gürcüstanda isə təxminən 10
faizlə verilir. Türkiyədə də faiz dərəcələri 10 faizin altındadır. Çində bu
rəqəm 6 faiz ətrafındadır. Hər bir Çin ailəsi 4-6 faizlə 20-30 il müddətinə
mənzil, avtomobil, mebel və sair almaqdan ötrü kredit götürə bilər.
Postkommunust məkanına aid olan Şərqi Avropa ölkələrində də faiz dərəcələri
əlçatanlığı ilə fərqlənir. Məsələn, Çexiyada faiz dərəcəsi 2,5 faizdir. Bir çox
müsəlman ölkələrində isə banklar xidmət haqqı istisna olmaqla faizsiz
işləyir...
Bazar münasibətlərinə keçidlə əlaqədar olaraq Azərbaycanda ikipilləli bank
sistemi formalaşması prosesində yeni münasibətlərinin tələblərinə müvafiq
surətdə kredit sistemi də inkişaf etməyə başladı. Hazırda Azərbaycanda Mərkəz
Bankla yanaşı, 40-dan artıq kommersiya bankı fəaliyyət göstərir. Onların
arasında təkcə Azərbaycanda deyil, bütövlükdə regionda ad çıxaran güclü banklar
da mövcuddur. Mərkəzi bank və Beynəlxalq Bankla yanaşı, bir sıra banklarımız da
dünya standartlarının tələblərinə cavab verən güclü kadr potensialına malikdir.
2013-cü ilin birinci rübündə bank sektorunun aktivləri 18 milyard manatı ötüb. Eyni
zamanda verilən kreditlər 1,7% artaraq rübün sonuna 12 milyard 606 milyon
manata çatıb və bu da bank aktivlərinin 65%-ni təşkil edir. Fiziki şəxslərin
əmanətləri isə rüb ərzində 8,3% artaraq 5 milyard 536,4 milyon manat olub. Eyni
zamanda, uzunmüddətli əmanətlər 14,4% artaraq cəmi əmanətlərin 41%-ni təşkil edib.
Son illər postsovet məkanının əksər ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda da
istehlak kreditləri sürətlə artır və verilən kreditlərdə əsas yer tutur.
Bununla belə kredit məsələsində onun əlverişli və əlçatan olması əsas rol
oynayır. Əlverişli və əlçatan kredit şərtləri dedikdə, ilk növbədə kreditə görə
faiz dərəcələri, qaytarılmasının maksimim müddəti, eləcə də girov və sığorta
şərtləri mühüm yer tutur.Bu baxımdan hələki Azərbaycanda əksər hallarda kredit
şərtləri əlverişsiz olduğundan, ölkə vətəndaşlarının xeyli hissəsinin həmin
şərtlərlə bank kreditlərində dolğun şəkildə faydalana bilmirlər. Postsovet
məkanında Ukrayna, Belarus və Tacikistan istisna olmaqla, Azərbaycan
banklarında digər qalan ölkələrlə müqayisədə kredit şərtləri xeyli sərt və faiz
dərəcələri yüksəkdir. Belə ki, normal maliyyə-kredit sistemi formalaşmış
ölkələrdə kreditlər illik 5-10 faizlə verildiyi halda, Azərbaycanda orta illik
bank faizləri rəsmən 15 faiz göstərilsə də, bu göstərici nominal hesabla 26
faizə, bəzi hallarda isə hətta 36 faizə çatır. Ötən il Azərbaycanda illik
inflyasiya 1,1 faiz, bu il isə 2 faiz ətrafında olduğu bir şəraitdə, 28-36
faizlik kredit çox anormal görünür Düzdür, ölkədə aşağı faizlə ipoteka və
sahibkarlıq üçün güzəştli kreditlər verilir. Hazırda respublika üzrə ən aşağı
faiz dərəcələri (4-8% intervalında), əsasən, dövlət büdcəsindən maliyyələşən
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun, İpoteka Fondunun və Kənd Təsərrüfatı
Kreditləri Agentliyinin ayırdığı kreditlər üzrə müəyyən edilib. Dövlətin
güzəştli kreditlərinin aşağı faiz dərəcəsi sayəsində 2013-cü ilin birinci
rübündə ölkə üzrə kreditlərin orta faiz dərəcəsi 0,35% azalaraq 14,85% təşkil
edib. Eyni dövrdə əmanətlər üzrə manatla nominal orta faiz dərəcələri də
9,85%-dən 9,84%-ə enib. Lakin hələlik qeyd etdiyimiz həmin istiqamətlərdə
verilən kreditlərin ümumi həcmi real tələbatdan qat-qat az olduğundan,
Azərbaycanın faiz siyasətində mühiti onlar müəyyən eləmir... Doğrudur, Azərbaycanda
elə birgə banklar var ki (reklam olmasın deyə adını çəkmirik), MDB məkanı üçün
orta hesab oluna biləcək səviyyədə faizlərlə işləyir, yəni sahibkarlar üçün
ticarət, xidmət, inşaat, istehsal və kənd təsərrüfatı məhsullarının emalı
sahələrində fəaliyyət göstərən fərdi sahibkarların dövriyyə vəsaitlərinin
kreditləşdirilməsi üçün illik 15-20 faiz dərəcəsi ilə 750 000 manat məbləğinədək
24 ayadək kreditlər verilir.
Amma son illər əhalinin daha çox istifadə etdiyi istehlak kreditləridir və onun
illik 22-36 faizlə ayrılır. Bu isə Mərkəzi Bankın uçot dərəcəsindən (4,75 faiz)
müvafiq surətdə 4,6-7,6 dəfə yüksəkdir. Kiçik həcmli (1000 - 10 000 manat
arasında) biznes kreditləri verən bank olmayan kredit təşkilatlarının təqdim
etdiyi kreditlər istehlak kreditlərindən də yüksək faizlə, hətta 40-42 faizə
verirlir. Azərbaycan banklarının istehlak kreditləri üzrə faizləri bir qayda
olaraq daha çox 26-28 faiz olduğu halda, postsovet məkanın digər
enerjidaşıyıcılı ölkələri olan Qazaxıstanda 12-13 faiz,Rusiyada 16 faiz
ətrafındadır. Azərbaycanda istehlak kreditləri ilə yanaşı, biznes kreditlərinin
də faiz dərəcəsi yüksəkdir. Azərbaycanda Mərkəzi Bankın uçot dərəcəsi 2008-ci
ildə 10 faiz, 2009-cu ildə 2 faiz, 2010-cu ildə-3 faiz, 2011-ci ildə- 5,25
faiz, 2012-ci ildə- 5 faiz olub və hazırda 4,75 faiz təşkil edir. Bu
intervaldakı dəyişikliklərin kommersiya banklarının təklif etdiyi kreditlərin
faiz dərəcəsinə, cuzi məqamları çıxmaq şərtilə, elə bir təsiri olmayıb. Çünki
Azərbaycanda kommersiya banklarının cəlb etdikləri vəsaitlərin çox az hissəsi
Mərkəzi Bankın mərkəzləşdirilmiş kredit resurslarıdır. 2013-cü ilin birinci
rübündə Azərbaycan Mərkəzi Bankının müəyyənləşdirdiyi faiz dəhlizinin aşağı
həddi 1%, yuxarı həddi 7% təşkil edib, uçot dərəcəsi isə 5%-dən 4,75%-ə
endirilib. Kommersiya bankları əhalidən və kənar mənbələrdən kreditləri illik
cəmi 10-12%-lə götürdükləri halda, fiziki və hüquqi şəxslərə, vətəndaşlara
25-30%-lə təklif edirlər. Bu tədbirlərə baxmayaraq, eləcə də depozitlər üzrə
orta illik faiz dərəcəsi 8% olduğu halda, kredit faizləri bundan 3-4 dəfə
yüksəkdir.Ona görə də bizdə istehlak kreditləri Avropadan 4-5 dəfə bahadır.
Görülən tədbirlərə baxmayaraq, hazırda bu sahədə vəziyyət getdikcə kritikləşir.
Ona görə də ölkədə iqtisadi fəallığın yüksəldilməsi, biznes qurumlarının
maliyyələşdirilməsində, eləcə də istehlak kreditlərinin verilməsində aparıcı
rola malik kommersiya banklarının təklif etdikləri kreditlərin faiz
dərəcələrinin yüksək olması müxtəlif səviyyələrdə haqlı narazılıqlar və ciddi
suallar doğurur.
Azərbaycanda bank kreditlərinin yüksək olmasının görünən və görünməyən
tərəfləri vardır. Görünən tərəflər içərisində aşağıdakı məqamlar daha çox təzir
gücünə malikdir:
- bank sistemində oliqarxik elementlərin və inhisarçılıq meyllərinin olması;
- kredit resurslarının məhdudluğu (əslində bu amil nisbi xarakter daşıyır,
çünki Azərbaycan kredit resursları yetərincə artırmaq iqtidarındadır);
- kredit portfelinə cəlb edilən resursların dəyərinin baha olması;
- kreditlərin qaytarılmasında risklərin yüksək olması;
- bank sektorunda oturuşmuş bazar münasibətlərinə xas olan rəqabətin olmaması;
- inzibati xərclərin və xidmət haqlarının daim artması və sair.
Bundan əlavə bəzi kommersiya bankları müştəri cəlb etmək naminə kreditlərin
nominal deyil, effektiv faiz dərəcələrini elan edir, reallığı əks etdirməyən
reklam kompaniyası aparır və yüksək faizlə verdikləri kreditləri aşağı faizli
kimi təqdim etməyə çalışırlar. Borcalandan kreditə görə komissiya, sığorta, nağdılaşdırma,
girovun saxlanması və digər xərclərin tutulması son nəticədə faiz dərəcələrinin
yüksəlməsinə gətirib çıxarır. Çünki müştəri krediti 15-16 faizlə götürdüyünü
düşünür, amma bundan 1,7-1,8 dəfə yüksək, yəni 26-28%-lə ödəniş edir. Amma bu
sahə ilə iş görən çoxlarına məlumdur ki, bankda faiz dərəcələri, xidmətlə bağlı
ödənişlərdən əlavə, hələ də bir sıra hallarda “şapka” və sair şəklində qeyri-rəsmi
ödənişlərə də rast gəlinir.
Məsələyə geniş səpgidə yanaşdıqda, Azərbaycanın kredit bazarını aşağıdakı kimi
səciyyələndirmək olar:
- kreditlərə görə faizlərin ifrat dərəcədə yüksək olması;
- kredit bazarınız sürətlə inkişaf etməsi;
- kredit bazarının Azərbaycan üçün yeni hadisə olması və bu bazarın hələ çox
cavan olması;
- kreditə tələbatın orta dünya tempindən sürətlə artması;
- kredit bazarının sürətlə inkişafına rəğmən, bu bazarın çoxları üçün əlçatan
və populyar olmaması.
Ona görə də istər dünya çapında, istər postkommunust, istərsə də MDB məkanında
ən yüksək faizlə kredit verən banklar arasında Azərbaycan bankları ön yerlərdən
birini tutur. Bazarlarda risklərin hələ də qaldığını əsas gətirən bank mütəxəssisləri
indiki faiz dərəcələrini təbii sayırlar. Bank sahəsində çalışanların
dediklərinə görə, Azərbaycanda bank kreditlərinin faiz dərəcələri çox yüksək
olsa da, onlara həmin faizin yalnız 5-7 faizi çatır. Yüksək faizlə kredit
verməklə banklar bir növ qaytarılmayan kreditləri sığortalayır. Yəni ödəməyi
bacarmayan müştərinin vurduğu ziyan digər ödəyicinin yüksək faizi hesabına
bağlanır. Kommersiya banklarının yüksək faizli kreditlər təklif etməklə qısa
müddətdə daha çox gəlir əldə etməyə çalışmalarıdır. Belə yanaşma banklara sərf
etsə də, ölkə iqtisadiyyatı və sosial sahədə bir sıra ciddi problemlərin
qabarmasının katalizatoru rolunu oynayır. Bütün bunların nəticəsində:
Ø Azərbaycanda yeridilən bahalı
kredit siyasəti ölkədə rəqabət qabiliyyətli real sektorun inkişafını ləngidən
əsas amillərdən birinə keçirilmişdir. Bu cür yüksək faiz dərəcələri həmin
kreditlərin real sektora geniş tətbiqini mümkünsüz edir, tətbiq edildikdə isə
real sektorda istehsal olunan məhsulları daha bahalı edir və həmin sahibkarın
bankrot təhlükəsi ilə üz-üzə qoyur;
Ø Yüksək faizli bank kreditləri
Azərbaycanda istehsalla məşğul olan kiçik və orta müəssislərin fəaliyyətinin
kütləviləşməsinə, sürətli inkişafına, biznesinin genişləndirilməsinə mane olan
amillər içərisində əsas rollardan birini oynayır. Ona görə də normal faiz
siyasəti yürüdən oturuşmuş bazar iqtisadiyyatlı ölkələrdə ÜDM-in yarıya qədəri
kiçik, qismən də orta müəssislərin payına düşsə də, Azərbaycanda kiçik biznesin
ÜDM-də və dövlət büdcəsinin gəlirlərinin formalaşmasındakı rolu çox cüzi və
simvolikdir;
Ø Faiz dərəcəsinin yuxarı
olması innovasiyalı inkişaf sahələrinə investisiyaların həcminin ixtisarına
gətirib çıxarır. Faiz dərəcəsi nə qədər aşağı olarsa, iş adamları üçün
mənfəətlə investisiya qoymaq imkanları da bir o qədər yüksək olar;
Ø Yüksək faiz dərəcələri, eləcə
də kreditlərin verilişindəki əngəllər iş adamlarının kredit resurslarına
çıxışını məhdudlaşdırır;
Ø Yüksək faizli kreditlər
problemli kreditlərin payını artırır;
Ø Yüksək faizli krediti hər
adam vaxtında qaytara bilmədiyindən, nəticədə girov qoyduğu şeylər insanların
əlindən çıxır.
Bu cür bahalı kredit siyasəti əhalinin cibindən daha çox pul çıxarılmasına
xidmət edir ki, nəticədə vətəndaşların, fiziki və hüquqi şəxslərin bir hissəsi
çıxılması mümkünsüz olan borc çuxuruna yuvarlanıb, maşınını, torpaq sahəsini,
zinət əşyalarını, mənzilini, bürövlükdə evini. obyektini itirənlərin sayının
sürətlə artmasına gətirib çıxarır.
Azərbaycanda bank kreditləri sahədəki vəziyyət qaydaya salınmasa, bu sahədə
yaranmış problemlər yaxın illərdə istehlak kreditləri problemi yaradacaq....
Orta gələcəkdə isə ciddi sosial narazılıq mənbələrindən birinə çevrilib,
arzuolunmaz kataklizmlər yarada bilər. Azərbaycan iqtisadiyyatının, xüsusən də
neftdən kənar sahələrdə artımın keyfiyyətinin yüksəldilməsi xeyli dərəcədə ölkədə
ədalətli faiz siyasətinin həyata keçirilməsindən asılıdır. Ona görə də dövlətin
bu sahədə vəziyyətin normallaşdırılması işinin sürətləndirilməsinə təsir
göstərməsini zəruri hesab edirik. Hazırkı şəraitdə kommersiya banklarının əhaliyə
və sahibkarlara verdiyi kreditlərin faiz dərəcəsini aşağı salmaqdan,
ümumiyyətlə kreditləri ucuzlaşdırmaqdan ötrü aşağıdakı tədbirlərin həyata
keçirilməsini vacib sayırıq:
1. Azərbaycanda faiz dərəcələrinin aşağı düşməsinə təsir göstərə bilən pul-kredit
siyasətinin həyata keçirilməsi. Bank sektorunda sivil bazar münasibətlərinin
tələbləri əsasında sərbəst fəaliyyətin təmin edilməsi, rəqabət mühitinin formalaşmasına
xidmət edən tədbirlər kompleksinin həyata keçirilməsi
2. Mərkəzi Bankın kommersiya banklarına ayırdığı mərkəzi kreditləşmənin
artırılması və eyni zamanda müxtəlif tənzimləmə alətləri vasitəsi ilə
kommersiya banklarının kreditə olan tələbatlarının səviyyəsinə təsir göstərməsi
3. Mərkəzi Bankın mərkəzləşdirilmiş kreditlərə görə uçot dərəcəsinin aşağı
salınması
4. Ölkədə mövcud kredit faizlərinin reallıqdan daha yüksək olmasının qarşısını
almaqdan ötrü, Mərkəzi Bank tərəfindən istehlak kreditlərinin faiz
dərəcələrinin əsaslandırılması üzrə tələblər hazırlanıb həyata keçirilməsi
5. Bankların texniki və digər xərclərinin azaldılması
6. Mövcud maliyyə resurslarından istifadənin səmərəliliyinin artırılası
7. Azərbaycanda strateji valyuta ehtiyatları 50 milyard ABŞ dollarına
yaxınlaşır. Onun Dövlət Neft Fondunda olan hissəsindən 1-2 milyard manatını
aşağı faizlə özəl kommersiya bankları vasitəsilə perspektivli istehsal
sahələrinə yönəldilməsi
8. Ölkədə güclü aqrar-sənaye bankın yaradılası və onun ucuz kredit resursları
ilə təmin edilərək kənd təsərrüfatına və onunla bağlı sahələrə, eləcə də
innovasiyalı inkişaf sahələrinə aşağı faizli kreditlərin verilməsi
9. Kreditlərin sığorta fondunun yaradılması
10.«Əmanətlərin sığortalanması haqqında» Qanunda müvafiq dəyişikliklər etməklə,
kompensasiya məbləğinin 30 min manatdan 50 min manata çatdırılması və kompensasiya
olunacaq əmanətin faiz dərəcəsini tədricən 12 faizdən aşağıya doğru endirilməsi
11.«İstehlak kreditləri haqqında» qanunun qəbul edilməsi
12. Banklar tərəfindən müştərilərinin hüquqlarının qorunmasına diqqətin
artırması, əhalinin maliyyə sahəsi üzrə biliklərinin azlığında sui istifadə
edilməsinin qarşısını almaq və onlara təqdim olunan kreditlər üzrə real faiz
dərəcələrini tam və şəffaf əsaslandırılmasına nail olunması və sair.
Mərkəzi Bankın İdarə Heyətinin qərarı ilə fəaliyyətdə olan bankların məcmu
kapitalının, habelə yeni yaradılan banklar üçün nizamnamə kapitalının
minimumuna tətbiq olunan tələb 2014-cü il yanvarın 1-dən 10 milyon manatdan 50
milyon manata qaldırılacaq. Mərkəzi Bank hesab edir ki, bu addım ölkə
banklarının kapital bazasının gücləndirilməsi, onların beynəlxalq rəqabət
qabiliyyətinin yüksəldilməsi, bank sektoruna olan etimadın daha da artırılması
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Fikrimizcə bu addım həm də ölkədə bahalı
kredit siyasətindən orta faizli kredit siyasətinə keçidlə müşayiət olunmalıdır.
Maksimalizmə varmadan, real situasiyanı obyektiv dəyərləndirməklə belə bir
qənaətə gəlmək olar ki, həmin sadalanan tədbirlərin kompleks və sistemli
şəkildə həyata keçirilməsi orta perspektivdə kommersiya banklarında əvvəlcə
faiz dərəcələrinin bir neçə faiz azalmasına, sonra isə postsovet məkanın orta
faiz göstəricisinə yaxınlaşmasına imkan verər. Faiz dərəcələrini oturuşmuş
bazar iqtisadiyyatlı ölkələrin səviyyəsinə endirməkdən ötrü isə maliyyə-bank
sistemində sivil bazar münasibətlərinin tələblərinə cavab verən səviyyədə köklü
islahatların həyata keçirilməsinə və sağlam rəqabət mühitinin
formalaşdırılmasına ehtiyac vardır.