“Adətən bizdə bir şair, yazıçı yaxşı yaşayanda ona şər atırlar”
“Başım sevgini yaşamağa qarışdığından sevgi şeiri yazmağa vaxt qalmadı”
“Elçibəy həyatda yeganə adam idi ki, onu hətta düşmənləri
də sevirdi”
“İnsanın əzabla savaşı onun günahla savaşından fövqəladə
və möhtəşəm olmalıdır məncə. Günah Allahla insan arasında məsafənin ölçüsü
olduğundan insanın çəkdiyi əzabla savaşı daha ağılabatan və təqdirəlayiqdir."
"Əzabdan qurtarmaq günaha batmaq qorxusunu aşıb-keçən
bir anlayış və düşüncədir.”
...Belə düşünür “
Salam dar ağacı” şeri ilə ədəbiyyatımıza öz möhürünü vuran Rüstəm
Behrudi. Onun Moderator.az-a müsahibəsini
oxucularımıza təqdim edirik:
-Hər zaman ədəbi tədbirlərdən uzaq durduğunuz aydınca
sezilir. Sizi nələr sıxır belə?
-Ədəbi
mühitdən, tədbirlərdən hər zaman uzaq oluram. Bu, mənim təbiətimlə bağlıdır.
Yaradıcılıq kollektiv işi deyil. Bilirsiniz, əslində düşünürəm ki, yaradıcı təşkilatlar
kolxoza oxşayır. Şairlik tənhalığı, təkliyi sevir. Heç vaxt belə insanlarla
oturub durmadım, belə toplantılara getmədim. Bir sözlə, belə yerlərdə özümü pis
hiss edirəm, bunun üçün də öz tənhalığıma çəkilmişəm.
-Amma Yazıçılar Birliyinin üzvüsünüz. Eyni zamanda
bu birliklə heç bir əlaqəniz də yoxdur.
-Təxminən
15 il bundan əvvəl idi. Bir müşavirədə iştirak edirdim. Heydər Əliyev də orda
iştirak edirdi. Elə o zaman mən fikrimi bildirdim ki, Yazıçılar Birliyinə
ehtiyac yoxdur. Düzü, orada çox adam mənim fikrimə etiraz etdi. Mənim bu
ittifaqa ehtiyacım yoxdur, olmayıb da. Bayaq da qeyd etdim ki, yaradıcılıq tənhalığı
sevir. Amma orası da var ki, bu birliyin heç ziyanı da yoxdur.
-Deyirsiniz Yazıçılar Birliyinin nə xeyri, nə də zərəri
var. Bəs bu birlik yaradıcı insanlara nə verir?
-Vaxtilə bu quruma üzv olanlara dövlət tərəfindən maddi vəsaitlər ayrılırdı, maşın verilirdi. Bunun üçün də yazıçılar oranın üzvü olmağa can atırdılar. Indi niyə birliyə can atırlar, anlamıram. O vaxtki qayğı, diqqət axı indi yoxdur. Heç yeri gəldikdə yazıçılarımızı da müdafiə etmir. Əkrəm Əylislini “Daş yuxular” əsərini yazanda böyük tənqidlə qarşılandı. Yazıçılar Birliyi də onu müdafiə etmədi, onunla pis hərəkət etdi. Əkrəm Əylisli dahi sənətkardır. O hər zaman axına qarşı üzən insan olub. Ancaq bu dəfə çirkabın içində axına qarşı getdi. Düzdür, o bu əsərdə böyük səhvlərə yol verib, amma bu əsər idi. Bilirsiniz, bu qınaqlar da keçecək, Əkrəm də həyatdan köçəcək, amma onun əsərləri qalacaq. Sadəcə Yazıçılar Birliyi nəsillər arasındakı mübarizə predmetinə çevrilib. Cavan nəsillə yaşlı nəslin mübarizəsidir bu. Ancaq gənc yazıçılarımız anlamalıdır ki, yaşlı nəslin nümayəndələri olan Anarı, Əkrəm Əylislini və başqa dahi yazıçılarımızı ədəbiyyat səhifəsindən çıxaranda bir boşluq yaranır. Elə bir gənc yazıçı yoxdur ki, bu dahilərin yerin tutsun. Mən onların bu hərəkətlərin düzgün saymıram.
-Dəb halını
alıb, Yazıçılar Birliyinə qəbul olunmayan istedadlı qəbul olunmur.
-Məni
bütün dünya tanıyıb, qəbul edib. Bu, mənim öz istedadim hesabına başa gəlib.
Yazıçılar Birliyinin üzvü olmuşam, amma bu birlik mənim üçün heç nə etməyib,
istəmirəm də. Həm də istedadı olan insan necə olur- olsun üzə çıxır, irəli
gedir. Belə insana heç bir birlik lazım deyil.
-Dövlətimizin gənc yazarlara himayəsi yetərincədirmi?
-Xeyr,
yetərincə deyil. Azərbaycanda çox gözəl ədəbi nəsil yetişir. Düzdür, bizim
düşüncə tərzimizdə böyük fərq var. Mən daha çox adət-ənənələrimizə bağlı,
mühafizəkar insanam. Xarici ölkələrdə, məsələn Hollandiyada, Danimarkada gənc
yazarın bir hekayəsi çap olunursa dövlət həmin yazıçını himayəsinə alır. Mən
çox istedadlı yazıçılar, şairlər tanıyıram ki, onlara dövlət qayğı göstərilmir.
Bəlkə də bu dövlətə sərf edir.
-Bunda dövlətin marağı nə ola bilər ?
-Bayaq
Yazıçılar Birliyindən danışdıq. Dövlət istəsə birlik vasitəsi ilə gənc şairlərin,
yazıçıların kitablarını nəşr etdirər. Adətən orda işləyən, ora yaxın adamların
yazılarını nəşr edirlər. Bu da gənc nəsillə
yaşlı nəsil arasında konfliktin yaranmasına səbəb olur, onları qıcıqlandırır. Tarixən
belə olub. Istənilən demokratik dövlət mürtəcedir. Hətta Nitsşe “Zərdüşt”
kitabında dövləti “atəş köpəyi” adlandırırdı. Ən demokratik dövlət belə
zorakıdır. Yeni fikri, düşüncəni dövlət qəbul etmir, bəlkə də buna görə gənc
yazıçılara, şairlərə dəstək olmur.
-Bu yaxınlarda jurnalistlərə ev verildi, amma elə gənc
yazarlarımız var ki, kirayədə qalır.
-Mən
özüm də uzun illər kirayədə, yataqxanada yaşadım. Amma inanın ki, hər pis günün
bir yaxşı sabahı da olur, sonu gəlir.
-Gec olmur ki...?
-Şairin,
yazıçının taleyi belədir. Adətən bizdə bir yazıçı, şair yaxşı yaşayanda ona şər
atmağa başlayırlar. Mən normal yaşayıram. Bu bəzi gənc şairləri, yazıçıları
narahat edir. Mən ədəbiyyata əzab-əziyyətlərlə gəldim. Gecə gözətçi işləyirdim,
gündüz də kitabları maşınlara yükləyib, boşaldırdım. Mənim kitablarım yüksək
tirajla çap olunur. Bütün dünyada tanınmışam. Indi mənim yaxşı yaşamağıma
paxıllıq edənlər var.
-Aqşin Yenisey Sizin maddi durumunuz haqqında bəzi fikirlər
söyləyib...
-O
istedadlı oğlandır, amma mənə qarşı tərbiyəsizlik edib. Mən ömrümdə heç nə
satmamışam, o da məndən alver etməyib. Sadəcə belə sözlərlə o içində olan
paxıllıq hissini biruzə verir. Mən bu hərəkəti ona yaraşdırmıram, çünki istedadı
olan insan paxıl olmamalıdır.
-Şairlər bir müddət nəzm yazdıqdan sonra tədricən nəsrə
keçirlər. Sizdə nə vaxtsa belə tələbat yaranıb?
-Mən
şair kimi doğulmuşam, həyatım boyu da belə olacam. Siz haqlısınız, indi
istedadlı şairlər özlərini, yaradıcılıqlarını təkrarlamağa başlayanda nəsrə
keçirlər. Mən bir şair kimi özümü heç vaxt təkrarlamadım. Nə vaxt bunu özümdə
hiss etsəm o zaman şeir yazmağa son qoyaram. Mən də nəsrlə yazıram, amma bunlar
fəlsəfi düşüncələrimdir. Əsasən məktub formasında yazdığım yazılar daha çox tələbatdan
yaranır. Yəni fəlsəfi fikirlərimi şeirlə yazdıqda çox insanlar anlamaqda çətinlik
çəkirlər.
-Şair ürəyi vulkana bənzəyir. Vulkan lava
püskürdüyü kimi, şairin ürəyi dolanda içində olanları kağıza köçürməklə təsəlli
tapır. Siz necə, ürəyinizdə olanları tam boşalda bilmisinizmi?
-Yaradıcı
insanlar hər zaman Allahdan, yer üzündən, aydan, ulduzdan yazıblar. Mən insana
insandan danışmaq, ona insanın nə olduğunu anlatmaq istəyirəm. Bundan sonra da buna
çalışacam. Düşünürəm ki, ən gözəl, möhtəşəm əsərlərimi bundan sonra yazacam.
-Çox şeirləriniz qalmaqalla qarşılanır.
-Mənim
əsas qalmaqlla qarşılanan şeirim “Hamını satıb, özü qalib gələn Bakı” oldu. Mən
bu şeiri Bakı üçün darıxdığım bir vaxtda yazdım. O zaman Kubada- Havanada idim.
Qorxmaz Əlili mənə irad bildirdi. Axı onun səviyyəsi nədir ki, o mənim şeirimi
anlasın, dərk etsin. Mən onun fikirlərinə əhəmiyyət vermədim. Amma məni ağrıdan
dostum Eldar Mansurovun ekrana çıxıb mənim əleyhimə danışması oldu. O cür
istedadlı bir insan mənim şeirimi, fikirlərimi anlamadı. Mən həyatım boyu heç
kimi təhqir etmərəm, qaldı ki, Bakı camaatı ola. Sonradan ədəbiyyatı bilən
admlar dedilər ki, bu şeir Bakı haqqında gəlmiş getmiş ən gözəl şeirdir.
-“Hamıya qalib gələn, özünü satan Bakı” bu misralarla nə demək istəyirdiniz?
-Bakı əsrlər
boyu onu məhv etməyə çalışanlara, düşmənlərinə qalib gəlib. Indi dayanıb, amma
bugün onun bütün sərvətini əlindən alıblar. Bakının da sərvəti onun neftidir. Mən
Paris haqqında da şeir yazdım. “nasistdir Parisdə fahişələr” o zaman parislilər
gərək bu şeirə görə məni daş-qalaq edəydilər.
-Fransızlar bizdən daha çox
hissiyatlıdır?
-Yox, belə
deməzdim. Sadəcə mənim Bakı haqqında yazdığım şeirdən kimsə özünü görsətmək
üçün istifadə etdi. Bakılıların etrazları mənə təsir etmədi, mən düşünürdüm ki,
Bakı ağsaqqalları ilə görüşüm onlardan üzr istəyim.. Bir aktyor var Əbdül
Mahmudbəyov. Çox əxlaqsız, səviyyəsiz bir insandır. O vaxt çıxıb mənim əleyhimə
danışırdı. Onun mənim haqqımda danışmağı məni hiddətləndirdi. O kimdir ki, mənim
haqqımda söz deyir. Bundan sonra mən əsəbləşdim, çıxıb efirdə Bakı camaatından
üzr istədim ki, onun kimiləri mənim
haqqımda bir də danışmasın.
-Sevgi şeirləriniz azdır...
-Mən sevgini yaşadım, bu hissi yaşayan insan heç vaxt şeir yaza bilməz. Mənim
başım sevgini yaşamağa qarışdı. Buna görə də sevgi şerlərim azdır.
-Şeirlərinizin çoxunu sevdiyiniz qız üçün yazmısınız.
O qızla ailə qurdunuz?
-Yox, həmin qızla ailə qurmaq qismət olmadı. O qız kəndimizin ən gözəl qızı idi, mən də ən çirkin oğlanı. Qız onu sevdiyimi bilirdi, amma qəribə burasındadır ki, mən tanınandan sonra o məni sevməyə başladı. Mən də belə sevgini qəbul etmədim. Bizim dövrümüzdə sevgi ilə ailə qurmaq dəb deyildi. Ailə qurmaq üçün valideynlərin rəyi önəmli idi. Mən ikinci kəz ailə qurdum, Yağmur adlı bir qızım da var.Yağmurum ikinci sinifdə oxuyur. Çox xoşbəxtəm.Indi rahat həyat tərzi keçirirəm. Yaradıcılığımla məşğulam.
-Torpağınıza, ananıza bağlı insansız.
-Elədir,
mən anama, torpağıma çox bağlıyam. Valideynlərimiz bizim üçün çox əziyyət çəkiblər.
Atam kənddə müəllim işləyib. Məktəbdə dərs deyəndən sonra evdə də qapı pəncərə
düzəldirdi. Ailədə doqquz uşaq olmuşuq. O müəllim maaşı ilə hamımızı oxudub,
ali təhsil verib. Bilirsən, mən 30 ildir Bakıda yaşayıram. Amma bura yenə də
öyrəşmədim. Hər axşam elə bilirəm ki, yenə də Bakı- Noraşen qatarı ilə kəndə
gedəcəm. Hətta yoldaşım da deyir ki,
Rüstəm kəndə getmək üçün heç kimin ağlına gəlməyən bəhanələr uydurur.
-Bu qədər darıxırsınız, niyə kənddə yaşamırsınız?
-Gedə
bilmirəm, mənim burda ailəm var. Bacım-qardaşım hamısı burda yaşayır. Mən
onlarsız qala bilmərəm. Hər gün onları, uşaqlarımı görməliyəm. Mən ümumiyyətlə
sevdiyim, doğma insanları hər gün görmək istəyirəm. Tək qohumlardan söz getmir.
İnsanlara tez ürəyimi qızdırıram, sonra da onların yalanı qəlbimi qırır. Buna
görə də son zamanlar çalışıram ki, insanları yaxına buraxmıyım. Hər zaman bir
sual keçir ürəyimdən-Bu dünyada qalıb unudulmaqmı gözəldir, yoxsa gedib
unutmaq? Bu sualın cavabın özüm də tapa bilmirəm. Çünki hər ikisi dəhşətdir,
ağrılıdır.
-Əbülfəz Elçıbəy sizin ən yaxın dostunuz olub.
Darıxmırsınız onsuz...?
-Bəli,
o mənim ən yaxın dostum, sirdaşım olub. Onun ölüm xəbərin eşidəndə mən bağda
idim. Bir jurnalist onun ölüm xəbərin mənə dedi. Həmin an ağlımdan bir fikir
keçdi. Mən bundan sonra darıxanda hara gedəcəm?
-Onun yerin tutan ikinci bir insan gördünüz həyatınızda?
-Yox,
onun yerin heç kim doldura bilmədi. Həyatda ona bənzər insan yoxdur . O yeganə
insan idi ki, onu düşmənləri belə sevirdi. Qəribə insan idi. Onun kimi insanlar
çox nadir hallarda dünyaya gəlir. O təkcə “kişi” sözünü dilə gətirməklə
yaşamadı, kişi kimi yaşamaqla özünü sübut etdi. Onun həyatda heç kimdən bir
umacağı yox idi.
-O qısa müddətdə Azərbaycan prezidenti oldu. Hal-hazırda
dövlətimizin prezidenti olsaydı, biz indi hansı Azərbaycanda yaşayırdıq?
-Mən
siyasətçi deyiləm. Bilmirəm dövlətimiz bundan yaxşı, ya pis olardı. O ikinci dəfə
prezident olmaq şansını itirmişdi. Belə şansı olsaydı da, xalq onu devirəcəydi.
Çünki Əbülfəz bəy bütün ruhu ilə sufi bir insan , dərviş idi.
Mənim
bir şeirim var:
Tanrı
məni dərviş eylədi
Yol
verib, yoldan əylədi.
Məni
fağır dərviş edəydi
Bu yol
ki, qandan keçəcək.
O dərviş
idi, ancaq onun yolu qandan keçməli idi. Bayaq da dedim ki, Nitsşe deyib ki, dövlət
zorakılıq aparatıdır. Öz yazdığı qanunları həyata keçirmək üçün zorakılıq etməli
idi. Bəy onu bacarmazdı. Nə yaxşı da ki, bacarmadı. Tarixdə də o cür qaldı.
-Gənc yazarlardan kimlərin yazısını bəyənərək, sevə
sevə oxuyursunuz?
-Indi
istedadlı yazarlarımız çoxdur. Kəramət Böyükçölün bu yaxınlarda bir hekayəsin
oxudum, çox xoşum gəldi. Aqşin Yenisey, Fərid Huseynin şerlərini bəyənirəm. Əjdər
Ol Cəbiyevin “525 “qəzetində bir yazısı dərc olunmuşdu. Bu yazıdan sonra mən
onun istedadını bir daha kəşf etdim. Anarı, Kamal Abdullanı hər zaman sevə-sevə
oxuyuram.
Günah və əzab
Bütövlüyün
və mükəmməlliyin nə olduğunu içi paramparça olanlar bilir.
Içi
paramparça...
Düz
otuz ildən sonra qopub yerə döndüm mən. Ancaq
mən bu şəhərə günlərin bir günü geriyə dönmək üçün gəlmişdim.
Anlatmaq
istədiyim ”“ yalnızlığın çılğınlığa dönüşü nəyi anladırsa, odur əslində. Döndüm,
İblisin qırmancı kürəyimdə döndüm: Artıq sevdaların, tutquların, ölümün,
Allahın və şeytanın qovduğu adamam mən.
Bütün
ömrüm boyu alın yazısı ilə zarafat elədim mən.
Mən bu
uzun illər boyu bilmək yox, hiss eləmək istədim hər şeyi
Bildiklərim
hiss elədiklərimin tabutuymuş. Başsız yolçu kimi varacağım yolu
aydınlaşdırmamış çıxıb getmişdim. Çıxıb gedəcəyim yer bir gün varacağım yermiş
sən demə. Daşı düşmüş məzar kimiyəm...
Ruhum
iblisin pəncəsindədir. Və mən onunla təkbaşınayam. Özümü öz içimdəki uçuruma
atsam...
Döndüm.
...9
uşağın doğulub böyüdüyü bir evin qapısı bağlı, bağçası səssizliyə qoyulmuş heykəl
kimi...
Ordubadda daş idim
Daşı
dağa daşıdım,
Dəli
kimi yaşadım.
Başımı qatıb Bakı
Otuz
ildən sonra gerçəkliyin bu kədərli misraları boyuma biçilib mənim.
Mən bu
hüznlü misraların adamıyam əslində,ondan başqa heç nə.
Adımın
kölgəsi düşüb önümdəki kağızın üzərinə. Və mən o kölgəni adlayıb keçmək istəyirəm.
Nə
yaxşı ki, heç kim Tanrının təkcə ona məxsus olduğunu deyə bilməz!
İnsanın
əzabla savaşı onun günahla savaşından fövqəladə və möhtəşəm olmalıdır məncə.
Günah Allahla insan arasında məsafənin ölçüsü olduğundan insanın çəkdiyi əzabla
savaşı daha ağılabatan və təqdirəlayiqdir.
Əzabdan
qurtarmaq, günaha batmaq qorxusunu aşıb-keçən bir anlayış və düşüncədir.
Göy qübbəsiz
yer üzü nədirsə, insanın günahdan qurtarmaq istəyi də elə bir şeydir. Insan
günahdan arınmaq üçün yox, əzabdan qurtarmaq üçün yaşayır. Bunub əksini iddia
eləmək riyakarlıqdır əslində.
Günahdan
təmizlənmək üçün yox, əzabdan qurtarmaq üçün yaşamaq...
Budu əsas
məsələ!
Günah
”“ insanla Allah arasındakı məsafənin ölçüsü olduğundan yol boyumuza biçilib
bizim.
O yol
çəkdiyim əzaba dəyməz!
Söhbətləşdi
Lalə Novruzlu