Bəlkə də çoxları üçün indi təqdim etdiyimiz bu sənəd vaxtı keçmiş statistikadan başqa heç nəyi ifadə etməyəcək. Ancaq torpaqları işqal altında olan bir məmləkətin nəinki hərbi rəhbərliyi, hətta sıravi vətəndaşı da bu materallardan çox şey öyrənə bilər. Ən azı onu bilər ki, ötənlərdə neçə-neçə qəhrəman döyüşçülərimiz göstərdikləri misilsiz rəşadətlərə görə general paqonuyla mükafatlandırılmalı olduğu halda həbsxana köşələriylə "təltif edildilər", çünki onların mövcudluğu bu ölkəni çökdürmək və silahlı qüvvələrimizi zəiflətmək istəyən məkrli qüvvələri qane etmirdi və nə yazıq ki, bu alçaq siyasət bu gün də davam edir.
Moderator.az dünən Kəlbəcər döyüşlərində hərbi əməliyyatlara rəhbərlik etmiş keçmiş briqada komandiri, polkovnik Əzizağa Qənizadənin döyüş gündəliyini oxucularına təqdim etmişdi, Əfqanıstan döyüşlərinin qəhrəmanı olsa da günahsız olaraq illərlə həbsxanalarda çürüdülən polkovnikin əlindəki bu sənədlərin hamısını təqdim edəcəyimizi də bəyan etmişdik. İndi onu ittiham edənlərin arqumentlərini darmadağın etməli olan ekspertiza rəyini təqdim edirik, halbuki həmin vaxt bu sənəd də Əzizağa Qənizadəni həbsxanaya basmaq istəyənləri dayandıra bilməmişdi. Ancaq sabah başqalarının da oxşar aqibət yaşamaması üçün bunu oxumağa dəyər. Buyurun, arşınızda şok hesab ediləcək ekspertiza rəyi var. Onu da qeyd edək ki, sənədləri təqdim etməkdə davam edəcəyik və ən azı kəlbəcərlilər biləcək ki, onlar günahkarları başqa ünvanda axtarmalıymışlar...
Azərbaycan Respublikasının Kəlbəcər və Laçın
rayonlarında gedən döyüşlərin analizi.
Bakı Ali Birləşmiş Komandanlıq məktəbinin:
Taktika kafedrasının rəisi polkovnik R.M. Muxtarovdan, xidmət stajı 20 il, Furunze adına Hərbi Akademiyanı
bitirib;
Hərbi mühəndis
kafedrasının rəisi polkovnik S.M. Əliyevdət, xidmət stajı 39 il, hərbi mühəndislik Akademiyasını
bitirib;
Taktika kafedrasının rəisinin müavini
polkovnik ”“ leytenant B.M. Pryaniçnikovdan, xidmət stajı 27 il, Lenin adına
Hərbi Akademiyanı bitirib;
Taktika kafedrasının müəllimi İ.A.Vəliyevdən,
xidmət
stajı 58 il, Frunze adına Hərbi Akademiyanı bitirib;
Taktika kafedrasının
kəşfiyyat silsiləsinin rəisi polkovnik V.M. Şabanovdan, xidmət stajı 23 il, Frunze adına Hərbi
Akademiyanı bitirib;
İbarət Hərbi espertlər
qrupu,BABAKM rəisinin 21 Fevral 1996-cı il tarixli 57 â„–-li əmrinə
əsasən,Azərbaycan Respublikası Kəlbəcər rayonunun müdafiəsi üzrə 1993-cü il
martın 26-dan 1994-cü il aprelin 4-dək aparılmış döyüş əməliyyatlarının Hərbi
taktiki ekspertizasını keçirtdi.
Komissiya işin gedişində Döyüş
Nizamnamələrinin əldə rəhbər tutaraq, öz qarşısında aşağıdakı suallara cavab
tapmaq vəzifəsinin qoymuşdu:
I.
701-ci Hərbi hissə / I MABr/ sərəncamında olan texnika və canlı qüvvə
ilə Kəlbəcər rayonunu müdafiə edə bilərdimi, əgər bilərdisə buna nə mane oldu? :
A. I MABr 1992-ci il
sentyabrın 15-dən 1993-cü il martın 5-dək eni kilometrə qədər olan müdafiə
zolağı tutaraq, Laçın rayonunun Şimal-Qərb hissəsinin müdafiə etmək üzrə döyüş
tapşırığını yerinə yetirirdi.Kəlbəcər və Laçın rayonlarında döyüş
əməliyyatlarının başlanmasından 20 gün əvvəl vəziyyətin dəyişməsi ilə əlaqədar
olaraq Baş qərargahın DQŞ- 2 saylı 5.03.93-cü il tarixli direktivi ilə “L-ci
MABr üçün müdafiə zolağı Alxaslı,Çaraktar,Kəlbəcər rayon mərkəzi,”Dəlidağ”
müəyyən edilmişdi.
I
MABr müdafiə zolağına əlavə olaraq, Kəlbəcər rayonunun ¼ hissəsi qədər ərazi daxil edilmişdi,lakin bu
ərazi Ermənistanla dövlət sərhəddi boyunca uzanan sahəni əhatə etmədiyiondən
sonralar düşmən oradan əlavə yardımlı zərbə ilə Kəlbəcər rayonuna hücumunu
davam etdirdi. Elə bu döyüş sənədi ilə
də birinci MABr-üçün ön xətt müəyyən edilmişdir (sxemə bax).
B. I MABr-nın müdafiə zolağı Laçın rayonun Şimal qərb hissəsi və
Kəlbəcər rayonun Cənub ”“Qərb ərazisində
yer səthinin quruluşu (relyef) nəzərə
alınmaqla 100 kilometrdən artıq idi ki, by da Döyüş Nizamnaməsində müəyyən
edilmiş normativlərdən 3 dəfədən də çox artıq idi. (Quru Qoşunlarının Döyüş
Nizamnaməsi, I hissə, maddə 86” Müdafiə zolağının eni döyüş imkanlarından asılı
olaraq, 30 km-ə qədər ola bilər.)
Kəlbəcər rayonunda
Ermənistanla Dövlət sərhəddi sahəsi bumüdafiə zolağına daxil deyildir. Uzunluğu
70 km-dən artıq olan həmin sahədə I
MABr-nın 3-cü MAT-nun zastavaları yerləşirdi,həmçinin uzunluğu 25 km-dən artıq
olan və I MABr-nın mövqeyinin Şimal hissəsi,o cümlədən Ağdaban yaşayış
məntəqəsi və Omar aşırımına aparan yol həmin müdafiə zolağına daxil deyildir.
V. Düşmən hücumundan əvvəl I MABr-nın 6 taborunun ikisi
(sərhədçilərin vəzifəsinin icra edən 3-cü MAT və Çaraktar yaşayış məntəqəsi
rayonunda döyüş mövqeləri tutan I-ci MAT) Kəlbəcər rayonunda yerləşirdi. I
MABr-nın qalan qüvvələrində,Baş Qərargahın müəyyən etdiyi müdafiə zolağında
idi.
Q. Qoşunların döyüş qabiliyyəti deyənda
onların döyüş əməliyyatları aparmaqla, döyüş tapşırıqlarını yerinə yetirməyə
qadir oldüqları başa düşülür. Döyüş qabiliyyəti qələbəyə nail olmağın həlledici
şərtidir.
Briqada şəxsi heyətlə və
silahla cəmi 60 faiz, döyüş texnikası ilə isə 15 faiz komplektləşdirilmişdi.
Deməli düşmənin hücumu vaxtı I MABr-ın
döyüş qabilliyəti, onun komandirindən asılı olmayaraq, məhdud idi. Briqadada
döyüş, həmçinin qeyri döyüşdə don vurmuşlar, xəstələr itkiləri vardı. Nə MABr
komandirinin, nə də Müdafiə Nazirliyinin ehtiyat şəxsi heyəti olmadığından
çatışmamazlığın yerini doldurmaq imkanı yox idi.
Nəticə:
Yuxarıda
deyilənlərə əsasən, təsdiq etmək olar ki, Laçın rayonunda və Kəlbəcər rayonunun
Cənub-Qərb hissəsində müdafiə mövqeyi tutmuş I MABr, sərəncamında olan şəxsi heyət, silah və texnika ilə ondan 3-4
dəfə üstün olan və üç əsas istiqamətdən hücuma keçən düşmənə müqavimət göstərə,
eyni zamanda Laçın və Kəlbəcər rayonların müdafiə edə bilməzdi.
Yalnız Kəlbəcər rayonun müvəfəqiyyətli
müdafiəsini təşkil etmək üçün döyüş mövqelərində azı iki MABr-yerləşdirmək və
bir briqadanı da ehtiyatda saxlamaq
lazım idi.
2. ”Respublikanın sərhədyanı rayonlarında müdafiə qurğularının inşası haqqında “Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 28.08.1992-c- tarixli qərarının yerinə yetirilməməsinin düşmən tərəfindən Kəlbəcər rayonunun işğalında rolu olubmu?
A. Azərbaycan Respublikası Müdafiə Nazirliyinin mühəndis qoşunları idarəsi tərəfindən Azərbaycan Respublikasının bütün sərhədyanı rayonlarında istehkam qurğuları və mühəndis maneələri sisteminin yaradılması üçün hesablamalar aparılmış və lazımı məlumatlar hazırlanmışdı.Bu hesablanmalar Nazirlər Kabinetinə verilmiş və bunların əsasında “Respublikanın sərhədyanı rayonlarında müdafiə qurğularının inşası haqqında”, Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 28.08.1992-ci il tarixli qərarı qəbul olunmuşdu.
B. Nazirlər Kabineti 28.08.1992-ci il
tarixli Qərarı ilə Ermənistanla Dövlət sərhəddinin Kəlbəcər rayonundakı sahəsində
müdafiə qurğularının inşası rayon İcra hakimiyyəti başçısının rəhbərlik etdiyi
Müdafiə şurasına həvalə edilmişdi. Nazirlər Kabineti öz qərarını icra üçün məhz
onun ünvanına göndərmişdi.
V. Azərbaycan Respublikası Silahlı qüvvələrinin hissə komandirləri
yalnız Ali Baş Komandanının ”“Prezidentin, Müdafiə Nazirinin və yuxarı
qərargahların əmrlərinə tabedirlər.
Q. Yuxarıda göstərilən işlərin yerinə yetitilməsindən ötrü döyüşən
briqadanı Laçın rayonundan Kəlbəcər rayonuna daşıyıb aparmaq üçün IMABr
komandiri və onun qərargahı yazılı döyüş əmri olmalı idilər.
D.Komissiya müəyyən etmişdir ki, Kəlbəcər rayonun Ermənistanla
sərhəd sahəsində mühəndis qurğularının inşası haqqında I MABr komandiri və onun qərargahı heç vaxt əmr
olmamışdır.
E. 10 sərhəd zastavasına ayrılıb parçalanmış 3 MAT, gecə-gündüz
Ermənistanla sərhəddə patrul xidmətini yerinə yetirə-yetirə yuxarıda göstərilən iri həcmli işlərin görülməsinə
cəlb edilə bilməzdi.
Nəticə:
Ermənistanla
dövlət sərhəddinin Kəlbəcər rayonundakı sahəsi Laçın rayonunda arası kəsilməyən
döyüş əməliyyatları aparan I MABr-nın müdafiə zolağına ( cavabdeh olduğu zonaya ) daxil olmamaışdı.
I
MABr komandiri və onun qərargahı dövlət sərhəddinin Kəlbəcər rayonundakı
sahəsində müdafiə qurğuları inşası
barədə heç vaxt nə yazılı, nə də şifahi əmr
və sərəncam almamışdı. Laçın rayonunda döyüş əməliyyatları aparan İ MABr
şəxsi heyəti dövlət sərhəddinin Kəlbəcər rayonunda kı sahəsində mühəndis
qurğuları inşası ilə məşğul olmalı deyildi və bununla məşğul ola da bilməzdi.
Deməli I MABr komandiri mühəndis
qurğularının inşası üçün məsuliyyət
daşımır.
3. I MABr komandiri polkovnik Ə.Qəni-zadənin döyüş əməliyyatlarının hazırlanması və aparılması vaxtı fəaliyyəti necə qiymətləndirilməlidir?
A. Baş qərargahın 05.03.1993-cü il tarixli 02 saylə direktivi ilə I MABr üçün müdafiənin iki komandirlərlərinə verdiyi 008 saylı 15.03.1993-cü il tarixli tövsiyyələrə əsasən isə briqadanın döyüş düzümü ümumqoşun ehtiyyatı ayrılmaqla bir eşalonda olmalıdır. I MABr komandiri polkovnik Qəni-zadə böyük komandiri göndərmiş olduğu MN 008 saylı tövsiyyələrini yerinə yetirmişdi.
B. I MABr komandiri
tərəfindən müdafiə üçün vaxtında qəbul edilmiş, xəritədə əks olunmuş və I-ci
ordu korpusunun qərargahına göndərilmişdi. I MABr komandiri müdafiə döyüşləri
gedişində bölmələrin şəxsi heyətlə, silahlarla, döyüş texnikası
iləkomplektləşdirilməsi sahəsində tədbirlər həyata keçirmişdi. Lakin briqada və
Müdafiə Nazirliyində ehtiyatların olmaması ucbatından, I MABr komandirinin
günahı olmadan, I MABr bölmələri düşmənin Kəlbəcər və Laçın rayonlarına
iri miqyaslı hücumunun başlanmasından əvvəl lazım olan
şəxsi heyyət, silah və döyüş texnikası ilə kompletləşdirilməmişdi. Avtobuslarda,
metrolarda, küçələrdə yığılıb döyüş əməliyyatları gedişində cəbhəyə göndərilən
marş bölüklərinin hazırlıq səviyyəsi olduqca aşağı idi. Hazırlıq keçməyən, atıcı
qumbaraatandan istifadə etməyi, qumbara atmağı bacarmayan yeni gələn əsgərlər
Kəlbəcər rayonunda vertalyotlardan düşən kimi silah alıb dərhal döyüşə
göndərilirdilər, çünki vəziyyət gələnlərə təlim vermək, nları döyüş üçün
uyğunlaşdırıb nizama salmağa imkan vermirdi. Marş bölükləri təşkil edilməmiş
halda, komandir heyəti olmadan gəlirdilər. Komandirlərin döyüş başlanmamışdan
əvvəl, döyüşdə “bölmələrə” komanda
verməyi bacarmayan əsgərlər sırasından seçib təyin etmək lazım gəlirdi. Bu,
ona gətirib çıxarırdı ki, döyüş gedişində yeni gəlmiş cavan əsgərlərdən
yaradılan və döyüşə göndərilən bölmələr düşmənin güclü təzyiqi altında döyüş
mövqelərini qoyub tərk edir, silahı atıb döyüş meydanından fərarilik edirdilər.
I MABr komandiri bu zaman bölmələrə şəxsən rəhbərlik edir, müdafiəni təşkil
edir və təlim keçməmişdən bu bölmələrin bütün hücumlarına şəxsən başçılıq
etməyə məcbur olurdu.
V. MN 049 saylı 15.03.1993-cü il tarixli əmri ilə I MABr
komandirinə 1993-cü il martın 25-dək Kəlbəcər rayonun mərkəzinin müdafiəsini
təşkil etmək tapşırılmış,bu əmri yerinə yetirmək üçün lazım olan qüvvələr və
vasitələr sabiq Müdafiə Naziri tərəfindən ayrılmamaışdı.
I MABr komandiri polkovnik Ə.Qəni-zadə
şəraiti,briqadanın döyüş imkanlarını, döyüş əməliyyatları rayonunu
ehtiyyatların olmamasını, ön xəttdə bölmələrin komplektləşdirilməsini götür-qoy
edib qiymətləndirərək, I ordu korpusu komandiri tərəfindən təsdiq edilmiş və
böyük komandirin ümumi niyyəti çərçivəsindən çıxmayan yeganə düzgün qərar qəbul
etdi: düşmənlə biləvasitə təmasda olan bölmələri ön müdafiə xəttindən çıxarmamaq, mühasirə
təhlükəsini nəzərə alaraq, öz bölmələrini kiçik məkanda /Kəlbəcər rayon
mərkəzində/ cəmləşməsinə yol verməmək, əks halda bu bölmələr bütün silah
növlərinin zərbəsi ilə asanlıqla darmadağın edilə bilərdilər. /QQDM I.hissə, maddə
431/.
Qərarın qəbul
edilməsi səbəbləri:
a) Kəlbəcərin rayon mərkəzinin dairəvi
müdafiəsinin təşkil etmək üçün bölmələrin olmamsı:axı bunun təşkili üçün I MABr
komandiri ön xəttdən ikiyə qədər motoatıcı tabor çıxarıb gətirməli idi ki, bu
da düşmənin maneəsiz irəlıləməsi və Omar aşırımına gedən əsas yolları alması
təhlükəsini yaradır və Kəlbəcər rayonun müdafiə
olunan bölmələrini və yerli əhalini mühasirəyə almağa imkan verərdi.
b) Kəlbəcər rayon mərkəzi əsas nəqliyyat
vasitələrindən və yollardan kənarda yerləşirdi və mühüm operativ-taktiki obyekt
sayılmırdı. Omər aşırımı düşmən tərəfindən tutulsaydı Kəlbəcər rayon mərkəzini
saxlamağın heç bir mənası yox idi.Düşmənin hücumu gedişində yaranmış real vəziyyəti nəzərə almadan həmin əmri kor-koranə yerinə yetirmək olduqca ağır nəticələr verə bilərdi.
q) Yuxarı rəhbərliyin I MABr bölmələrinin yerdəyişməsini
müəyyən edən əmr və sərəncamları,ona köməklik göstərilməsi döyüşlərin
müqəddaratına təsir göstərə bilməzdi, çünki I MABr bölmələri Laçın rayonunda
düşmənlə biləvsitə təmasda idilər və
deməli, onların döyüşdən çıxması və geri çəkilməsi düşmənin daimi atəşinin
təsiri altında həyata keçirilərdi ki, bu da əlverişli xəttə çıxmağı və
müdafiənin hazırlanmağını çətinləşdirərdi. Bundan başqa, Kəlbəcər rayonunda 30
Mart 1992-ci il üçün artıq olduqca ağır vəziyyət, onun ərazisində yerləşən
bölmələrin mühasirəyə düşməsi təhlükəsi yaranmışdı və briqadanın düşmən
tərəfindən işğal olunmuş Kəlbəcər rayonuna girən bölmələri mühasirəni yarıb
çıxmaq əməliyyatını həyata keçirirdilər.
Nəticə:
I MABr komandiri olduqca
ağır vəziyyətdə,düşmənin üstünlük təşkil edən qüvvələrinin mühasirəsinə düşmək
təhlükəsi altında döyüş əməliyyatları apararkən düzgün hərəkət
etmişdir.Polkovnik Qəni-zadə müdafiə döyüşü gedişində döyüşün gedişinə nəzarət
edir, vəziyyət haqqında daim məlumatlar toplanmasını təşkil edir, vəziyyəti
düzgün qiymətləndir, vəziyyətin dəyişməsi ilə əlaqədar vaxtında bir qərara
gəlir, dəqiqləşdirilmiş tapşırıqları bölmələrə çatdırır, əmrlərin yerinə
yetirilməsinə nəzarət edirdi. Döyüşün həlledici anlarında şəxsən özü daha mühüm
istiqamətlərdə olur və sərəncamında olan qüvvə vasitələri ilə döyüşün
müqəddaratına vaxtında şəxsən təsir edir və bu zaman əsil mərdlik və
qəhrəmanlıq nümunələri göstərirdi.
4. DÖYÜŞ
SƏNƏDLƏRİNİ MƏHV EDƏRKƏN I MABr
KOMANDİRİNİN VƏ TABELİYİNDƏ
OLASN ZABİTLƏRİN HƏRƏKƏTLƏRİ NECƏ
QİYMƏTLƏNDİRİLMƏLİDİR?
A.
1993-cü il aprekin 2-də düşmən canlı
qüvvə və texnikadakı üstünlüyündən istifadə edərək, I MABr-ın “Çiçəkli”
təpəsini və Qamışlı körpüsünü müdafiə edən bölmələrini mühasirəyə aldı. 3 saatlıq
döyüşdən sonra polkovnik Qəni-zadə ilə 7
adam qalmışdı.Düşmən onları əsir almağa
dəfələrlə cəhd göstərmişdi. Briqadaya komandanlıq etmək üçün ona lazım olan
məxvi sənədlərin düşmən əlinə keçməsi təhlükəsinin reallığını nəzərə alaraq, polkovnik
Qəni-zadə məmin sənsdləri məhv etmişdir. Əla fiziki hazırlığına və döyüş
məharətinə görə polkovnik Qəni-zadəyə mühasirədən çıxmaq və bir sutkadan sonra
onu həlak olmuş hesab edən öz briqadasının tutduğu mövqeyə çatmaq müyəssər
olmuşdu.
B.
I-ci MAT I-ci MABr orada olan operativ şöbəsi ilə birlikdə Laçın rayonundan
çıxarkən yaşayış məntəqəsi Qılınclı rayonunda belə bir oxşar vəziyyətə
düşmüşdü.I MABr komandiri müavini vəzifəsinin icra edən baş leytenant Q.Qarayev
və əməliyyat şöbə rəisinin vəzifəsini icra edən kapitan V.Əliyev briqadanın
döyüş sənədlərini məhv etmişlər, həlak olan döyüşçüləri dəfn edərək, döyüşə-döyüşə
dağ silsiləsini aşıb özünə yol açaraq, Daşkəsən
rayonuna gəlib çıxmışlar.
Nəticə:
I MABr döyüş sənədləri yəni: BQ-ın 02 saylı
05.03.1993-cü il tarixli direktivi ilə müdafiə sahəsinin təhkim edilməsi
haqqında döyüş əmri,qarşılıqlı əlaqə üzrə planlaşdırılmış cədvəl, hədəfə atəş
açma planı,arxa və texniki təchizat üzrə sərəncamlar, MN-dən alınmış “beş məxfi
paket, bunların düşmən əlinə keçməsi təhlükəsi olduğundan, polkovnik Qəni-zadə
və I MAB qərargahının ona tabe olan zabitləri tərəfindən məhv edilmişdi.
5. MAA/MABr/ üçün müdafiə
döyüşündə döyüş nizamnamələri ilə müəyyən edilmiş normativlərlə, keyfiyyət
nəzərə alınmaqla, hansı miqdarda şəxsi
heyət, texnika və silah nəzərə tutulur?
A. Döyüş
nizamnamələri bir motoatıcı alayın müdafiə əməliyyatları aparması üçün
aşağıdakı normativləri müəyyən edir-şəxsi
heyət mütləq döyüş hazırlığı keçmiş 2400 nəfərdən ibarət olduğu təqdirdə
müdafiə zolağı 30 kilometr olmalıdır:döyüş hazırlığı deyəndə birinci yarım il
ərzində fərdi təlim, ikinci yarım ildə alayda döyüş atışı ilə taqım,bölük və
tabor taktiki təlimlərinin keçirilməsi nəzərdə tutulur. Təlim müddəti başa
çatandan sonra yuxarı komandanlıq tərəfindən sııra baxışı keçirilir və alayın
döyüş tapşırığını yerinə yetirməyə hazır olduğu barədə akt tərtib edilir.
B.
Ştata görə Motoatıcı alayın aşağıdakı
miqdarda piyada döyüş maşını olmalıdır: 40 tank, 137 piyada döyüş
maşını, 18 ədəd D-30 topu, 24 ninomyot, 16 ədəd MT-12 topu, 9 ədəd tank əleyhinə idarə edilən reaktiv mərmi / PTURS/.
30 km-lik cəbhə sahəsinin müdafiəsi idarəetmə vasitələrinin
imkanlarından da asılıdır. Alayın ştatda nəzərdə tutulmuş rabitə vasitələri
olmaqla bir rabitə bölüyü, taborun rabitə taqımı olmalıdır.
Alayın o zaman döyüş
qabiliyyətli sayılır ki, onun zabitləri təlim görmüşlər, şəxsi heyətlə işləmək
təcrübələrihəmçinin qərargah mədəniyyətləri, döyüş sənədləri ilə işləmək
məharətləri var.
V. Yuxarıda
qeyd edilənlərlə təmin edəndən sonra alay
komandirinə normativ tələblərdən artıq olmayan müdafiə sahəsinin qorunub
saxlanması haqqında Döyüş Nizamnamələrində nəzərdə tutulmuş döyüş tapşırıqları
vermək olar. Bundan başqa, döyüş tapşırığini yerinə yetirmək üçün alaya bir
qayda olaraq, bir-iki artilleriya divizionundan, mühəndis-istehkam bölüyündan, tank
əleyhinə divizionundan, həmçinin döyüş aviasiyası ehtiyyatından ibarət
gücləndirmə vasitəsi ayrılıb verilir. Döyüşün gedişində hər döyüş sutkası
başa çatanda alayın bölmələri döyüş sursatı
və sürtkü materalları ilə təmin edilib
sərf olunmuşların yeri doldurulmalıdır. Yaralılar
və ölənlər arxaya təxliyyə edilir.bunun üçün təxliyə vasitələri tələb olunur.
Q.
Alayın döyüşdə bütün zəruri vasitələrlə təmin olunmasından ötrü, bu işlə məşğul
olan bölmələrin minimum iki yolu olmalıdır. Həmin yollarla yuxarı komandanlığın
nəqliyyatı ilə bütün lazımi vasitələr gətirilir. Dəniz səhtindən 3300 metr
yüksəklikdə olan Omər aşırımından çəkilmiş yollarda isə qışda qar örtüyünün qalınlığı üç metrə çatır,
buna görə də həmin yol briqadanın təhcizatı üçün nəqliyyatın fasiləsiz
hərəkətini təmin edə bilməzdi.
Nəticə:
7 tankı, 7 ədəd piyada döyüş maşını, 27 topu, 1985 nəfər şəxsi heyəti olan ümumi
sahəsi 3000 kv.km-dən artıq olan Laçın və Kəlbəcər rayonlarınl müdafiə edib
saxlayab bilməzdi, çünki MAA
/MABp/sahəsi 600 kv. km-dən artıq olmayan ərazidə müvəffəqiyyətli döyüş
əməliyyatları apara bilər. Zabitlərin zəif təlim olmaları, çox vaxt isə
ümumiyyətlə olmamaları, siravi heyyətin, xüsusulə tutatut hesabına
komplektləşdirilmiş marş bölüklərinin demək olar ki, heç təlim keçməmələri də
rayonları müdafiə edib saxlamağa imkan vermirdi.
ANALİZİN NƏTİCƏSİ
A. I
MABr sərəncamında olan şəxsi heyət, silah və texnika ilə ondan 3-4 dəfə üstün
olan düşmənin 3 əsas istiqamətdən hücumunun qarşısını alan və Laçın və Kəlbəcər
rayonlarının Şimal-Qərb hissəsinin müdafiəsini təmin edə bilməzdi.
B. I MABr
komandiri polkovnik Qəni-zadə öz qərargahı ilə, real vəziyyət nəzərə alınmaqla,
düzgün hərəkət etmişdir.
V. Reshublikanın rəbərliyinin buraxdığı siyasi
səhvlər üzündən, yəni ermənilərin Qarabağ hüdudlarından kənarda yerləşən
Kəlbəcər rayonuna hücumunun istisna edilməsi, Müdafiə Nazirliyi tərəfindən
vaxtında əlavə qüvvələrin göndərilməməsi və müdafiə üçün düzgün qərarın qəbul
edilməməsi Kəlbəcər rayonunun düşmən tərəfindən işğalını əvvəlcədən həll
etmişdi.
Komissiyanın Sədri:
Polkovnik Muxtarov
R.M.
Komissiyanın Üzvləri:
Polkovnik
Əliyev S.M.
Polkovnik- leytenant Pryaniçnikov V.M.
Polkovnik Vəliyev İ.A.
Polkovnik
Şabanov F.M.