Çar hökumətinin yıxılması ilə Osmanlı dövləti hələ 1918-ci ilin fevral ayından etibarən Qafqaz, Dağıstan, Türküstan, Əfqanıstan və Rusiyanın müstəmləkəsi olan digər türk-müsəlman ərazilərinin nəzarətə alınması məqsədilə xüsusi ordu hazırlığına başlamışdı. Orduya başçılıq isə Nuru Paşa Killigilə tapşırılmışdı. Qeyd olunmalıdır ki, Qafqaz və Bakının ələ keçirilməsinə xüsusi diqqət verilirdi. Kəsəsi, Azərbaycan “Turan”ın mərkəzi hesab olunduğundan Qafqaz İslam Ordusu Bakının işğaldan azad edilməsini prioritet məsələ kimi qarşıya qoymuşdu.
Məsələ ondadır ki, Səfəvilər
dövlətinin son onilliyində rus imperiyasının 1722-ci ildən başlayan işğalçılıq
siyasəti Azərbaycanın müstəqilliyini təhlükə altına almışdı. Qısa zaman kəsiyində
mövcud olmuş Əfşar imperiyası Azərbaycanı vahid dövlətdə birləşdirsə də,
sonrakı Qacar-Rusiya müharibələri nəticəsində cənub Qacarların, şimal isə
bildiyimiz kimi, çar imperiyasının tərkibinə qatılmışdı.
Bu baxımdan, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin təsisi milli dövlətçiliyin dirçəlişində mühüm tarixi əhəmiyyətlə
yanaşı, dünyanın aparıcı güclərinin Qafqaz siyasətində dəyişikliklər etməsinə gətirib
çıxarmışdı. Belə ki, Qafqazın, eləcə də Azərbaycanın müstəqilliyinin söhbət
predmeti olmadığı bir vaxtda Qafqaz İslam Ordusu qan və can qardaşlarının
harayına yetişərək, milli mənlik şüurundakı intibahı gerçəkləşdirdi. Qafqaz
İslam Ordusu həm də Osmanlı dövlətinin xarici siyasət xəttinin müəyyənləşdirilməsi
yolunda atılmış gərəkli və çoxdan gözlənilən bir addım idi.
Tarixdə analoqu olmayan
hadisə baş verirdi: İmperiya respublika quruluşunun yaradılmasına yardım göstərirdi,
daha dəqiqi, imperiya respublika yaradırdı. Tiflisdə Azərbaycan türklərinin
siyasiləşmiş ziyalıları-siyasi xadimləri Azərbaycan Cümhuriyyətini elan
etmişdilər, şərqdə yaradılmış ilk parlamentli respublikanın baş şəhəri-Bakı
işğalda idi. Belə bir gərgin vəziyyətdə təbii ki, əsgəri hissəsi olmayan Azərbaycan
Cümhuriyyətinin qardaş Osmanlı imperiyasından hərbi yardım xahişinə müsbət
cavab verildi.
Qeyd edək ki, mayın 25-də-Cümhuriyyətin
elanından əvvəl Qafqaz İslam Ordusunun Gəncəyə gəlməsi Milli Şura üzvləri ilə
Nuru Paşa arasında razılaşmanın olduğunu ortaya qoyur.
Azərbaycan Cümhuriyyətinin
xadimlərindən biri, ömrünü Türkiyədə-mühacirətdə başa vurmuş Nağı bəy Şeyxzamanlı
sonralar “Azərbaycan istiqlal mücadiləsi xatirələrində” adlı kitabında Qafqaz
İslam Ordusunun Gəncəyə gəlişini təsvir edərək yazırdı ki, “sevincdən hər kəsin
gözündən yaş gəlirdi”. Təkcə Nağı bəyin-Cümhuriyyətin əks-kəşfiyyat rəhbərinin
bu ifadələri Qafqaz İslam Ordusunun Azərbaycanda hansı təsir və nüfuza malik
olduğunun göstəricisidir.
İki əsrdən bəri gözlədiyi
azadlığı, istiqlalı dadmağa başlayan, 200 ildən bəri müstəqil idarəçiliyini
itirmiş xalqın dövlətçiliyi bərpa olunurdu, Azərbaycan adı coğrafi anlayışdan
çıxaraq, siyasi anlam kəsb edirdi. Bütün bu cahanşümul hadisələr Qafqaz İslam
Ordusunun sayəsində alınırdı. Tarix təkrar olunurdu:
Qafqaz İslam Ordusu adı
verilmiş azadlıq ordusu sələflərinin-XI əsrdə Səlcuqların Qafqaz və Asiyanın
siyasi, dini, mədəni, iqtisadi həyatında oynadığı rolu təkrar edirdi.
Bildiyimiz kimi, XI əsrin ilk onilliklərindən tarix səhnəsinə çıxmış səlcuqlar
böyük Səlcuq imperiyasını yaradaraq, sözügedən əraziləri öz nəzarətləri altına
almaqla, xristian dünyasının istilasından və eyni zamanda xristianlaşmaqdan
xilas etmiş, siyasi xəritənin xaçlı Avropasının xeyrinə dəyişməsinə imkan verməmişdilər.
Məhz Səlcuq türklərinin gəlişi türk-müsəlman faktorunu gücləndirərək, Azərbaycanı
xristian aləmi qarşısında istinadgaha cevirmişdi. Nəhayət, az qala 900 il sonra
səlcuqların xələfləri olan osmanlı türkləri növbəti dəfə Qafqazda-Azərbaycanda
türk-islam amilinin sıradan çıxarılmasının qarşısını alaraq, Yaxın Şərqdə ilk
demokratik respublikanın-Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılmasında həlledici
rol oynadılar.
Gəncənin paytaxt elan
edilməsindən sonra Bakı üzərinə yürüş planlayan Nuru Paşa və silahdaşları 1918-ci
ilin iyun-sentyabr ayları ərzində keçirdikləri qanlı döyüşlər və saysız itkilərdən
sonra Bakını almağa müvəffəq oldular. Bununla da Qafqaz İslam Ordusunun tarixdə
silinməyəcək qələbəsi həm də əbədi bir qardaşlığın təməlini, əvəzi heç zaman ödənilə
bilməyəcək bir fədakarlığı ortaya qoydu.
Qətiyyətlə deyə bilərik
ki, əgər Qafqaz İslam Ordusu və onun qəhrəman baş komandanı Nuru Paşanın millətçilik
və hümmətçiliyi olmasaydı, Bakı heç zaman Azərbaycan Cümhuriyyətinin mərkəzi
statusunu ala bilməyəcək və əbədi olaraq bolşevik Rusiyasının əyalətlərindən
biri olacaqdı. Azərbaycan Cümhuriyyətinin də eyni aqibətlə üzləşməsi şübhəsizdi.
Əsrlərdi param-parça
olmuş Azərbaycan torpaqları uğrunda “Mehmetcik”in qanlı çarpışması həm də türk
və Turan uğrunda savaşdı. Qafqaz İslam Ordusunun əzəli türk birliyinə uzanmış
mücadiləsi yurdumuzun azadlığına bağlı olduğundan Azərbaycanın gələcəyi daim
diqqət mərkəzindəydi. Çox maraqlıdır ki, üstündən 100 il keçməsinə rəğmən Azərbaycan
yenə də həmin statusdadı. Məhz yüz il əvvəl “Mehmet”- ciklərin qanı və qəhrəmanlığı
bahasına Turan ocağını söndürməyə çalışanların niyyəti gerçəkləşmədi. Müqəddəs
amal uğruna yola çıxan “Mehmetcik” zatən bunun üçün doğulmamışdımı? Tarixin
başladığı andan ulu türk vuruşmağa, qədim dünyanı idarə etməyə çalışmamışdımı? Bu
günə qədər saysız örrnəyi var bu mövzunun.
Qədim Ötükəndən başlamış
azman yolun sakinləri böyük imperiyaları, sistemləri, ən sonunda
sivilizasiyaları oluşduran göytürklərin övladaları deyildimi Qafqaz İslam
Ordusunun “Mehmetcik”i? O, göytürklər ki, “Ey Türk, üstdə göy dəlinmədikcə, altda yer yarılmadıqca, sənin
ilini, törəni kim poza bilər...Titrə və özünə dön!” düşüncəsi
ilə bir qəhrəmanlıq nümunəsi yaratmışdılar. Bu nümunənin timsalında dünya
xalqları haqqın, ədalətin, ləyaqətin, insanlığa sayğının-dövlətçilik təfəkkürünün
şahidi oldular. Qafqaz İslam Ordusu da millətçilik təfəkkürü ilə düz mütənasib
olan dövlətçilik ideologiyasının daşıyıcısı idi.
Demək istədiyim odur ki,
1918-ci ildə yaradılmış Qafqaz İslam Ordusu min illərdən üzübəri gələn törənin zənciriydi
və bu ordunun əsgərləri sonucda şəhid olacaqlarını bilirdilər. Bu gün də
yurdumuzun müxtəlif yerlərində saysız “Mehmetcik” şəhid məzarları var və
insanlarımız bu qəhrəmanlıq abidələrinə hörmət, ehtiram duyurlar.
Məslək və əqidə insanı Hüseyn Nihal Atsızın “Qəhrəmanlıq nə yalnız bir yüksəliş
deməkdi, Nə də yıldızlar kimi parlayıb sönməməkdir. Ölməzliyi düşünmək boşuna bir əməkdir. Qəhrəmanlıq saldırıb bir daha dönməməkdir!” misralarında
Qafqaz İslam Ordusunu və baş komandan Nuru Paşanı gördüm. Mənə elə gəlir ki,
türk dünyasının məşhur mübarizə insanlarından biri olan Nihal Atsız bu
misralarla Qafqaz İslam Ordusuna ehtiramını bildirir. Düşünürəm ki, böyük şair
həm də Qafqaz İslam Ordusunun timsalında bütün türk dünyasını qəhrəmanlığa səsləyir.
Deyildiyi kimi, qəhrəmanlıq yalnız yüksəliş, ulduzlar kimi parlamaq deyil, qəhrəmanlıq
Qafqaz İslam Ordusunun əsgərləri kimi ölümün gözünün içinə dik baxaraq, düz üzərinə
getməkdi.
Hər bir Azərbaycan
türkünün, hər bir Azərbaycan vətəndaşının bir vəfa borcu var Qafqaz İslam
Ordusu və komandanı Nuru Paşa Killigil qarşısında.
O Nuru Paşa ki, qısa
ömrünü mübarizələrdə keçirmiş, Azərbaycan xilaskarı
Qafqaz İslam Ordusunun komandanı kimi şərəfli bir vəzifə daşımış, qəhrəmanlığı
dillərə dastan olmuşdu. İslam imanlı, Turan hədəfli Nuru Paşa bir yenilməzlik,
qəhrəmanlıq simvoludu. Onun düşüncəsində müqəddəs amal uğruna döyüşməkdən
sevimli bir iş yoxdu. Nuru Paşa, yuxarıda ismini qeyd etdiyim Hüseyn Nihal
Atsızın “Bozqurdlar” romanındakı qədim türklərin həyatının təcəssümü idi. Ötükən
türkləri də at belində doğulub, bu dünyanı at belində tərk edərdilər. Nuru Paşa
da sanki qədim Ötükəndən-Orxon çayı vadisindən gəlmişdi. Gecə-gündüz at belindəydi,
mənzili-döyüş meydanları, amacı böyük Turan idi.
Nuru Paşanın
tərcümeyi-halını oxuduqca qarşımızda bir yenilməz mübarizə adamının həyatı
canlanır. Mübarizədən məcburən ayrıldıqdan sonra belə həyatı hərbi işlə bağlı
olmuşdu. Bu cahana vuruşmağa, insanların haqqını bərpa etməyə vəzifələndirilmişdi.
Mübaliğə olmasın, Nuru Paşa ismini “Böyük Turan” ifadəsinin sinonimi kimi anlayıram.
Düşünürəm, fikirlərimi
necə ifadə edim ki, Nuru Paşa və Qafqaz İslam Ordusu əsgərlərinin böyük ruhuna
layiq olsun. Hansı yöndən baxsaq, bu fenomenal hadisəyə-Qafqaz İslam Ordusu və baş
komandan Nuru Paşanın milliyyət və hürriyyətpərvərliyinə adi şərh vermək olmur.
Həqiqətən, hər insan belə qəhrəmanlıqlar göstərə bilmir, çünki, adi, gündəlik məişət
tələblərindən kənara çıxa bilmir, yalnız şəxsi işləri ilə məşğuldur. Fenomenal
şəxsiyyətlər isə daim böyük, əsrarəngiz düşüncələrlə yaşayır, bir sözlə, passionar
şəxslərinsə həyatının leytmotivi mübarizədir.
Livanlı xristian şair,
yazıçı və dramaturq Corc Cordaq bu şəxsiyyətləri aşağıdakı kimi xarakterizə
etmişdir:
“Zülm və haqsızlığa qarşı
mübarizə forma və məzmunundan asılı olmayaraq, ilk yaranış tarixindən mövcud
olmuşdur. Təcavüzkar, zalım və despot hökumətlər dövründə bu ağır vəzifəni öz
üzərlərinə götürmüş insanlar bəşər tarixinə cinayətkar zalımların zülmət bəxş
etdiyi qədər fəxarət gətirmişlər... Dahi şəxsiyyətlər arasında bütün həyatları
mübarizələrdə keçmiş insanlar olmuşdur. Onlar mübarizə aparmadan həyatlarına
davam edə bilməzlər”. Fikrimcə, Qafqaz İslam Ordusunun passionarlığını bu qədər
dəqiq ifadə edəcək ikinci bir mülahizə
tapmaq qeyri-mümkündür.
Deməliyəm ki, Qafqaz
İslam Ordusu bolşevik Rusiyasının Qafqaz, xüsusilə Azərbaycanla bağlı siyasətini
dəyişdirməsinə səbəb olmuşdur. Qafqaz İslam Ordusunun Bakını azad etməsi
bolşeviklərin Azərbaycan uğrundakı planlarını iflasa uğratdığından, sovet
tarixşünaslığının demək olar ki, bütün dövrlərində “türk işğalı” istilahı ilə
qeyd edilməklə, qəhrəmanlıq epopeyasına çevrilmişdir. Bütün sovet tarixçiləri
qeyd-şərtsiz olaraq, Azərbaycan Cümhuriyyətinin elanı və Bakının azad edilməsini
Qafqaz İslam Ordusunun üzərinə qoymuşlar. Təkcə bu fakt Qafqaz İslam Ordusunun
Azərbaycan və bütün türk dünyası üzərində nə qədər böyük haqqı olduğunu göstərir.
Qafqaz İslam Ordusu-yurdumuzun
xilaskarı, Azərbaycan istiqlalının bayraqdarı, “Böyük Turan” eşqi ilə silahlanmış
türk ordusu. İnsanlığa, hürriyyətə sevgi və bağlılıq, qalibiyyət rəmzidir Qafqaz
İslam Ordusu.
Kərimli Ruhəngiz
AMEA Tarix İnstitutunun doktorantı