Dilimizdə eyni hadisəylə bağlı çoxlu bu cür gözəl
deyim və zərb-məsələlərin olması təbii ki, təsadüfi deyil. Şərq insanı, o cümlədən
biz əksər hallarda fikrimizin “mustafasını†rahat şəkildə ifadə edə bilmirik.
“Mustafa†demÉ™k É™vÉ™zinÉ™ “mısâ€Ä±ldayırıq. Bunun É™sas sÉ™bÉ™blÉ™rindÉ™n biri
toplumumuzun “mustafaâ€lara qÉ™zÉ™bli baxmağıdırsa, digÉ™ri bizim özümüzün dÉ™
formalaÅŸmış bu ictimai rÉ™ydÉ™n öz xeyrimizÉ™ istifadÉ™ etmÉ™yimiz, “mustafaâ€lara
qarşı əks-cəbhədə dayanaraq milli qəhrəmana çevrilmək arzumuzdur. Daha sonra təsəvvürümüzdəki
“milli qəhrəman†obrazının əslində Don Kixotluqdan başqa bir şey olmadığı
aydınlaşanda pis vəziyyətə düşürük, qürurumuz “mustafa†deməyimizə imkan vermir
vÉ™ biz dÉ™ “mısâ€Ä±ldaya-“mısâ€Ä±ldaya ictimai qınaqdan yayınmaÄŸa çalışırıq.
NÉ™ isÉ™ ki, bu qÉ™dÉ™r “mısâ€Ä±ldayandan sonra mÉ™n dÉ™
keçim sözümün “mustafasınaâ€. Sözümün “mustafası†RüstÉ™m Ä°brahimovun bu
yaxınlarda mətbuata verdiyi müsahibədir. Müsahibəni oxuyarkən mənə elə gəldi
ki, öz düşüncəsi etibarilə şərqlidən daha çox, qərbli olan hörmətli
dramaturqumuz da “Mustafa†deyÉ™ bilmir. MÉ™cburÉ™n “mısâ€Ä±ldaya-“mısâ€Ä±ldaya
hakimiyyətlə dialoqa getməyin vacibliyini pıçıldamaq istəyir. Amma bu vaxta qədər
əlinə qılınc alıb yel dəyirmanıyla döyüşdüyünə görə bunu etiraf etmək də ona çətin
gəlir. Axı, necə desin ki, ey Azərbaycan xalqı, sən demə, son prezident seçkiləri
beynəlxalq səviyyədə hazırlanmış bir səhnə əsəriymiş. Mənsə dünyaca ünlü
rejissor olmağıma baxmayaraq bu səhnə əsərinin əslində qurama bir məzhəkə
olduğunu anlamadan onun baş rollarından birini ifa edirdim.
İndisə tamaşa qurtardı. Tamaşanı hazırlayanlar
tamaşaçılardan öz istədiklərini aldılar. Biz aktyorların da işi bitdi. Adət belədir
ki, tamaşada iki düşmən rolunu oynayan aktyorlar tamaşa qurtaran kimi əllərini
bir-birilərinə uzadıb “halal olsun sənə, öz ifanı yaxşı yerinə yetirdin†deyirlər.
Elədirsə, biz niyə tamaşadan sonra da bir-birimizi qırmalıyıq? Bəlkə elə biz də
bütün aktyorlar kimi bir araya gəlib oynadığımız uğurlu rolların sağlığına badə
qaldıraq?
Ziyafətin adına gəlincə, bunun heç bir prinsipial əhəmiyyəti
yoxdur. Adını dialoq da qoya bilÉ™rik, mübarizÉ™nin baÅŸqa forması da. Æsas mÉ™sÉ™lÉ™
adın neçə olmağı deyil, oynadığımız rolun uğurlu alınmasının sağlığına badə
qaldırmaqdır. Zira Rüstəm bəyin öz təbiriylə desək, “deyə bilmərik ki, biz indiki
hakimiyyəti tanımırıq, onlarla heç bir ünsiyyətə girməyəcəyik. Axı biz
konstitusiya çərçivəsində işləməliyik.†Qısası,
cənab dramaturqun bu fikirlərindən belə çıxır,
biz “bu hakimiyyəti tanımırıq†deyə bilmədiyimizə görə, onu tanımamaya da
bilmərik. Daha konkretləşdirsək, tanımalıyıq. Rüstəm bəyin fikrinin mühtəvası və
“mustafasa†əslində həm deyilən, həm də deyilməyən bu cümlədə toplanıb.
Göründüyü kimi o da “mustafaâ€dan danışmaqdan çəkinir.
Mədəni dünyagörüş baxımından qərbli olan Rüstəm
İbrahimbəyovun qərblilər kimi öz sözünün “mustafasını†deyə bilməməsinin səbəbi
bəlkə onun da bu oyunu əvvəlcədən ciddi həyat hadisəsi hesab etməsidir.
Görünür, ssenaristlər səhnəciyin təbii çıxmasını arzuladıqları üçün aktyorlara
oyunun real olduğunu və onların qalib rolda oynayacağını aşılayıblar. İndi
ortaya “köhnə hamam, köhnə tas†vəziyyəti çıxdığından Rüstəm bəy də məsələnin
“mustafasını†başa düşür, amma daş-qalaq olunacağından çəkindiyi üçün dilinə gətirmək
istəmir.
Onun cəsarətsizliyinin bir başqa səbəbi də səhnəcikdəki
tərəf-müqabilinin açılan “ağ bayrağa†necə baxması ehtimalıyla bağlıdır. Məlumdur
ki, mövcud rejim “ağ bayraq†qaldıran rəqiblərini bağışlamır. Vaxtilə OMON-un
qaldırdığı “ağ bayrağa†əhəmiyyət verməyən hakimiyyətin indi Rüstəm bəyin eyni
hərəkətinə fərqli münasibət bəsləyəcəyini gözləmək, təbii ki, sadəlövhlük ola
bilər. Bu səbəbdən də ağ bayrağı elə qaldırmaq lazımdır ki, əlin, başın və bədəninin
digər üzvləri səngərdən kənara çıxmasın. Qarşı tərəfin görüş dairəsində ancaq
bayrağın özü olsun və qorxudan rəngi ağarmış həmin bayraq yavaş-yavaş dalğalansın.
Bunun üçün isə bayrağın sapını bacardığın qədər uzun etməlisən. Rüstəm İbrahimbəyovun
həmin müsahibəsində dediyi aşağıdakı cümlələrdən onun da bayraq sapı uzun
tutmağa çalışmasından xəbər verir: “Konstitusiya çərçivəsində mübarizə aparanda məcbur
olacağıq ki, indiki iqtidarla dialoqa gedək. Bu, istər-istəməz belə olacaq.
Amma hansı formada, heç kəs indidən deyə bilməz. Çünki bilmirik ki, iqtidar
bunu necə qəbul edəcək.†Sitatdakı son cümlə ilə Rüstəm bəy əslində topu qarşı
tərəfin qucağına atır. Bundan sonra dialoqa gedib-getməmək, MŞ ilə işləyib-işləməmək
hakimiyyətin vicdanına qalıb.
Prinsipcə, Rüstəm İbrahimbəyovu
qınamaq da olmur. Hakimiyyəti dəyişmək, ölkənin demokratikləşməsinə nail olmaq
heç də iqtidarla amansız mübarizə aparmaqdan, əlinə silah alıb meydanlarda
döyüşməkdən keçmir. Xüsusilə, ölkə əhalisinin böyük əksəriyyətini öz
sıralarında birləşdirə, insanları öz canı bahasına mübarizəyə cəlb edə bilməyən
bizim müxalifət kimi təşkilatların belə bir imkanları da yoxdur. Bu vəziyyətdə
təbii ki, siyasi mübarizənin yeganə yolu qalır; narazı elektoratın fikirlərini
hakimiyyət dairələrinə çatdırmaq, onun qarşısında məsələr qaldırmaqla müəyyən dəyişikliklərə
nail olmaq.
Düşünə bilərsiniz ki, hakimiyyət
bu məsələdə konstruktiv mövqe tutmaya, müxalifətin bütün təşəbbüslərinə
barmaqarası baxa bilÉ™r vÉ™ böyük ehtimalla da belÉ™ olacaq. ÆlbÉ™ttÉ™, bu ehtimalı
istisna etmək mümkün deyil, amma o zaman heç olmasa, cəmiyyətimizin aktiv
insanları boş-boşuna həbsxanalara doldurulmaz, vətəndaşlar kimin kim olduğunu
görər və istər-istəməz ictimai rəy demokratik qüvvələrin xeyrinə dəyişilər.
Xalq iki fərqli düşüncə arasında doğrunu seçər və lazım biləcəyi təqdirdə onun
iradəsi qarşısında dayanan qüvvələri sıradan çıxarmaq ehtiyacı hiss edər.
Müxalifətin radikal qanadı isə
indiyə qədər hakimiyyətlə hər hansı təması vətənə, millətə, demokratik dəyərlərə
xəyanət kimi qəbul edib, dialoq sözünü dilə gətirən qüvvələri yamanlaylb, parlamentdə
təmsil olunan müxalifyönümlü insanların imkanlarından yararlanaraq bəzi məsələləri dövlət orqanlarının
ən üst səviyyəsində müzakirəsinə nail olmaq perspektivini dəyərləndirmək əvəzinə,
onların üzünə qapıları bağlayıb. Amma anlamaylıb ki, hər bir qapının iki üzü
var. Kiminsə üzünə qapı bağladığın halda, əslində öz üzünə də qapının digər üzü
baÄŸlanar.
Bu vaxta qədər hakimiyyətlə
dialoq halında olan müxalifətə düşmən kimi baxan anlayışın liderliyi vəzifəsini
boynuna götürən Rüstəm İbrahimbəyovu da bu gün diligödək edən, “mustafa†demək əvəzinə
“mıs-mıs†demək məcburiyyətində qoyan da elə hörmətli dramaturqun özündən çox,
təmsil etdiyi elektoradın bu anlayışıdır.
Bununla belə, reallıqları hər kəsdən
daha yaxşı görmək imkanına malik olan Rüstəm bəy ilk islahata məhz bu
anlayışdan baÅŸlamalı, sözünün “mustafasıâ€nı açıq ÅŸÉ™kildÉ™ deyÉ™rÉ™k daha geniÅŸ
ittifaqların yaranmasının yolunu açmalıdır. Yoxsa, Azərbaycan xalqı hələ uzun
müddÉ™t “mısâ€Ä±ldaya-“mısâ€Ä±ldaya qalacaq.