Tanınmış təhsil eksperti, əməkdar elm xadimi, professor Şahlar Əsgərov Moderator.az-a İslam dünyasının Qərbə elmdə uduzmasının səbəblərini göstərən maraqlı analitik məqalə göndərib. Onu hissə -hissə oxuculara təqdim edirik:
Əvvəli bu linkdə---moderator.az/index.php?xeber=80027
Əbu Reyhan
əl Biruni
Əbu
Reyhan Biruni
ömrünün son saatlarını yaşayanda bir tələbəsi onu ziyarət edir. Tələbə onu
salamlayanda səsindən tanıyır və deyir: Sən filankəs deyilsən? Tələbə -“bəli”
deyir. “Mənə deyilənə görə sən İslamın
miras hüququnda dolaşıq bir məsələnin cavabını tapmısan” ”“ belədimi? Tələbə: “ey Əbu Reyhan, indi sağlamlıq haqda
düşünmək ...” dedim. Sözümü kəsdi: “Bunu bilməyərək ölməkdənsə, bilib ölmək
daha xeyirli deyilmi səncə?” ”“dedi.
Zünnun əl Misri
Sufiliyi, vəlayəti
( mürşid ”“mürid bağlarını) və sufi vəllərini
orda-burda inkar edən bir dəliqanlı gənci ədəbə dəvət etmək üçün böyük ustad Zünnun əl Misrinin (796 -859) yanına gətirirlər. Moizələrində uca Yaradanı “insan oğlunun Tək və Mütləq Dostu, Sevgilisi”
adlandıran bu sufi ustadı barmağındakı qiymətli daşa malik üzüyünü çıxarıb, həmin gəncə uzadır və deyir:
Bunu adi bazara (İ bazar) aparıb, bir altun sikkəyə sat.
Bazarda heç kəs
bu üzüyə heç gümüş sikkə də vermədi. Çarəsiz gənc Zünnunün yanına qayıdıb durumu ona söylədi.
Bu səfər Zünnun ona dedi ki, üzüyü mücəvhərlər (II bazar) satılan bazara
çıxarsın. Qızıl- zinət əşyaları satılan
bazarın sərrafları min altun sikkə təklif etdilər. Eyni mala iki müxtəlif bazarda
fərqli qiymətlərin qoyulması təcrübəsi gənci çaşdırdı. Gənc böyük
sufinin yanına qayıtdı və olanları danışdı. Zünnun ona belə dedi:
- Sufiliyin və o yolu tutub gedənlərin dəyəri ondan anlayanlara yaxşı bəllidir. Arif olmayanların aşağalaması ilə onlardan heç nə əskilməz. Sənin onlara verdiyin dəyər isə elminin və idrakının dayazlığından qaynaqlanır. Elə buna görə də o qara bazarda bu nadir üzüyə verilən qiymətdən zərrəcə fərqlənmir.
Çingiz xan
Çingiz xan Buxaranı fəth edəndə
atını şah sarayının pilləkəninə sürür. Bütün bəylər, zədəganlar, tacirlər gəlib
səmənd atın ayağından öpürlər. Əllərini qurşağına qoyan 5-6 nəfər isə başları
ilə fatehi salamlayırlar və gəlib atın ayağından öpmürlər. Çingiz xan soruşur:
bəs onlar niyə gəlib atı öpmədilər?
Deyirlər ki, onlar daolardır-alimlərdir.
Əmir Teymurun vəsiyyəti
İslam mədəniyyəində alimin və
müəllimin nüfuzu çox böyük idi. Bir çox padşahlar, şahlar, sultanlar zaman
-zaman nüfuzlu alimi ziyarət ediblər. Bu insanlar dünyasını dəyişəndə,
həyatlarının son anlarında da, vəsiyyətlərində də alimi yada salıblar. Əmir Teymur dünyasını dəyişəndə vəsiyyət edir
ki, məni Seyid Bərkənin ayağı altında basdırın...
MüÂsəlÂman raÂsiÂoÂnaÂlist fikÂriÂnin
görÂkəmÂli nüÂmaÂyənÂdəÂləÂri İbn SiÂna,
FəÂraÂbi, BiÂruÂni, TuÂsi və digərləri dünÂya təÂbiÂətÂşüÂnasÂlıq və fəlÂsəÂfi
biÂlikÂlər sisÂteÂmiÂnin inÂkiÂşaÂfıÂna əhəÂmiyÂyətÂli dəÂrəÂcəÂdə təÂsir gösÂtərÂmişÂlər.
Əl-QəÂzəÂliÂn heÂsab edirÂdi ki, həÂqiÂqət meÂyaÂrı
haqÂda məÂsəÂləÂdə «ürəkÂdə inam» kiÂmi baÂşa düÂşüÂlən din mövÂqeÂyinÂdə durÂmaq
laÂzımÂdır və «biÂliÂyin həÂqiÂqiÂliÂyi» meÂyaÂrı ”“ din əsl biÂlik, hər bir əsl biÂlik isə dinÂdir.
MüÂsəlÂman elÂmi ənəÂnəÂsinÂdə
huÂmaÂniÂtar «inaÂnan» düÂşünÂcə tərÂzi özüÂnün speÂsiÂfik prinÂsipÂləÂriÂnə əsasÂlaÂnaÂraq
mənÂtiÂqi təÂfəkÂküÂrə qarÂşı çıÂxıÂr. «İnaÂnan təÂfəkÂküÂrün» akÂsiÂoÂmaÂtik əsaÂsıÂnı
nüÂfuz prinÂsiÂpi təşÂkil
edir. BuÂna göÂrə də bəÂzi tədÂqiÂqatÂçıÂlar beÂlə təÂfəkÂküÂrü avÂtoÂriÂtar təÂfəkÂkür adÂlanÂdıÂrırÂlar.
BeÂlə çıÂxır ki, müÂsəlÂman elÂmiÂnin «əsÂlinÂdə fərÂqlənÂdiÂriÂci cəÂhəÂti avÂtoÂriÂtar
və raÂsiÂoÂnal əsasÂlaÂrın birÂləşÂməÂsinÂdən ibaÂrət olan vaÂhid meÂtod səÂciyÂyəÂlənÂdiÂrir».
TədÂris üsulÂlaÂrıÂnın müxÂtəÂlifÂliÂyi haqÂda
nə deÂmək olar? Bu və ya diÂgər tədÂris üsuÂluÂnun özÂgünÂlüÂyü öz ifaÂdəÂsiÂni
nəÂdə taÂpırÂdı? Prof.H.Quliyev gösÂtəÂrir ki, bu suÂalÂlaÂra caÂvaÂbı həm biÂlik
saÂhəÂsiÂnin öz xüÂsuÂsiyÂyətÂləÂrinÂdə, həm də müÂəlÂliÂmin fəÂaÂliyÂyəÂtinÂdə,
onun şəxÂsiyÂyəÂtiÂnin keyÂfiyÂyətÂləÂrinÂdə, yəÂni məhz müÂəlÂliÂmin nüÂfuÂzuÂnu
şərÂtlənÂdiÂrən amilÂlərÂdə axÂtarÂmaq laÂzımÂdır.
Bəs necə oldu ki, bu cür bünövrəsi olan mədəniyyət və elm ocaqları bu
gün çox miskin görünür?
Misal üçün dəqiq
elmlər sahəsində İbn əl- Hasan (965-1039),
( Avropada ÐлhаÑaн, və ya Ðлгазен adı ilə tanınır) optika sahəsində 7 cildlik
monoqrafiyası Avropa elminə, xüsusi ilə
Pocer Bekonun, Leonardo da Vinçinin, İohan Keplerin və hətta İsaak Nyutonun inkişafına təsiri böyük olmuşdur. İbn əl -
Hasanın “Optika kitabı” uzun müddət Avropa elmi düşüncəyə təsiri
böyük olmuşdur. “Göz işıq şüalandırmır, obyektlərdən gələn şüaları qəbul edir” fikrini ilk dəfə o demişdir. Onun bu kitabı və digər əsərləri belçikalı elm tarixçisi George Sartona (1884”“1956) əsas vermişdir
ki, onu ”dahi müsəlman fiziki və optika sahəsində bütün zamaların isə ən böyük
tədqiqatçısı” kimi xarakterzə etsin. 1572 - ci ildə latın dilində “Optika kitabı” Bazeldə sərgidə təqdim edilmişdir.
Qərb alimləri etiraf edirlər ki, Kopernikin göy
cisimlərinin hərəkəti ilə bağlı aldığı elmi nəticələr ondan qabaq Nəsrəddin
Tusi tərəfindən söylənilmişdir. Üstəlik, qərblilərin etirafına görə Aristoteli və digər
qədim yunan filosoflarının əsərlərinə onlara İslam mədəniyyəti yenidən vermişdi. Bizi əhatə edən havanın təzyiqinin olduğunu
ilk dəfə İbn al ”“Haysam söyləmişdir.
Yuxarıdakı qısa şərhdən göründüyü kimi, müsəlman
dünyası bəşəriyyətin inkişafında cərəyan edən hadisələrdə obyekt yox, subyekt kimi iştirak edib və orta əsrlərdə havayı çörək yeməyiblər...
Onlarla belə misallar çəkmək mümkndür. Bəs onda səbəb nədir
ki, İslam dünyası (57 ölkə və 1450 milyon insan) bu gün elm və tərəqqidə bu qədər geri
qaır? Maraqlıdır, İslam dünyasında elm tənəzüllə
üğrayanda Qərb dünyasında müasir təbiətşunaslığın tərəqqisinin başlamasının səbəbi nədır?
MÜASIR ISLAM DÜNYADA ELM
“Hər bir xalq nə qədər təhsilli və vətənpərvərdirsə, onda filosofluq etmək də bir o qədər asandır; buna görə də dövlət üçün həqiqi filosoflara malik olmaqdan böyük səadət yoxdur”.
Rene Dekart
Fizika sahəsində NoÂbel müÂkaÂfaÂtı lauerantı paÂkisÂtanÂlı Əbdüs SəÂlam “İdeÂalÂlar və gerÂçəkÂlikÂlər” kiÂtaÂbınÂda yaÂzır:
“Orta
əsÂrlərÂdə elÂmin ağırÂlıq mərÂkəÂzi İslam dünÂyaÂsınÂda idi”. O zamanlar İslam dünyası dünyada cərəyan edən hadisələrdə obyekt kimi yox, subyekt kimi çıxış edirdi. Konstantinopolun fəthi buna bariz
misaldır. Ancaq son 5 əsrdə İslam
dünyası geriləyərək, dünyəvi proseslərin obyekinə çevrilib.
Qərbdə elm iqtisadiyyata güclü təkan verir. İslam dünyasında elmin
iqtisadiyyata təsiri zəifdir. Qərbdə elm güc sayılır, Şərqdə bu düşüncə də
zəifdir. Qərbdə elmdən iki əllə, Şərqdə isə bir əllə, özü də bir ölkədə sağ ,
digərində sol əllə yapışırlar. XXI əsr
elmə, texnologiyaya əsaslanır. İslam dünyasında bu hiss olunmur. Elmi müəsissəyə rəhbər İslam dünyasında təyin
olunur, Qərbdə isə demokratik seçim üstünlük təşkil edir. Gənclər elmin dalınca getməyə həvəs
göstərmirlər. Orta əsrlərdən fərqli olaraq bu gün dünyada gedən bütün proseslərin subyekti Qərb, obyekti isə Şərqin
islam dövlətləridir. Bu təzadlar Şərqdə elmin geriqalmasına əyani misallardır.
Geriliyi aydın görmək üçün son 200 ildə bəşəriyyətin keçdiyi iki sənaye inqilabına diqqət yetirmək kifayətdir. Bu inqilabların
birincisinin möcüzəsi maşını, gəmini, təyyarəni və s. hərəkətə gətirən mühərrikdir.
İkinci inqilabın möcüzəsi isə
intellektual gücümüzü artıran kompüterdir. Nə birinci, nə də ikinci inqilabın bərqərar
olmasında və bu möcüzələrin yaradılmasında İslam dünyası iştirak edə bilməyib.
Çagrışlar
Sənaye inqilabının və onun möcüzələrin yaradılmasında Şərq niyə iştirak edə bilməyib kimi suallar çoxdur. Bunun kimi bir çox suallara amerikalı kimyaçı, 1999- cu ilin kimya üzrə Nobel mükafatı alan misirli Əhməd Zevayl “Gələcəyə addımlar” kitabında da cavab axtarır.
Əhməd Zevaylin sualları
Bütün elmlərin açarı sual işarəsidir.
Onore de Balzak
Əhməd Zevayl “Gələcəyə addımlar” kitabında yazır: “Mənim doğulduğum ölkə - ilk insan
sivilizasiyalarından birinin vətəni olmuş, nəsillərin əvəzlənməsində
yaradıcılıq və öyrənmə ruhunu qoruyub saxlamışdır.
Altı min ildən çox tarixi boyu Misir
fasiləsiz inkişaf etmiş, müxtəlif mədəniyyətlərin cizgilərini özünə
hopdurmuşdur: firon sülalələri erası, Ptolomeylər erası, Roma və xristian, indi
də müsəlman və kopt mədəniyyətləri eraları. Özümə suallar verirəm: misirlilərə
nə olub? Niyə Misir inkişaf etmiş ölkə ola bilmir? Ölkələrə və xalqlara yüksəlişlərin və tənəzüllərin
xas olduğunu nəzərə alsaq, Misir öz şöhrətli günlərinə qayıdacaqmı? Başqa ölkələr - Hindistan, Çin, Cənubi Koreya
bir çox sahələrdə böyük tərəqqiyə nail olmuşlar. Bəs Misir niyə nail olmasın?"
Abdüs Səlamın müracəti
XX əsÂrdə müsəlman aləminin yetişdirdiyi nəhəng alimÂləÂrinÂdən biÂri də 1979-cu ilÂdə fiÂziÂka üzÂrə Nobel mükafatı almış Abdüs Səlam da bu sualları yaşayıb və çıxış yolunu bütün müsəlman dövlətlərinin başçılarına, din xadimlərinə, zəngin insanlara müraciət etməkdə görüb və onlara elmə kömək üçün çağrış edib:
“”¦ona görə
yox ki, bu, bizim müqəddəs kitabımızda Allah tərəfindən buyrulub, ona görə yox
ki, bunu Həzrəti Peyğəmbərimiz bizə məsləhət görür, ona görə yox ki, elm
iqtisadiyyatdır, elm gücdür, elm silahdır. Ona görə ki, Qərb alimləri
qarşısında xəcalət
tərimizi silək. Bizlər hətta xəstələnəndə onların
"aspirin"-indən, "pensilin"-indən istifadə edirik”.
Təbii sual: biz xəcalət tərimizi niyə silə bilmirik?
Əbdüs SəÂlam “İdeÂalÂlar və gerÂçəkÂlikÂlər” kiÂtaÂbınÂda geriliklə bağlı fikirlərini belə ifadə edir:
“1980-ci ilÂdə DünÂya BanÂkı təÂrəÂfinÂdən nəşr olunÂmuş və təhÂsil
alanÂlaÂrın əhaÂliÂnin içinÂdə faÂiÂziÂni gösÂtəÂrən staÂtisÂtik gösÂtəÂriÂciÂləÂrə
baxÂsaq göÂrəÂrik ki, İslam ölÂkəÂləÂri nəÂinÂki inÂkiÂşaf etÂmiş, hətÂta inÂkiÂşaf
etÂməkÂdə olan ölÂkəÂləÂrin orÂta səÂviyÂyəÂsiÂnə çatÂmaq üçün xeyÂli yol qət
etÂməÂliÂdir. İslam ölÂkəÂləÂrinÂdə təÂbiÂət elÂmləÂri və huÂmaÂniÂtar elmÂlər
saÂhəÂləÂrinÂdə təhÂsil alan təÂləÂbəÂləÂrin saÂyı haqÂqınÂda dəÂqiq və etiÂbarÂlı
mənÂbəÂlər olÂmaÂdan qəÂti qəÂrar verÂmək çəÂtinÂdir. TəÂəsÂsüf ki, məÂnim müÂşaÂhiÂdəÂləÂriÂmə
göÂrə, huÂmaÂniÂtar elÂmləÂrə nisÂbəÂtən təÂbiÂət elÂmləÂrinÂdə vəÂziyÂyət daÂha
acıÂnaÂcaqÂlıÂdır. İnkiÂşaf etÂmiş ölÂkəÂləÂrin noÂmaÂlaÂrıÂna əsaÂsən, orÂta
heÂsabÂla ¼ və 1/3 araÂsınÂda dəÂyiÂşən sayÂda təÂbiÂət elÂmləÂrinÂdə təhÂsil
alan - üsÂtəÂlik, çox aşaÂğı səÂviyÂyəÂdə təÂləÂbəÂmiz var.
BeÂləÂcə, çox az sayÂda müÂsəlÂman dəÂqiq
elÂmləÂri öyÂrəÂnir. BiÂzim işiÂmiz təÂləÂbəÂləÂriÂmiÂzi məkÂtəbÂdə daÂha
çox dəÂqiq və texÂniÂki elÂmləÂri öyÂrənÂməÂyə sövq və təşÂviq etÂməkÂdən ibaÂrət
olÂmaÂlıÂdır. BuÂna naÂil
olÂmaq üçün məkÂtəbÂlərÂdə dəÂqiq elÂmləÂrin tədÂriÂsiÂnə daÂha çox üsÂtünÂlük
verÂməÂliÂyik. YükÂsək səÂviyÂyəÂli müÂəlÂlimÂləÂrə və keyÂfiyÂyətÂli tədÂris ləÂvaÂziÂmatÂlaÂrıÂna
ehÂtiÂyac var. Və bəlÂkə də ən əsaÂsı gənc təÂləÂbəÂlər və şaÂgirÂdlər araÂsınÂda
qaÂbiÂliyÂyətÂli və isÂteÂdadÂlı olanÂlaÂrın itib-batÂmaÂmaÂsı üçün onÂlaÂrın təşÂviq
edilÂməÂsi vaÂcibÂdir. Sırf madÂdi çəÂtinÂlikÂlər üzünÂdən beÂlə itÂkiÂlər çox
tez-tez baş veÂrir. AiÂləÂlər elÂmdə kaÂyeÂra saÂhiÂbi olÂmaq üçün uzun ilÂləÂrin
laÂzıÂmi xərÂcləÂriÂni ödəÂyə bilÂmirÂlər”.
Bu fikri Nobelçi Ə. Zevayıl da vurğulayır:
“Ölkə
iqtisadiyyatının bütün sahələrində texniki bazanın dəstəklənməsi üçün texniki məktəblərin həm sayı, həm də
nüfuzu artırılmalıdır”. Bu fikri inkişafımız üçün zəruri sayıram.
Fərrux Səlimin çağrışı
Ardı var...