Rabitə və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyi aktual problemə həsr olunmuş "Mənim Elektron hökumətim" mövzusunda müsabiqə keçirir. Moderator.az müsabiqə məqalələrindən birini sizə təqdim edirik.
06.11.2014
â„–266 //psixogamm.wordpress.com/
Limunət Əmrahlı
psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
ARTPİ-nin doktorantı
1 ay bundan əvvəl, səhər saat
5-00 radələÂrinÂdə mobil telefoÂnuÂma zəng gəldi. Təlaş içində yuÂxuÂÂdan
ayıldım. Yaxın rəÂfiÂqəm idi. DüşünÂdüm ki, yəqin nə isə bədbəxt hadisə üz
verib. Məsələni anladanda sakitləşdim. Təcili Bakıya gəlÂmişdi. AvtoÂvağÂzaldan
zəng vururdu”¦
”¦Dünyasını dəyişmiş baÂcısının
qızını uşaqÂlıqÂdan özü böyütmüşdü. Qız qonşu respublikalardan birində dövlət
universitetini bitirmişdi. DipÂlomunu təsdiq etdirmək üçün neçə müdÂdətdir ki,
cəhd göstərirdi. Çox pəjmürdə idi. 430 km məÂsaÂÂfəsi olan rayon-Bakı yolunda
başına gələnlər onu Leylanın təhsil aldığı illərdə yaşadığı çəÂtinÂliklərdən
daha çox üzmüşdü. Bu əhvalat mənə Zəlimxan Yaqubun şerini xatırlatdı: “Bir nazirÂliÂyin qapısında gözunun yaşını yağış kimi
yağdıran qoca bir kişi gördum. Şikayəti Allahın yanına cıxsa da, yuÂxaÂrıÂda
oturana çatmırdı:
“...Bu bazarda
nə işi var lütlərin
Yeri deyil "maymaqların, kütlərin"
Qullugunda durammasan bütlərin
Kimdi səni bu qapıdan buraxan?...”
Rəfiqəmə “elektron hökumət”
haqqında danışdım. Kompüterin yanıÂna gətirib istədiyi sorÂğunu // www.E-gov.az portalının köməyi ilə
müvafiq nazirliyə göndərÂdim. Onu əmin etdim ki, darıxmasın, tezliklə cavab
alacaq. Beləliklə, 2 gün qoÂnağımız oldu...3-cü
gün evimizdə şənlik idi. 2 ildə öz həllini tapmayan problem 2 gündə, kompüter
əlaqələri vasitəsi ilə “elektron hökümət” tərəfindən həll edildi. Bir ailənin
sevinci yerə göyə sığmırdı, bir gəncin ümidləri dirçəlmişdi.
Yaxın günlərdə facebook səhifələrində
RYTN-nin MHM-nin elan etdiyi “MəÂnim elektron hökumətim” müsabiqəsi haqqında
yayılmış məlumat diqqətimi cəlb etdi. Müsabiqəyə qoşularaq vətəndaşların “elekton hökümət”ə etimadsız
münasibətinin səbəblərini araşÂdırÂmaq qəÂraÂrına gəldim. Əvvəlcə vətəndaşların Portaldan istifadəsinə
əngəllər yaradan amilləri aydınÂlaşÂdırmaq üçün E-gov.az, “Elektron hökümət” portalı,
onun əhatə etdiyi informasiyalar və əlaqələri ilə daha ətraflı tanış oldum. //www.e-gov.az/
portaÂlında təsÂdiq
olunmuş xidmətlərin sayı-446, porÂtaÂla inÂteqÂrasiya olunanlar - 296, Dövlət
saytÂlaÂrında olan xidmətlər - 475, Portalda olan xidmətlərin sayı isə 381-dir. 38 dövlət qurumu tərəfindən istifaÂdəçilərə
272 elektron xidmət təqÂdim edilir. Hər bir dövlət qurumu portal
vasitəsilə özünün elektron
xidmətlərini istifadəçilərə “bir pəncərə” prinsipi əsaÂsınÂda təqdim edir. Araşdırmalar sayəsində bir sıra ümumiləşdirmələr aparıldı.
Ä “Elektron hökümət” portalındakı xidmətlərin bir çoxunÂda problemi
operativ həll etmək mümkündür. Bu baxımdan, Rabitə və Yüksək TexÂÂnologiyalar
Nazirliyinin telefon nömrəsi, küçə adına görə
koÂd, poçt indekslərinin və d. məlumatların öyrənilməsini operativ həll etÂmək asanlıqla
həyata keçirilir. Vergilər Nazirliyinin
çağrı mərkəzinin fəaliyyəti ilə bağÂlı təklif etdiyi xidmətÂlər üzrə (məsələn, yeni sahibkarlıq fəaliyyətinə başlamaq üçün) əməÂliyyat
sistemiÂnə də daxil olduq. Sistemlərin fəaliyyəti intensiv və qəÂnaÂətbəxşÂdir.
İstisna olaraq Asan SXM (ASXM) - n aktivləşÂdirilməsi üçün
tətbiq ediÂlən əməÂliyyatlarda mürəkkəblik və ləngimələr mövcuddur.
Ä Son günlərdə bəzi bankların təklif etdikləri
E-xidmətlər də vətəndaşlar tərəÂfindən maÂraqla qarşılanır. Bu sırada Bank of
Baku, Access Bank və UniBank E- xidməti vasitəsi ilə elektÂron arayışlar sisteminə keçmişdir, lakin
xidmətlərin keyfiyyəti hələlik lazım olan səviyyədə deyil.
Ä Bir sıra
nazirlik, komitə və idarələrin
səhifələrində əməliyyatları asanlıqla aparmaq mümÂkün olmur. 30.10.2014-cü
il tarixdə Qeydiyyatsız E-xidmətlərə aid olan bir sıra səhifələrdə “XidÂmət müvəqqəti olaraq dayandırılmışdır”
xəbərdarlığı ilə qarşılaşdıq. O cümlədən, Əmək və ƏhaÂliÂnin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyi təklif etÂdiyi 3 xidmət: məşğulluq
orqanları vasitəsilə iş axÂtarışı, işsizÂlik müavinətinin məbÂləğinin
hesablanması karkulyatoru, sosial
müavinətlərin və təqaüdlərin heÂsabÂlanması karkulÂyatoru “susurdu”.
Ä Bəzi nazirlik və idarələrin təklif
etdikləri xidmət sahələri əhalinin daha az hisÂsəsini maÂraqlandıran məsələlərlə bağlıdır. Məsələn, Portalda Dövlət Miqrasiya XidÂməti üzrə bir xidmət növü
təklif oluÂnur ki, o da vətəndaşlıqdan imtina etmək haqÂqınÂdadır. Halbuki
vətəndaşÂlıqÂdan imtina edənÂlərin sayı
az, almaq istəyənÂlərin saÂyı isə daha çoxdur.
Eləcə də, miqÂrantların qeydiyyata alınması
üzrə xidmətlərin də Portalda yer alması, onlayn xidmətinin təşÂkili işini
xeyli asanlaşdırardı.
ÄPortalın
papulyarlığını azaldan əsas səbəblərindən biri də qurumlar tərəfindən lazım olan xidmətlərin
elektronlaşdırılmaması, yaxud xidmətin fasilələrlə, zəif təşkilidir. Təhsil NaÂzirÂliyinin təklif etdiyi Qeydiyyatsız
E-xidmətlərə üzrə 1 xidmət növünün sıhifəsində isə bu sözlər yazılıb: “İstifadəçi
girişi üçün qeydiyyatdan keÂçərək istifadəçi adı və şifrə əldə etməlisiniz”. DaÂha
bir analoji vəziyyət Səhiyyə NaÂzirÂliyinin “Peyvəndlərin aparılması barədə
SMS-in gönÂdəÂrilÂməsi” xidməti üzrəÂdir. Ədliyyə Nazirliyinin soyadın, adın
və ata adının dəyişdirilməsi üçün elekÂtÂron müraciət üçün də əlavə
maneələr, əməliyyatlar tələb olunur.
Belə aydın olur ki, sadə vətəndaşlar üçün Portal üzrə
əməliyyatların aparılması bir çox koqÂnitiv çətinliklər yaradır.Ona görə də hər
bir nazirlik Portalda yerləşdirdiyi səhifələrində maarifÂləndirici və istiÂqamətÂlənÂdirici
informasiyalar verməli, beynəlxalq simvollarla yanaşı, milli mədəÂniyÂyətlə
bağlı, vətəndaşlar tərəfindən daha aydın anlaşılan simvollardan da istifadə edilməlidir.
Digər problem xidmət qiymətlərinin
yüksək olmasıdır. Əməliyyatlar üzrə hər hansı xidÂmətdən istifadə etmək üçün cəmi
bir dəfə pul ödənildiyi halda, uzun prosedurdan keçmək lazım gəlir. Ona görə də
vətənÂdaşlara saytdan birÂdəfəlik istifadə imkanı yaradılmalı, aşağı qiymətlə
abunə sisÂtemi tətbiq edilməlidir.
Göründüyü kimi, “Elektron
hökümət” Portalından istifadə zamanı, bir tərəfdən opeÂraÂtiv və ucuz xidmətin
göstərilməsi, digər tərəfdən koqnitiv
əməliyyatların aparılmasında çətinliklər
mövÂÂcuddur. Bunlar cəmiyyətdə “elektÂron
hökümət”ə passiv münasibətin 3 səÂbəÂbini müÂəyÂyənÂləşÂdirÂməyə imkan verdi.
F Etnopsixoloji
xüsusiyyətlər
Türk xalqÂlarında “kişi sözü”nün yükü
həmişə ağır olub: kişi söz verdi, ona əməl etməlidir. Əsrlər boyu formalaşmış
verbal ünsiyyət formalarından qopmaq, canÂsız ekrana gözünü dikib virÂtual
siqnallardan, şifrələrdən cavab gözləmək entik steÂreoÂtiplərlə yaÂşayan insanlar
üçün inanÂdıÂrıcı görünmür. Digər tərəfdən, azərbaycanlılarda “ağsaqqal”a
hörmət bəsləmək, həlli çətin məÂsəÂlələri “ağÂsaqÂqal” məsÂləÂhəÂti ilə həll
etmək adətimizdir. Vətəndaşlar hesab edirlər ki, hansısa problemin həlli üçün
dövlət məÂmuru ilə birbaşa əlaqə qurmaq daha realdır, nəinki ona “kişi söÂzü”
verə bilməyən “virtual məmur”la. Bu baxımdan onlar “real məmur, yoxsa “virtual
məmur” seÂçimi arasında vurnuÂxurÂlar.
F Postsovet
dövrünün insanına xas olan səciyyəvi xüsusiyyətlər
Başqa bir
səbəb hazırda cəmiyyətin əsas hissəsini təmsil edən “postsovet inÂÂsanı”na xas
olan
xüsusiyyətlərdir. İ.L.Y.Qоzmаn vахtilə еyni təfəkkür tərzini məÂnimÂsəmiş
pоstsоvеt insаnının şəÑ…siyyətini təhlil еdərək bir sırа mаrаqlı fikrlərlə irəli
sürür (Гозман Л.Я. ПÑихоÂлоÂгичеÑкие аÑпекты торÂмоÂÐ¶ÐµÐ½Ð¸Ñ Ñоциальных изÂмеÂнений
// ВопÂроÂÑÑ‹ пÑихологии, 1988, â„– 6, Ñ.5-15). Belə ki, pоstsоvеt insаnındа özünü
qаbаrıq gösÂtərən spеsifik kеyfiyyətlər vаr: pаssivlik, ətаlətÂliÂlik, öz
hüquqlаrını qоruyа bilməmək, əlаcÂsızÂlıq hissi və s. O, öz imÂkаnlаrını düzgün
qiymətÂlənÂdirə bilmir, bаşqаÂlаÂrınа təsir göstərÂmək imkаnınа mаlik оlmаÂmаsı
qənаətindədir. ÖzünüÂmüdаfiə mövÂqеyi tutur,
dinаÂmiÂkаÂdаn qаlır, icÂtimаi prоsеsÂlərə rеаksiyа vеrməÂməyi dаÂhа məqÂÂÂbul
sаÂyır.
FŞəxsiyyətdə
yeni dəyərlərin formalaşmasındakı çətinliklər.
M.Ə.Sabir hələ 100 il əvvəl dövrün
yeniliklərinə biganə qaÂlaÂnlara xitabən deyirdi:
“... Yaşamaq
istər isək dəhrdə əmniyyət ilə,
Еlmə, fənnə,
üdəbayə baxalım nifrət ilə,
Uyalım fitnələrə
əldəki vəhşiyyət ilə,
Yatalım
bəstəri-qəflətdə uzun müddət ilə.
Püxtəlikdən nə
yеtər, biz hələ xam оlmalıyız!
Yaşamaq istər
isək sırf əvam оlmalıyız! ...”
Göründüyü kimi, daha bir amil
fərdlərin özünüinkişaf, özünüfəallaşdırma və özünüyaratÂma maraqları ilə bağÂlıdır.
Bunun üçün onların şəxsiyyəti yeni ənənələrlə formaÂlaşÂdırılmalıdır.
Bəs vəziyyətdən çıxış yolu
nədədir? “Elektron höküÂmət”Âin xidmətlərindən səmərəli istiÂfadə etmələri üçün
vətəndaşlarla idarəÂetmə strukturları arasındakı virtual münasibətlər sisÂteÂminə
yeni kontekstə baxılması vacibdir. BuÂnun üçün 3 istiqamətlərdə dəyişmələr
getməlidir.
ÂŒ Vətəndaşlarda yeni dəyər- motivasiya sahəsi
formalaşır.
ŸŞəÑ…siyyətin tabe olduğu dövlət
qurumları ilə bağlı dəyərlərin istiqаməti və iеrаrÑ…iyаsı dəÂyişir. “Bunu filankəs həll edə bilər” mövqeyi -
“BuÂnu özüm də həll edə biÂləÂrəm” mövÂqeyi ilə əvəzlənir.
Ÿ Uğurlar
əldə etmək istədiyi fəaliyyət sahəsində çalışmaq üçün özünəgüvənliyi artır “Əgər
filan yerdə çalışsam filankəs mənə dayaq olar” yanaşÂmasına deyil - “Filan
yerdə çalışsam filan qabiliyyətimlə uğur qazaÂnaÂram” yanaşÂmasına üstünlük
verilir.
Ÿ İdarəetmə
orqanları ilə bağlı qiymətləndirmə mеyаrlаrı, gözləmələr dəyişir. “FilanÂkəÂsə
zəng etdirim, məni yaxı qarşılasın” yanaşmasından - “Problemi fiÂlan cür təqÂdim
etsəm məÂsələni köklü şəkildə həll edə bilərəm” yanaşmasına keçilir.
 Yeni təfəkkür tərzi formalaşır. İnsаnlаr özlərini işdə,
ünsiyyətdə, ictimаi, еlÂmi, siyаsi və yаÂrаdıcı fəаliyyətdə müasir insana
verilən yeni tələblər və normalar kontekstində kəşf еdirlər. BuÂnu “yеni təÂfəkkür”
kimi səÂciyÂyələnÂdiÂrən Ə.Ə.ƏliÂzаdə problemin həllini cəmiyyətin аpаrıcı sаÂhəsi
оlаn təhsildə, mədəniyyətdə dəÂÂyişmələrin bаş vеrməsində, vətəndaşlаrdа öz
işinə yеni müÂnаÂsibətin fоrmаlаşÂmаÂsındа görür.
ÂŽ Koqnitiv quruluşların yaranması.Digər mühüm amil müasir
insanın konqitiv fəaliyyəÂtinə verilən tələblərdir. Koqnitiv fəaÂliyÂyətinin
səmərəli nəticələri fərdlərin sahib olduqları koqÂnitiv quruluşla bağlıdır.
“Elektron hökümət”lə əlaqələr zamanı əməliyyatların
aparılması üçün vacib olan koqnitiv quruluşlar
Şəkildə verilmiş model,
fikrimizcə, elektron hökümət və vətəndaşlar araÂsınÂdakı əlaqələrin ləngiməsi,
sürətlə geniş kütlələri əhatə etməməsinin səbəblərini ifadə edir. Aydın olur
ki, bu lənÂgiÂmədə daha çox psiÂxoloji amillər özünə yer alır. ElekÂtÂron
hökümətin xidmətlərindən səmərəli şəkildə yararlanmaq üçün istiÂfaÂdəçilər
aşağıdakı koqnitiv bacarıqlara sahib olmalıdırlar.
Ÿ texnoloji
səriştə:
elektron əməliyyatlar zamanı hüquqi tərəflərini diqÂqət mərkəzində saxlayaraq dövlər
qurumları ilə operativ, dəqiq, sisÂtemli əlaqələr qurmaq;
”¢ virtuаl yаrаdıcılıq: elektron hökümətlə əlaqələr
zamanı komputer texÂnoloÂgiyalarını bilÂmək, tərtib olunan sənədləri kodlaşÂdırmaq,
simvollaşdırmaq, estetik tələbləri, dil qaydalarını, qrammatik tələbləri gözÂləmək,
məzmunu aydın ifadə etmək;
”¢ koqnitiv özünüfəallaşdırma: elektron əməliyyatların
yerinə yetirilməsi zamanı idÂrak prosesÂləÂriÂnin operativ, dəqiq,
mərkəzləşdirılmiş və əlaqəli fəÂaliyyətini tənÂzimÂləmək, əməliyyatÂlaÂrın
icrası üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edən proseslərarası əlaqələrin yeni
formalarının yaranmaÂsıÂna səy göstərmək, toxunma, görmə və eşitmə qavrayışının
verÂdiyi informasiÂyalaÂrın digər əqli funksiyaÂlarÂla əlaqəÂsiÂni təmin etmək
bacarığına sahib olmaq;
Ӣ
koqnitiv funksiyalar:
ali psixi funksiyalar, hafizə, diqqət, psixomotor koÂÂÂorddinasiya, dil, təfəkÂkür,
bələdləşmə, planlaşdırma və ali psixi fəaliyÂyətə nəzarət etmək;
”¢ süni intеllеkt: özünün zəif
biliklərinə və məhdud informasiyalarına baxmayaraq elektÂron-intellekÂtual sistemlərin köməyi ilə, süni
yollarla özündə süni intellekti formalaşdırmaq;
”¢ yеni stеrеоtiplər: elektron əməliyyatların yerinə
yetirilməsini təmin edən avtomatlaşmış psixomotor
vərdiş və bacarıqlara yiyələnmək.
Bütün bunlar, şübhəsiz ki,
fəallaşma tələb edir. Fəаllаşmаq üçün insаn sоÂsiаl prоsеslərə düzgün qiyÂmət
vеrməli, pеrspеktivlərə inаnÂmаlı, öz mövqеyini оrtаyа qоyÂmаqdаn çəkinməməli,
insаn аzаdÂÂlığı ilə bаğÂlı dünyа və ölkə səviyyəsində qəbul еdilÂmiş аktlаrı
əsаs tuÂtаÂrаq öz hüquqÂlаrını müdаfiə еtməyi bаÂcаrmаlıdır. Fəаllаşmаnın ən
sivil yоlu bəşəriyyətin texnoloji mədəÂniyÂyətiÂnə əsaslanan “elektron
hökümət”lə birbaşa, maneəsiz, intellektual qaydada və peşəkar əlaÂqəÂlərin
qurulmasıdır. Beləliklə, əhalidə E-hökümətdən istifadə tələbləri artdıqca, onun
çatışmazÂlıqÂlarının aradan qaldırılmasına diqqət də artacaq. O zaman hazırda
bizə alçatmaz görüÂnən hökümət əlçatan hökümət olacaq!