Moderator.az xəbər verir ki, “Region” Beynəlxalq Analitik Mərkəz (RBAM) və İnsan Hüquqları və Maarifçilik İB-yi donorlarla bağlı vətəndaş cəmiyyətində yaranan yeni situasiyaya uyğun analiz apararaq donorlar üçün təkliflərlə çıxış edib.
Tarixə ekskursiya
Vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesi Azərbaycanın müstəqil dövlət quruculuğu ilə
paralel başlayıb. Vətəndaş cəmiyyətinin aparıcı subyektlərindən olan QHT-lərin
formalaşması öz tarixini, məhz elə bu mərhələ ilə başlayır. QHT-lərinkəmiyyət və
keyfiyyətcə artımı, bir institut kimi formalaşması prosesi də 90-cı illərin
ortalarında daha geniş yayılmağa başlayıb və əsrin sonuna yaxın artıq oturuşmuş
bir struktura çevrilib.
Demək olar ki, 2007-ci ildə QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurası yaranana qədər Azərbaycanda yerli donor institutu olmayıb. Ona görə də QHT-lərin
layihələri əsasən ABŞ və Avropanın müxtəlif profilli fondları və institutları tərəfindən
maliyyələşdirilib. Həmin dövrün tələblərinə uyğun olaraq, layihələr maliyyələşdirilərkəndaha
çox insan hüquqlarının müdafiəsi, demokratik təsisatların formalaşaması, seçki
islahatları və digər mühüm prioritet sahələr üzrə yazılan layihələrinseçilməsinə
üstünlük verilib.
Amma, bununla yanaşı müxtəlif ekoloji, kənd təsərrüfatı
və digər sahələrin inkişafı ilə bağlı layihələr də dəstəklənib. Məhz, bu illərdə
Azərbaycanda beynəlxalq təşkilatların donorçuluq funksiyaları genişlənib. Azərbaycanda
nümayəndəliyi, yaxud təmsilçiliyinin olub-olmamasından asılı olmayaraq, xarici
donorlar tərəfindən 100-lərlə yerli təşkilatın bu və ya digər formada layihələri
dəstəklənib, onların həyata keçirilməsi üçün maliyyə vəsaiti ayrılıb. Keçən əsrin
90-cı illərinin ortalarından başlayaraq, bu donorların bəziləri Azərbaycanda
yerli nümayəndəliyini açaraq QHT-lərə maddi dəstək verilməsinə başlayıb.
Qeyd etmək lazımdır ki, məhz bu dəstək nəticəsində QHT-lərinəsas
və ilkin bazaları formalaşdı, onların ofisləri yaradıldı, sistemli və daimi fəaliyyət
göstərmək imkanları genişləndi. Sistemli və daimi fəaliyyət nəticəsində ideyalar
bolluğu yarandı, layihələr çoxaldı, əhalinin maarifləndirilməsi artdı, yeni iş
yerləri açıldı.1995-ci ilin noyabrında Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında qəbul olunan normalar da
QHT sektorunun inkişafı üçün münbit şərait yaratdı. Bununla da vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu istiqamətində daha geniş spektr formalaşdı. 1997-2003-cü illərdə BMT
inkişaf proqramı ilə Azərbaycan hökumətinin birgə həyata keçirdiyi "Azərbaycanda
vətəndaş cəmiyyətinin gücləndirilməsi" proqramının reallaşması ictimai
sektorun inkişafına mühüm töhfə verdi. Proqramın icrası nəticəsində Bakıda,
regionlarda QHT-lərin resurs və təlim mərkəzləri yaradıldı. Milli QHT Forumu və
digər QHT koalisiyaları formalaşdı. Qanunvericilik bazasının yaradılması
istiqamətində mühüm addımlar atıldı və 1998-ci ildə "Qrant haqqında",
2000-ci ildə isə "Qeyri-hökumət təşkilatları (ictimai birliklər və
fondlar) haqqında" qanunlar qəbul edildi.
Bu zaman artıq Azərbaycanda bəzi beynəlxalq fond və
donor təşkilatlar fəaliyyətə başlamışdı. Digər qism xarici donorlar da məhz
QHT-lər və onların fəaliyyətini tənzimləyən qanunvericilik bazası tam
formalaşdıqdan sonra Azərbaycanda fəaliyyətə başladı, yerli QHT-lərlə əməkdaşlıq
etdi. QHT-lərinvətəndaş cəmiyyətinin müstəqil
qolu kimiformalaşması beynəlxalq təşkilatlarda bu qurumların fəaliyyətinə marağı
artırdı, onların layihələrinin dəstəklənməsinə səbəb oldu.
Dünyada çox nüfuzlu
donorlar - Açıq Cəmiyyət İnstitutu, ABŞ-ın Beynəlxalq İnkişaf Agentliyi
(USAİD), ABŞ Milli Demokratiya İnstitutu, ABŞ Respublikaçılar İnstitutu, Beynəlxalq Araşdırmalar və Mübadilə Şurası (İREX), Amerika
Hüquqşünaslar Assosiasiyası (ABA CEELİ), Marşal Fondu,Demokratiyanı Milli Himayə Fondu (NED), Avrasiya Fondu, Beynəlxalq
Media Müdafiə Təşkilatı (İnternational Media Support), Böyük Britaniyanın
Oksfam Humanitar təşkilatı, ABŞ-ın «Counterpartİnternational» Beynəlxalq
Humanitar Təşkilatı, Şərqi Avropa Demokratiya İnstitutu, Avropa Şurası və onlarla beynəlxalq təşkilat və donorlar Azərbaycanda
fəaliyyət göstərir, öz nümayəndəliyini açır, yerli QHT-lərin layihələrini
maliyyələşdirirdi.
Ölkədə fəaliyyət göstərən səfirlikləri
də bu sıraya əlavə etsək, böyük bir donorçuluq institutunun formalaşdığnı demək
olar: ABŞ-ın Azərbaycandakı səfirliyi, Böyük Britaniyanın Azərbaycandakı səfirliyi,
Norveç Krallığının Azərbaycandakı səfirliyi, ATƏT-in Bakı ofisi, Almaniya,
Yaponiya səfilrlikləri, habelə Kanada vəAvstraliya səfirlikləri.
Vətəndaş cəmiyyətinə ayrılan qrantlar
20 ildən çoxdur ki, bu donorlar Azərbaycanda
müxtəlif sahələrin inkişafına böyük həcmdə vəsait ayırmış, QHT-lərin bir çox
lazımlı və gərəkli layihələrini dəstəkləmişdir. Minlərlə Azərbaycan vətəndaşı
bu və ya digər formada layihələrə cəlb edilərək, maariflənmiş, hüquqlarını öyrənmiş,
yaxud işləyərək əmək haqqı almışdır. Çünki ölkəyə böyük qrant vəsaitləri cəlb
edilirdi. Bu vəsaitlər vətəndaşların maariflənməsinə imkan yaratdığı kimi yeni
iş yerlərinin açılması, məşğulluun artmasında da əhəmiyyətli rol oynayırdı.Məsələn,
2007-ci ildə 52 donor təşkilatından 5
milyondan çox ABŞ dolları məbləğində qrant alınmışdır. 2009-cu ilə bu rəqəm 57 donor təşkilatından 5 844 025.4 ABŞ dolları,
3 095 578 avro, 105 000 funt sterlinq,
1 921 500 türk lirəsi və 15 000 kanada dolları olmuşdur. 2011-ci il ərzində isə 12 452 738,37
ABŞ dolları, 4 334 469,54 avro, 259 617,50 funt sterlinq, 21 904
isveçrə frankı, 9 715 000 norveç kronu, 3 020 000 rus rublu və
43 250 kanada dolları məbləğində qrant alınmışdır. 2012-ci ildə ümumi alınan qrant məbləği 39 542 569 manat olub, bunun da 21.090.811
manatı birbaşa xarici donorların payına düşür. 2013-cü ildə isə QHT-lərin illik büdcəsi 65 milyon manatdan
çox olub. Bunun təxminən 35 faizi, 22 milyon manatdan çoxu xarici donorların
payına düşür.
Qrantların istiqamətləri əsasən
təhsil, insan hüquqları, uşaq və gənclərin problemləri, iqtisadiyyat, səhiyyə,
yerli özünüidarə, ekologiya, kənd təsərrüfatı, qaçqın və məcburi köçkünlərin
problemləri və s. aktual mövzular olmuşdur. Maraqlı nüanslardan biri budur ki,
son illər insan hüquqları istiqamətində ayrılan qrantların ildən-ilə azalmasıdır.
Əvvəlki illərdə bu sahəyə ayrılan qrantlar çoxluq təşkil etsə də, tədricən
azalmışdır. 2007-ci ildə bu sahəyə ayrılan qrantlar ümumi qrant məbləğinin
12%-ni təşkil edirdisə, 2011-ci ildəbu rəqəm 5.9%təşkil etmişdir. Bu da onu
göstərir ki, beynəlxalq donorlar daha çox sosial sahələrə qrant ayırılmasında
maraqlı olub.
Donorlarla bağlı yaranan
yeni vəziyyət
Son illər hökumətlə beynəlxalq
donorlar arasında münasibətlər soyumağa doğru getmiş, nəticədə bir sıra
problemlər yaranmışdır. 2013-cü ilin əvvəlindən başlanan bu “soyuqlaşma” bu il
öz pik həddinə çatmış və münasibətlər daha da kəskinləşmişdir. Münasibətlərin
pozulması səbəbindən də demək olar ki, əksər beynəlxalq donorların fəaliyyətinə
“qırmızı işıq” yandırıldı. Milli Demokratiya İnstitutu və İREX kimi təşkilatarın
fəaliyyətinə son verildi. Eləcə də bir sıra yerli QHT-lərin bank hesablarına həbs
qoyuldu. Hökumət bunudonorların və onların qrant ayırdığı təşkilatların fəaliyyətinin
şəffaf olmaması ilə izah edir: Hökumətin fikrincə,
Ayrılan vəsaitlər təyinatıüzrə
xərclənmir;
Ayrılan qrantlar siyasi məqsədlərə
istiqamətləndirilir;
Qrant alan təşkilatlar dövlət
büdcəsinə məcburi ödəmələri yerinə yetirmir;
Donorlar və respiyentlər
arasındakı gizli sövdələşməyə görə, vəsaitlər bu və ya digər formada mənimsənilir;
Hökumətin mövqeyinə görə bu
şübhələr üçün ciddi əsaslar vardır. Çünki, bəzi beynəlxalq təşkilatlar yalnız
hökumətin əleyhinə çıxış edən QHT-lərimaliyyələşdirirlər. Qrantlar ayrılan
zaman sosial, tarixi, mədəni, yaxud iqtisadi araşdırmalara deyil, birbaşa iqtidara
qarşı təzyiq, yaxud müxalifət partiyalarını dolayısı yolla maliyyələşdirən
layihələrmaliyyələşdirilir.
Mətbuatda gedən məlumatlara
görə, İREX 2006-ci ildən 2013-cü ilə kimi 730 min manat məbləğində qrant ayırıb
ki, bu da əsasın müxalifyönlü təşkilatlara verilib.“RevenueWatchİnstitute” 952
min, MDİ 10 il ərzində, yəni 2003-2013-cü illərdə Azərbaycan QHT-lərinə 3
milyon 500 min dollar həcmində 78 qrant ayırıb. Üstəlik bu subsidiyaların əsas
hissəsi 2010-2013-cü illərdə ayrılıb və məbləğ
2 milyon 300 min dollar olub. USAİD isə 1992-ci ildən bu yana 300 milyon
dollar, o cümlədən 2008-ci ildən 8 milyon 200 min dollar və daha 93 min manat vəsait
ayrılıb. Hökumətə görə, USAİD əvvəllər ticarət və kənd təsərrüfatı profilli
layihələr üstünlük versə də, 2008-ci ildən sonra daha çox siyasi yönümlü layihələri
maliyyələşdirib.
Daha bir məlumata görə, bəzən qrant müqavilələrində
göstərilən məbləğlər ümumiyyətlə Azərbaycana daxil olmur. Həmin qrantların müəyyən
hissəsi resipyentin bank hesabına daxil olsa da, məbləğin daha böyük hissəsi hara
və necə ötürülür məlum olmur.
Amma digər bir fikrə görə, hökumətlə donorlar arasında yaşanan gərginliyin səbəbi
kimi şəffaflıq, yaxud ayrılan vəsaitin təyinatı üzrə xərclənib-xərclənməsi
deyil. O cümlədən dövlətə məcburi ödənişlər də bu məsələdə əsaslı rol oynamır.
Bu gərginliyin əsas səbəbi aşağıdakılardır:
ABŞ-ın vitse-prezidenti CoBaydenin2009-cu ildə
inqilabın baş verəcəyi potensial ölkələr siyahısında Azərbaycanın adını çəkməsi;
Ayrılan qrantların “inqilabi fəaliyyət”ə yönələcəyini düşünüldüyünə görə;
Beynəlxalq donorlar tərəfindən maliyyələşən QHT-lərin
hakimiyyətə qarşı təkcə ictimai deyil həm də siyasi müxalifətçilik mövqeyi sərgiləməsinə
görə;
Ərəb inqilablarının bütün dünyada doğurduğu həyəcan;
ABŞ-ın keçmiş səfiri RichardMorningstarın may
ayında Azadlıq radiousuna verdiyi müsahibə zamanı Ukraynada baş verən Maydan
hadisələrinin Azərbaycanda baş verməsi ehtimalını səsləndirməsi;
Münasibtələrin kəskinləşməsi
nəticəsində donorçuluqfəaliyyəinə çətinliklər yaradıldı. Nəticədə QHT-lərin
layihələrinin xarici donorlar tərəfindən maliyyələşdirilməsi yolları çətinləşdi.
Artıq “Qrant haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanuna əlavə və dəyişikliklər
edilib. Bu dəyişikliklər xarici donorlarla QHT-lərin əməkdaşlığı, yəni layihələrin
dəstəklənməsi anlamında bir sara və ciddi öhdəliklər yaradır. Artıq hər hansı
layihəninmaliyyələşdirilməsiəvvəlki kimi sadə və asan başa gəlməyəcək. Çünki
qanunvericilikdə olan dəyişikliklər donorun üzərinə böyük vəzifələr qoyur.
Azərbaycanda fəaliyyət göstərmək
istəyən, Azərbaycan QHT-ləri ilə işləmək istəyən donor hökumətlə müqavilə
bağlamalıdır, donorçuluq fəaliyyəti üçün lisenziya almalıdır, maliyyələşdirdiyi
layihəni əsaslandırmalı və bununla bağlı müavafiq icra hakimiyyəti orqanından rəy
almalıdır. Yalnız bu halda onun qrantvermək hüququ rəsmiləşəcək. Əks təqdirdə
statusundan asılı olmayaraq, hər hansı bir donor təşkilat Azərbaycanda qrant
verə bilməz. Təbii ki, bu məsələdə ən çox əziyyət çəkən QHT-lər və orada
çalıışan işçilər olacaq. Çünki hökumətin tərkibinə daxil olan müvafiq icra
strukturlarının (nazirliklər, komitələt, komissiyalar və s. )həyata keçirdikləri,
yaxud keçirəcəklərilayihələrlə bağlı ciddi bir problem yaşanması ehtimalı azdır.
Çünki gərəkli bilinən sahələr üçün bu tezliklə və bürokratik əngəllər olmadan həll
ediləcək. Lakin QHT-lərlə bağlı bunun problemsiz olacağını demək çətindir. İstər
bürokratik əngəllər, istərsə də vaxt baxımından. Nəzəri cəhətdən qarşıdan gələn
parlament seçkisi ilə bağlı layihə hazırlayan, donorla razılaşdıran QHT, onun həyata
keçirilməsinə icazə almaya da bilər.
Donorların fəaliyyəti ilə
bağlı yaranan çətinliklərdənelə həmin donorların nəsə itirəcəyi qeyri-realdır.
Faktiki Azərbaycanda fəaliyyət göstərə bilməyən donorlar öz vəsaitlərini
Qafqazın digər ölkələrinə, Gürcüstana və Ermənistana yönəldəcək. Eləcə də
donorların “daimi müştərisi” kimi nəzərdə tutulan QHT-lər və ya onların rəhbərlərinin
nəsə itirəcəyini də demək çətindir. Çünki, konkret maddələrə görə həbs
olunanlar istisna olmaqla, digərləri artıq xaricdə məskunlaşıblar. Ona görə də,
əgər onlara hər hansı vəsait ayrılacaqsa, bunun variantları tapılacaq. Onların
bu və ya digər formada ölkədə fəaliyyəti təmin ediləcək.
Müstəqil QHT-lər, onların əməkdaşları
üçün çətinliklər qaçılmazdır. Bununla da həm QHT-lərə, həm vətəndaşlara, həm də
dövlət büdcəsinə zərər dəyəcək. QHT-lərdə çalışan işçilərin vəsaitləri hesabına
dövlət büdcəsinə məcburi ödəmələr azalacaq, eyni zamanda işsizlərin sayı
artacaq, QHT-lərin ideya və layihələri dəstəkdən məhrum olacaq, maarifləndirmə
işləri aparılmayacaq. Bunun nəticəsində bütünlükdə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına zərər dəyəcək.
Bəs çıxış yolu nədir?
Hesab edirik ki, beynəlxalq
təşkilatlar və donorlar indiki situasiyadan çəkinməməlidir. Qanunvericilikdə
olan dəyişikliklər qadağa kimi qəbul etməməlidir. Bunu bir az sərt, amma həlli
olan variant kimi qəbul etməli, yeni və daha şəffaf fəaliyyət mexanizmi tətbiq
etməlidir. Xüsusən də fəaliyyəti şəffaf, Azərbaycanda donorçuluq fəaliyyəti vətəndaş
cəmiyyətinin inkişafını, demokratik təsisatların möhkəmlənməsini və sosial
problemlərinin həllini özü üçün prioritet seçən təşkilatlar hökumətlə danışıqlara
başlamalıdır. Öz nümayəndəliklərini yaratmalı, onların qeydiyyatına nail
olmalıdır. Hökumətlə birgə vəziyyətdən çıxış yolunu araşdırmalı,
qanunvericiliyin tələblərini yerinə yetirməklə, vətəndaş cəmiyyətinin inkişafına
öz töhfəsini verməlidir.
Tövsiyələr
Donorlar Azərbaycanda
nümyanədləkilərini açmaqdan çəkinməməli və qanunun yeni tələbinə uyğunlaşmaq
üçün səy göstərməlidir. Çünki, vətəndaş cəmiyyətinin zəifləməsi, insan
hüquqları və demokratik inkişaf sahəsində ciddi axsamalara gətirib çıxara bilər.
Donorların nümayəndəlik açması çox vəsait tələb etdiyindən, kiçik həcmli
qrantlar ayıran donorlar yerli QHT-lər arasından seçim edərək, onlara təmsilçilik
hüququ verə və ya bir nəfər eksperti işə götürərək təmsilçiliklə təmin edə bilər;
Donorların Azərbaycan
hakimiyyəti ilə danışıqlar aparması və dialoq qurması çox vacibdir. Dialoq
olmadan problemlərin həlli mümkün görünmür. Bunun üçün də donorlar Azərbaycan
hökuməti ilə birbaşa dialoq aparmaq üçün imkanlarını səfərbər etməlidir;
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
yanında QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası ilə birgə layihələr üzrə memorandum
imzalanarsa və birgə qrant layihələrinin həyata keçirilməsi razılaşdırılarsa, o
zaman bir çox məhdudiyyətlərdən azad olmaq mümkündür;
Azərbaycan Respublikası Prezidentininyanında
QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurasının QHT və donorlarla iş üçün müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı seçilməşi bu sahədə ehtimal olunan problemlərin qarşısını ala bilər.
QHT-lərə Dövlət Dəstəyi Şurası QHT fəlsəfəsini daha yaxşı dərk etdiyinə görə
onunla müzakirələr daha effektivdir. Buna görə də donoların QHT-lərə Dövlət Dəstəyi
Şurasının müvafiq icra hakimiyyəti orqanı olması üçün lobbiçilik fəaliyyəti
göstərməsi vətəndaş cəmiyyətinin inkişafına faydalı ola bilər.