Qurban bayramı barədə şair-publisist Heydər Oğuzun
çox dəyərli fikirlərini oxudum. Onun qurban ənənənlərini quldarlıq dövründən
qalmış ritualın bir hissəsi kimi təqdim etməsi xüsusilə diqqətçəkici idi. Bəli, doğrudan da UCA YARADAN İbrahim peyğəmbəri imtahan etməklə əslində qurbankəsmə ibadətinin qırmızı
cizgilərini müəyyənləşdirmiş, bununla da insanın yox, cütdırnaqlı heyvanların kəsilməsinin
fərz olduğunu mesaj vermişdir. ALLAHIN iradəsi ilə qoçun peyda olması məsələsi də məhz bu mesajla bağlıydı. Təsadüfi deyil ki, bundan sonra başqa yanaşmalar bidət
kimi anlaşılmışdır.
Mən bu dəyərli fikirlərə bir qədər də əlavələr etmək
istəyirəm. Bu mərasimin daha dərin və incə detalları var. Hansı ki, dilə
gətiriləcəyi təqdirdə ciddi ziddiyyətlər yarada bilər. Amma bütün bunlara baxmayaraq həqiqəti demək
hər şeydən daha vacibdir.
İlk öncə onu qeyd etmək istərdim ki, aləmlərin RƏBBİ ehtiyacsızdır. Yer, onun təkindəki və üzərindəki bütün sərvətlər, canlı və cansız hesab olunan aləmlər və bütün kainat, o cümlədən biz ALLAHA məxsus olduğumuz halda onun kimsəyə ehtiyacı yoxdur. Ona görə də bizim hər hansı əməlimizə ehtiyacı olmayan ALLAH-ın bütün istəkləri yalnız və yalnız yer üzündə əmin-amanlığın bərqərar olmasına yönəlik ola bilər. Qurban bayramı da əslində sülhə, rifaha və əmin-amanlığa xidmət etmək kimi xeyriyyəçi bir məqsəddən doğmuşdu. Nə yazıq ki, bu bayram hazırda təlqin etdiyi həmin dəyərlərdən uzaqlaşmış və getdikcə uzaqlaşmaqdadır. Yəni, bu bayramın mahiyyəti ondan ibarət deyil ki, hökmən baş kəsib qan tökəsən. Əksinə, UCA YARADAN insan əvəzinə bir qoçun kəsilməsini əmr buyurmaqla özünün bu cür fədakarlıqlara ehtiyacının olmadığını ortaya qoymuş, ediləcək fədakarlığın insanlığın rifahına yönəldilməsini arzulamışdır.
Minillər bundan öncə İbrahim peyğəmbərin kəsdiyi
qurbanı əsas götürüb bu müqəddəs bayramı yalnız heyvan başı kəsməklə məhdudlaşdıranların
isə unutduğu bir məqam var. Unudulur ki, o zaman Hz İbrahimin ümmətinin əsas məşğuliyyəti
heyvandarlıq idi. Bir heyvandar öz halal malınını insanlığın rifahı naminə fəda
etmək istəsə, sizcə, ən çox bəyəndiyi heyvanı qurban kəsməklə Rəbbinə olan
sevgi və sədaqətini göstərməkdən başqa nə edə bilərdi?
Təbii ki, bütün dini ibadətlər kimi Qurban bayramının da ilahi-fəlsəfi əsasları var. Həmin fəlsəfi əsasları qısaca olaraq belə özətləmək olar- Həqiqət ali anlayışdır, mütləqdir. Həqiqətdən başqa həqiqət yoxdur. Ona çatmaq üçün insan yalnız ruhən ucalmalı, ucalmaq üçün isə cismani həyata ehtirasını boğmalı, nəfsi üzərində hakim olmalı, mənəvi cəhətdən saflaşmalı, onu əhatə edən maddi varlıqlardan imtina etməyi bacarmalıdır. Maddi varlıqlardan imtina etməyi bacarmadıqca, bədənin tələbləri içərisində ruhunu itirə, nəfsinin quluna çevrilib azadlığını əldən verə bilərsən. Bir sözlə, maddədən ayrılıb məna dünyasına çatmağın yolu nələrisə qurban verməkdən keçir. Bir arif üçün bu yol dünyadan tamamən təcrid olunub inzivaya çəkilmək, vətəni darda olan bir əsgər üçün şəhadətdirsə, sadə vətəndaş üçün özünəməxsus hansısa maddi neməti qurban verməkdir-vaxtını, pulunu, dəyərli əşyasını və.s kimi. Məsələn, əkinçi becərdiyi məhsulun ən yaxşı hissəsindən, iş adamı istehsal etdiyi mallardan kasıb-kusuba ehsan edərsə bu da qurbandır. Heyvandar olan İbrahim ümmətinin acları doyurmaq üçün Allah yolunda kəsdiyi cütdırnaqlı heyvan kimi.
Qurbanın yalnız qanlı tədbir kimi təsəvvür olunması
YARADANA və onun göndərdiyi dinə qarşı iftira deyilmi? İnsanlar sankı bu
anlayışları ilə öz Rəbbini qana susamış kimi təqdim etmirlərmi? Bu
fikirlər, sizcə, eramızdan çox-çox əvvəl Tanrıların qan istədiyini təbliğ edərək
və buna görə də insanlardan qurbanlar verən rituallarla eyni mahiyyət daşımırmı?
Məndən soruşsanız, bu ənənə tövhiddən çox əvvəl mövcud olan şeytanpərəstliyin və
ÇOXALLAHLIğın qalıntısından başqa bir şey deyil. Tövhiddə (TƏKALLAHLIQ) belə
bir düşüncə ola bilməz.
Unudulmamalıdır ki, hər bir əməl öz zamanına və ona duyulan
ehtiyaca görə dəyərlidir. Nə vaxtsa bir mömin cığırın üzərində gördüyü kötüyü
gecə oradan keçəcək möminlərin yıxıla biləcəyini düşünərək kənara çəkir və bu əməlinə
görə cənnət müjdəsi alır. Bu gün isə bütün insanlar yoldan nə qədər kötük çəksələr
belə cənnət müjdəsi qazana bilməzlər. Çünki bu əməl zamanında orijinalığı ilə təqdir
olunurdu. Bu gün
bu əməlin surətini çıxarmaq heç bir həqiqi məna kəsb etmir. Elə qurbanlıq da
onun kimi.
Digər tərəfdən isə bir zamanlar Kəbədə üç yüz
altmış büt var idi. Bu
gün büt kimi qəbul edilməsə də hər bir zəvvarın ona çatıb öpmək arzusunda
olduğu qara daş dayanır. Hansı ki, Hüseyn İbni Əli qətlə yetirilən vaxta təsadüf edən Kəbədə
baş vermiş yanğın nəticəsində həmin daş (Əl Həcərül Əsfa) bir neçə hissəyə
parçalanmışdı. Daha sonra həmin parçalanmış daş əridilmiş qurğuşun ilə bir-birinə yapışdırılıb,
möhkəmləndirilmişdir. Heç kəs məndən inciməsin, ”məndən sonra ümmətimin necə çaşacağını düşünərkən
çox məyus oluram” -deyən Hz. Məhəmməd, “vaxt olacaq ki, İslamdan yalnız bir ad qalacaq”-deyən Hz. Əlidən gələn bu sözlər
heç də təsadüfən dilə gətirilməyib. Dünən bütpərəstlklə mübarizə üçün nazil
olan İslam bu gün qara daşı öpən bütpərəstllərin dini kimi
görünmürmü?
Bütün bu rituallara nəzər saldıqca insan
düşünür-Görəsən, insanlar bütlərdən ayrıla bilmişlərmi? Nə yazıq ki, yox! Allah
isə bütün bütlərdən uzaqdadır. Əslində zaman və məkan məfhumu olmadan hadisələri
ardıcıllıqla düzənləmək üçün yer əhlinə hiss etdirib yaşadan və əbədi olan iradə
substansiya deyil. Varlıq kimi dərk olunan hər şey mütləq zəkanın iradəsindən təzahür
edir və təbii qanunauyğunluqlar yaradır. Bir neçə təriqət və yetmiş üç firqələrə
bölünmüş İslam peyğəmbərin təbliğ etdiyi İslam olmaqdan çıxmışdır. Çünki məntiqdən
uzaqlaşmışdır.
Yeri gəlmişkən, məntiq anlayışı da bu gün əskər
dindarın xoşuna gəlməyən bidətə çevrilib. Onlar Allaha qarşı iftira edərək,”İslam dini məntiq dini
deyil”- deyirlər. Aləmləri yaradan və bütün yaratdıqlarını
xüsusi dəqiq nizama tabe edən Alim Allah yerə məntiqsiz din göndərərmi? Məgər,
yer üzündə məntiqsiz nəsə varmı ki, ilahidən gələn din də məntiqsiz ola? Belə
olduğu halda Allahı ən çox inkar edənlər elə dindarların özləri deyillərmi?
Məsələyə bu cür maksimalist mövqedən yanaşan
fundamentalistlər Uca YARADICINI özlərinin təxəyyüllərinin nəticəsi kimi təqdim
edən cahillərdirlər. Onların imanları kor, nitqləri riya doludur, özləri isə
şahid olmadan şəhid olmağa çalışan, nağıllardan feyziyab olan yazıqlardır.
ALLAH isə bütün bu sifətlərdən uzaqdır. Əlbəttə ki, Alim ALLAHI dərk etmək üçün
ağıllı deyil, müdrik olmaq gərəkdir.
Dini bu günümüzə olduğu kimi çatdırılan peyğəmbərə öz
zamanında belə layiq olduğu ehtiram bəslənmədi. Nəticədə o, Mədinəyə hicrət etməli
oldu. Ona qarşı çıxanları da qorxudan peyğəmbərin bütün bütpərəstlikləri inkar
edən məntiqiydi. Nə yazıq ki, bu gün bizim əməllərimiz də o dövrün cəhalətindən
heç nəyi ilə fərqlənmir.
Aləmlərin Rəbbi
peyğəmbərə “Üzünüzü sizə qadağan edilmiş məscidə tutun” (“Üzünüzü Məsçidül Hərama
tütün”!) -deyə, hökm etmişdir. Bizlərdən heç kimsə deyə bilməz ki, Kəbə evi onun
üçün qadağan edilmişdir. Belə olduğu halda istiqamətini qiblə kimi bilib ALLAH-dan
qeyrisinə kəsilən qurban hansı fəzilətə malikdir? Əlbətdə ki, insanlar özlərini
aldatmaqda daha çox mahirdirlər.
P.S. Hesab edirəm ki, bu qədər kifayətdir. Məlumat
üçün bildirim ki, bu və buna bənzər digər məsələlərə yeni qələmə aldığım “ Din
və HƏQİQƏT” adlı kitabda daha geniş aydınlıq gətirəcəyəm.