Vətəndaş cəmiyyəti dedikdə Azərbaycanda siyasi proseslərdən kənarda yer alan və daha çox qeyri-hökumət təşkilatları, daha doğrusu, ictimai birliklər və bu tip qurumlarda təmsil olunan şəxslərin olduğu toplum başa düşülür. Belə çıxır ki, əgər fərd fəaldırsa və siyasi mövqeyə malik deyilsə, o, vətəndaş cəmiyyətinin yaradıcısıdır. Bəs əslində necə olmalıdır, əsl vətəndaş cəmiyyətini təşkil edənlər kimlərdir, siyasilər buraya nə qədər aiddir?
İlkin olaraq qeyd etmək lazımdır ki, vətəndaş cəmiyyətinin
ən kiçik və sadə elementi fərdlərdir. Lakin bütün fərdlər vətəndaş cəmiyyətinin
həqiqi üzvü ola bilmirlər. Vətəndaş yalnız öz istəyi ilə müəyyən mərhələlərdən
keçərək sosiallaşmış şəxsiyyətə çevrilir və ancaq bundan sonra o, vətəndaş cəmiyyətinin
sosial bazasına daxil olur. Sosiallaşma - insanın cəmiyyətə
adaptasiyası, yəni cəmiyyətin fəal bir üzvünə çevrilməsi deməkdir. Başqa sözlə,
sosiallaşma insanın fəal vətəndaş, bir şəxsiyyət kimi formalaşma prosesidir.
Liderlik isə şəxsiyyət kimi formalaşmanın ən yuxarı pilləsidir. Z.Freyd bunu
“super ego” adlandırırdı. Hazırda qeyri-hökumət təşkilatlarının rəhbərlərini,
üzvlərini, təbii ki, fəal olanlarını bu kateqoriyaya aid etmək olar. Çünki
şəxsiyyət kimi formalaşmada bioloji və psixoloji amillərlə yanaşı, sosial təsir
amili də mövcuddur. Sosial amil dedikdə ictimai-siyasi fəaliyyət nəzərdə
tutulur ki, nəticədə fəal vətəndaşı məhz bu yaradır.
Göründüyü
kimi, sosial təsir amili ictimai-siyasi fəaliyyəti də nəzərədə tutur. Ona görə
sosiallaşma ilə yanaşı siyasi sosiallaşma anlayışı da mövcuddur. Siyasi
sosiallaşma - insanların siyasi münasibət və davranışlarında əks olunan bir
prosesdir. Prosesin yüksək nöqtəsi də siyasətdə birbaşa iştirak və ya siyasi
qərarlara təsiretmə gücüdür.
Siyasi
sosiallaşma üçün vacib olan ilk amil siyasəti anlamaq, maraqlanmaq, fikir
yürütmək və məsələlərə münasibət bildirməkdir. Cəmiyyətin siyasi həyatı da məhz
insanlar arasındakı siyasi əlaqələrin ifadəsi və cəmidir.
Beləliklə,
proses vətəndaşda siyasi fikri, cəmiyyətdə isə ictimai-siyasi rəyi
formalaşdırır. Deməli, siyasi düşüncə daşıyıcıları da birmənalı olaraq vətəndaş
cəmiyyəti institutlarına daxildirlər. Həm də onun ən yüksək pilləsində
qərarlaşan, cəmiyyətin daha dərinliklərinə nüfuz edən, ona təsir imkanları
yüksək olan hissəsidir. Bunu sosiallaşma ilə siyasi sosiallaşmanın
müqayisəsindən də açıq-aydın görmək mümkündür. Belə ki, insan ilk növbədə
sosiallaşma prosesini seçir. Artıq bu zaman vətəndaş cəmiyyətinin həqiqi üzvünə
çevrilir. Növbəti mərhələdə siyasi sosiallaşma prosesinə qoşulur ki, bu da onun
siyasi fəal vətəndaş olub-olmamasından, bunu istəyib-istəməməsindən asılıdır.
Vətəndaş cəmiyyətinin qeyri-siyasi üzvünün siyasi sosiallaşma prosesinə
qoşulması mütləq deyil. Bu, şəxsiyyətin dünyagörüşündən, xarakterindən
asılıdır. Həm də nəzərə
almaq lazımdır ki, hər bir cəmiyyət özünə uyğun sosiallaşmış vətəndaş yetişdirir.
Vətəndaş
cəmiyyətinin siyasi sosiallaşma prosesini keçən üzvləri öz funksiyalarını ya
fərdi qaydada, ya ictimai birliklər, ya da siyasi partiyalarda birləşərək
yerinə yetirirlər. Hazırda çox yanlış olaraq belə bir düşüncə formalaşmaqdadır
ki, siyasi fəaliyyət yalnız partiyalarda həyata keçirilə bilər. Halbuki araşdırmalar
da göstərir ki, bir çox ictimai birliklər də siyasi proseslərin analizi və
proqnozlaşdırılması ilə məşğul olurlar. Onların siyasi partiyalardan fərqi var
və ən qabarıq görünəni də hakimiyyət uğrunda mübarizə aparmamalarıdır.
Vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunda siyasi plüralizmin,
çoxpartiyalı sistemin daha da inkişafı xüsusi rol oynayır. Azərbaycanın müstəqil
inkişaf tarixi siyasi plüralizmin getdikcə daha geniş təşəkkül tapması,
yeni-yeni siyasi partiyaların formalaşdırılması və ölkəmizin ictimai-siyasi həyatında
daha fəal rol oynamağa səy göstərməsi ilə səciyyələnir. Hazırda Azərbaycan
Respublikasında dövlət qeydiyyatına alınmış 50-dən artıq siyasi partiya fəaliyyət
göstərir. Siyasi partiyaların mövcudluğu ölkə daxilində vətəndaş cəmiyyətinin
varlığının yüksək mərhələsindən xəbər verir. Çünki formal şəkildə olsa da,
totalitar rejimlərdə ictimai birliklər fəaliyyət göstərirlər. Lakin siyasi
partiyaların fəaliyyəti təhlükəli sayıldığından hakimiyyətlər tərəfindən onlara
qarşı qadağalar tətbiq edilir. Totalitar və avtoritar cəmiyyətlərdə siyasi
sosiallaşmadan da söz gedə bilməz. Çünki bunlarda şəxsiyyətin azadlığı məhdudlaşdırılır.
Demokratik
quruluşun, vətəndaş cəmiyyətinin formalaş
ması
prosesinin ayrılmaz tərkib hissələrindən biri söz və vicdan azadlığının təmin
olunmasından ibarətdir. Təbii ki, bunlar olmadan ictimai birliklərin və siyasi
partiyaların varlığı formal xarakter daşıyardı. Deməli, vətəndaşın
sosiallaşması üçün azadlıqlar tələb olunursa, siyasi sosiallaşması üçün daha
artıq azadlıqlar təmin edilməlidir.
Daha
bir mühüm məqam. Siyasi yönümlü vətəndaş cəmiyyətinin formalaşması sivil
mübarizə metodlarına üstünlük verir, nəinki inqilablara. Həm də nəzərə almaq
lazımdır ki, bu zaman cəmiyyətin daxilində ümumi inkişafa təkan verən fikir
müxtəlifliyi mühiti formalaşsa da, barışmaz qütblər yaranmır. Siyasiləşən
qruplar ümumi mənafelər naminə anlaşmaya nail ola bilirlər, qarşılıqlı
qisasçılıq hissi yaşanmır.
Vətəndaş
cəmiyyəti institutlarında siyasi yönümlü ictimai birliklərin olması hakimiyyət
uğrunda mübarizə aparan partiyaların yaratdığı gərgin atmosfer şəraitində də
olduqca vacibdir. Siyasi partiyalar bir çox hallarda həqiqətin etirafını inkar
etdiyi məqamda ictimai birliklər bunun qarşısını ala bilirlər. Onlar bir növ
cəmiyyətdə bir-birinə əks olan fikirlər burulğanında obyektivliyin harada və
kimdə olduğunun tapılmasına yardımçı olurlar. Cəmiyyətdə düzgün və adekvat
fikirlər yaratmağa çalışırlar.
Demokratik
dəyərlərin kifayət qədər inkişaf etdiyi ABŞ və Qərb ölkələrində həm iqtidarın,
həm də hakimiyyətə can atan partiyaların siyasi proseslərin nəbzini tutmaq üçün
istinad etdiyi etibarlı mənbələr arasında istimai birliklərin hesabatları,
proqnozları, təhlilləri mühüm yer tutur. Biz belə təşkilatlara istinadları hətta
beynəlxalq siyasətdə də müşahidə edirik.
Bütün
bunlar respublikamızda da siyasi istiqamətli ictimai birliklərin fəaliyyətinə
normal yanaşılmasını və onların formalaşma prosesinə dəstək verilməsini diqtə
edir. Çünki bu, milli mənafelərimizin və milli maraqlarımızın qorunmasına
dəstək və qayğı olardı.