Yəqin ki, bu rubrika həm forma,
həm də məzmununa görə çoxlarına qəribə gələcək. Bəlkə də çoxları bu rubrikanı
çağdaş jurnalistikanın gərəksiz yeniliklərindən biri kimi dəyərləndirəcəkdir. Doğrudan
da, bu günün dahilər ilə yanaşı, çoxdan əbədiyyətə qovuşan düşüncə nəhəngləri
ilə bu xəyali söhbət, onların əsrlərin o biri üzündə qalan fikirlərini yenidən
gün işığına çıxartmaq günümüzün prizmasından bir qədər qəribə görünür. Lakin bu
da bir həqiqətdir ki, ən mükəmməl yenilik çoxdan unudulan köhnədir və bu mənada
öz ideya və düşüncələri ilə bəşəriyyəti bu gün də heyrətləndirən fövqəlzəka
sahibləri ilə hətta xəyali söhbətin belə oxucularımız üçün faydalı ola biləcəyi
qənaətindəyik. Onu da qeyd edək ki, rubrikamızda dünyasını dəyişən
müsahiblərimizin dilindən səsləndirilən fikirlər həqiqətən də onların özünə
məxsusdur və söhbətdə adı keçən mütəfəkkirlərin müxtəlif əsərlərindən
toplanılıb. Beləliklə də, “Dahilərlə söhbət” rubrikasının növbəti müsahibəsini
sizə təqdim edirik. Rublikamızın növbəti müsahibi məşhur professor, dünya
şöhrətli alim Rafiq Əliyevdir.
Müəllif: Rafiq müəllim, yəqin siz də razılaşarsınız ki,
azadlıq hər bir xalq və ya hər bir insanın sahib ola biləcəyi ən böyük səadət,
ən ali xoşbəxtlikdir. Bu, elə bir saədətdir ki, qalan bütün sevinc və səadətlərə
onsuz nail olmaq mümkün deyil. Lakin azadlıq ona sahib olan hər kəsdən onu
qorumaq üçün davamlı səy və mübarizə tələb edir. Bu baxımdan azadıq hər zaman
yenidən qazanılması və anlamlandırılması gərəkən bir məfhumdur. Məhz bu
səbəbdən də azadlıq hər bir xalqdan zaman-zaman ona layiqliyini qanı və canı
bahasına təsdiqləməyi tələb edir. Lakin bu da həqiqətdir ki, bəzən azadlıq və
anarxiya, azadlıq və əxlaq arasındakı sərhəddi müəyyənləşdirmək o qədər də asan
olmur. İnsanların bir çoxu azadlığa özbaşınalıq, söz və əməl sərhədsizliyi kimi
yanaşır. Halbuki, azadlıq hüquq olmaqla yanaşı, həm də məsuliyyətdir və bu
məsuliyyət insandan başqalarının hüquq və azadlığına hörmət etməyi tələb edir. Bu
baxımdan dünyadakı hər şey kimi azadlığın da bir sərhəddi var və ona sonsuz,
məhdudiyyətsiz bir şey kimi baxmaq azadlığın öz mahiyyətinə ziddir. Maraqlıdır,
sizcə bir insanın azadlığı harada başlayır və harada qurtarır? Bütövlükdə,
Rafiq Əliyevə görə azadlıq nədir?
Rafiq Əliyev: Təbii ki, azadlığın həm ənənəvi ensiklopedik, həm
də hüquqi tərifi var. Lakin yəqin ki, sizin üçün azadlığın ictimai-mənəvi
əhəmiyyəti daha maraqlıdır. Mən azadlıq dedikdə ilk növbədə fərdi azadlığı
nəzərdə tuturam. Hər bir millətin azad olması üçün onun hər bir fərdi azad
olmalıdır. Əgər biz bu məsələdə “Qurani-Kərim”ə istinad etsək, deyə bilərik ki,
mənim azadlığımın çevrəsi o yerdə başlayır ki, sizin azadlığınızın çevrəsi
qurtarır. Mənim üçün “Qurani-Kərim” dünyadakı ən böyük mənəviyyat sistemidir.
Bu, mənim üçün hər bir şeydən üstündür. Azadlıq o demək deyil ki, hər şey sənin
üçün caizdir. Xeyr. Mənim azadlığım başqasının azadlığının başladığı sərhəddə
qədərdir. Mənim azadlığım başqasının azadlığını məhdudlaşdırısa, ona qəsd
edirsə, bu artıq azadlıq çərçivəsindən çıxır. Yoxsa bəzən görürsən ki, biri bir
vəzifə sahibi olur, ona elə gəlir ki, hamını təhqir edə bilər. Nə istəyirsə edə
bilər, özü üçün hər şey qura bilər, tikə bilər, amma başqaları acından
ölməlidir. Hər kəs öz azadlıq çevrəsinin radiusunu bilməlidir. Vəzifəsindən,
elmindən, bədii yaradıcılıq qabiliyyətindən asılı olmayaraq hər kəs bu radiusu
bilməli, bunu dərk etməlidir. Dərk etməlidir ki, başqasının azadlıq çevrəsinə
daxil olmasın.
Müəllif: Bəs necə hesab edirsiniz, insanın öz azadlığını təmin
etməsi, mənən və ruhən azad olması üçün nə lazımdır? İnsanın öz azadlığını
qoruması üçün ehtiyac duyduğu əsas şey nədir?
Rafiq Əliyev: İnsan sözündə, fikrində, yaradıcılığında sərbəst
olmalıdır. Gərək insanın ideoloji yükü olmasın. Bu azadlıq üçün çox vacibdir. Çünki
ideoloji yük insanı hər zaman müəyyən dar bir çevrədə saxlayır. İnsan
azadlığında ən toxunulmaz elementlərdən biri də onun mülkiyyət azadlığının
toxunulmazlığı olmalıdır. Bu, toxunulmaz azadlıqlar siyahısında birinci yerdə
dayanan məsələdir. Əgər bunu lokonik və düstur şəklində desəm, insanın hər
şeydən öncə ümid azadlığı olmalıdır. İnsanın sabaha ümidi olmalıdır. Bu, çox
vacibdir. İnsanın azad yaşaması üçün onun sabaha ümidinin olması vacibdir. İnsanın
içində bir ümid, bir inam olmalıdır ki, sabah onu pis, qorxulu heç nə gözləmir.
Müəllif: Məşhur rus yazıçısı Aleksand Belyayev deyirdi ki,
şər hər zaman hər yerdə güclüdür və nə qədər üzücü də olsa hələ ki, yer üzündə
bədxahlıq qalib gəlir. Doğrudan da, dünya tarixinə, bəşəriyyətin keçdiyi
inkişaf yoluna nəzər saldıqda məlum olur ki, xeyir və şərin mübarizəsi
başdan-başa bədxahlığın qalibiyyəti, şərin zəfəri ilə süslənib. Şübhəsiz,
aldığı bütün yaralara rəğmən həyatda şər kimi xeyir də öz mövcudluğunu
sürdürür. Lakin bu mövcudluq qanlı hərb meydanında ağır məğlubiyyətə uğrayan,
param-parça olan bir ordunun qalıqları kimi insana güc və ümid deyil, yalnız
məyusluq və çarəsizlik aşılayır. İnsanın xeyirin, ədalətin zəfəri ilə bağlı
gözləntilərinin heç biri reallıqda özünü doğrultmur. Və bütün bunlara nəzər
salarkən insan az qala bu qənaətə gəlir ki, Allah xeyirin qələbəsini istəmir. Doğrudur,
bu saxta, aldadıcı qənaətdir. Amma bununla belə şərin zəfərinə şahid olduqca
xeyirin zəifliyindən məyusluq duymamaq olmur. Və insan ürək ağrısı ilə dərk edir
ki, xeyiri təmsil etmək, haqqın tərəfində olmaq insanı pis, arzuedilməz
aqibətdən sığortalamır. Əksinə, çox zaman xeyirin yanında olmaq məğlubiyyətə
bəri başdan imza atmaq demək olur. Lakin ləyaqətli insanları nəticə deyil,
mahiyyətin özü maraqlandırdığından onlar hər zaman xeyirin yanında qərar tutur.
Baxmayaraq ki, bu qərar çox zaman sonda hər kəsin faciəsi ilə nəticələnir.
Rafiq Əliyev: Xeyirlə şərin mübarizəsi bildiyiniz kimi,
əzəli-əbədi bir mübarizədir. Insan yaranan gündən bu mübarizə davam edir.
Bəxtiyar müəllimin bir şeri var: “Xeyirlə şər arasında”. Bu şeir olduqca
maraqlı və ibrətamizdir. Tam xeyir və tam şər yoxdur. Həm dünyada, həm müxtəlif
ölkələrdə, həm də müxtəlif lokal toplumlarda xeyir və şər arasında mübarizədə
qütblər o tərəfdən bu tərəfə, bu tərəfdən o tərəfə sürüşür. Bu gün hesab edirəm
ki, xeyirlə şər arasındakı mübarizədə hardasa bir neytrallıq var. Şəri sıfır
qəbul eləsək, xeyiri də 1 qəbul etsək, o zaman demək olar ki, dünyanın durduğu
yer 0,5-dir. Amma məndə belə bir qənaət var ki, bu gün dünyada hakimiyyətdə
idealistlər olduğu üçün, meyl xeyir tərəfə daha çox sürüşür. Yəni bu, 0,5-dən
xeyir tərəfə istiqamətlənib. Aidə xanım bir dəfə Amerikada olanda mənə bildirdi
ki, dünya ədalətə hamilədir. Mən də bu qənaətdəyəm ki, dünya ədalətə hamilədir
və bu gün ədalətə meyl daha çoxdur. Bu gün ərəb dünyasında baş verən prosesləri
neft və s. amillərlə əlaqələndirənlər var. Amma mən əsla elə düşünmürəm. Lakin
bunu da deməliyəm ki, mütləq ədalət də yoxdur. Mütləq xeyir də mövcud deyil.
Hərdən buna ikili standart da deyirlər. Yəni lazım olanda xeyir, lazım olanda
şərə əl atırlar. Amma ikili standart kütləvi deyil. Bu gün dünya xeyrə tərəf
daha çox gedir. Nə qədər məsafə qət edəcək, dünyada idealistlər daha nə qədər
hakimiyyətdə olacaq, bunu söyləyə bilmərəm. Amma hələlik bu gün vektorun
istiqaməti xeyirədir. Mən belə düşünürəm.
Müəllif: Rafiq müəllim, belə bir deyim var ki, qüvvətsiz
ədalət şikəstdir və hər bir ədalətin əvvəlində və ya sonunda hökmən gücün
himayəsinə ehtiyacı olur. Yəqin siz də təsdiq edərsiniz ki, günümüzün özündə
belə bu deyimi isbatlayan kifayət qədər fakta rast gəlmək mümkündür. Ədalət nə
qədər ali bir dəyər olursa-olsun, çox zaman onun özünü təsdiqləməsi məhz gücdən
asılı olur. Ədalət məhz gücün himayəsi sayəsində layiq olduğu mərtəbə
qərarlaşır. O yerdə ki, güc deyil, sadəcə ədalət var, orada ədalətin qələbəsi
yalnız və yalnız taleyin mərhəmətindən asılı olur və tale çox nadir hallarda
ədalətdən yana qərar verir. Bu baxımdan, istənilən ədalətin gücə söykənməsi
məqsədəuyğundur. Çünki gücə istinad edən ədalətin qələbəsi şəksiz olduğu halda,
gücdən məhrum ədalətin qalibiyyəti qeyri-müəyyəndir. Qeyri-müəyyənlik isə
mübarizənin yarısını başlamadan uduzmaq deməkdir.
Rafiq Əliyev: Məndən olsaydı, mən ədalətlə gücü bir yerdə
işlətməzdim. Çünki bunlar mənim nöqteyi-nəzərimdə antipotdular. Ədalət olmayan
yerdə güc işlədirlər. Ədalət olan yerdə güc lazım olmur. Amma kimsə ədaləti
pozubsa, orda güc lazımdır. Lakin bu güc qanunun gücü olmalıdır. Bu güc
ədalətin bərpası üçün gərəklidir. Ədalət o qədər böyük mənəviyyat
kateqoriyasıdır ki, onu güclə bir yerdə işlətmək doğru deyil. Bunlar ayrı-ayrı
şeylərdir. Xüsusilə də fərd üçün. Məsələn, məhəbbətdə ədalət. Burada hansı
gücdən söhbət gedə bilər? Burada mən yalnız qol gücünü deyil, söz gücü və digər
gücləri nəzərdə tuturam. Bu o qədər ülvi bir hisdir ki, burada heç bir gücdən
söhbət gedə bilməz. Buna görə də, mən sizin yanaşmanızı qəbul etmirəm. Güclə
ədalət bir yerdə olmamalıdır. Güc yalnız o zaman ədalətin yanında ola bilər ki,
pozulan ədalətin bərpasına ehtiyac olsun.
Müəllif: Rafiq müəllim, mənəvi dəyərlərin maddi dəyərlərdən
üstünlüyü haqqında nə qədər yazılsa, nə qədər deyilsə də, maddiliyin bütün
zamanlarda daha həlledici rol oynadığı inkaredilməzdir. Gerçəklik bundan
ibarətdir ki, maddiliyə həqiqətən də tənqidi münasibət bəsləyən insanlar belə
onsuz ötüşə bilməmiş, əksər hallarda məhz maddi baxımdan təminatsızlıqlarının
qurbanı olmuşdular. Bu baxımdan maddiyyat da günah kimidir. Hər kəs ondan nə
qədər qaçsa da, tamamilə onsuz ötüşmək heç kimə qismət olmur. Maddiyyat həm də
həyatı, dünyanı daha doğru, daha fərqli aspektdən dərk etmək vasitəsi kimi də
qəbul olunur. Hətta Maksim Qorki kimi nəhəng düha belə etiraf edir ki, həyatı
yalnız qızıl dağının zirvəsindən doğru görmək mümkündür.
Rafiq Əliyev: Mən inanmıram ki, Qorki kimi böyük yazar hər şeyə
maddiyyatın zirvəsindən baxsın. Mən burda bir şeydən çox qorxdum. Burada qızıl
dağını Allaha yaxınlaşdırırlar. Allah belə şeyləri sevməz və buna əsla yol
vermək lazım deyil. Allah maddiyyat zirvəsini sevməz. Həqiqəti daha dolğun
görmək üçün ona Tanrı səviyyəsindən baxmaq lazımdır. Həqiqəti yalnız o
səviyyədə baxan zaman aydın görmək mümkündür. Mütləq həqiqət ancaq belə bir
baxışla aşkarlana bilər. Bildiyiniz kimi həqiqət də qeyri-səlis anlayışdır.
Məsələnin elmi tərəfi də belədir. Həqiqət var, yarımhəqiqət var və s. Amma
mütləq həqiqət ancaq Tanrıdadır. Və mən bu həqiqəti əsla qızıl dağının
zirvəsinə qaldırmaq istəməzdim. Qətiyyən istəməzdim...
Seymur Əliyev (“Hürriyyət”
qəzeti)