Xəbər lenti
25/01/2020 [00:47]:
Böyük Britaniya şahzadəsinin həyat yoldaşının sadə geyimləri yenə gündəmdə - FOTOLAR
25/01/2020 [00:37]:
Azərbaycanın Türkiyədəki səfirliyində “qaynar xətt” yaradıldı
24/01/2020 [23:52]:
Türkiyəli məşhurlar Bakıya toya gəldi - VİDEO
24/01/2020 [23:48]:
AMEA-da yeni təyinat
24/01/2020 [23:45]:
Türkiyədə baş verən zəlzələ nəticəsində 4 nəfər ölüb -VİDEO
24/01/2020 [23:32]:
Deputatlığa namizəd seçiciləri ilə görüşdə çoxsaylı sualları cavablandırıb - FOTOLAR
24/01/2020 [23:10]:
Azərbaycanda kişi özünə iynə vurarkən öldü
24/01/2020 [23:09]:
Türkiyədə 6.8 bal gücündə zəlzələ: Dağıntılar var
24/01/2020 [23:07]:
Səhvən göndərilən cənazə ailəni şoka saldı - Film kimi hadisə...
24/01/2020 [22:25]:
Qənirə Paşayeva ilə Əlimərdanlı kəndinin sakinləri arasında möhtəşəm görüş - FOTOLAR
24/01/2020 [22:13]:
Almanlar Leninqrad blokadasına görə Rusiyaya bu qədər təzminat ödəyəcək
24/01/2020 [22:00]:
Ərdoğan: "İdlibdən 400 minə yaxın sakin Türkiyə sərhədinə doğru yola çıxıb"
24/01/2020 [21:59]:
Xırdalanda məktəbliləri vuran avtomobilin sürücüsü tutulub
24/01/2020 [21:56]:
Dairə sədrinin ürəyi Rauf Arifoğlu və İqbal Ağazadə arasındakı gərginliyə tab gətirmədi...
24/01/2020 [21:49]:
Qarabağ qazilərindən Akif Nağının namizədliyinə dəstək
24/01/2020 [21:36]:
Akademiklərin yazdığı 7 cildlik “Azərbaycan tarixi”nə sərt tənqidlər səngimir
24/01/2020 [21:33]:
Zabit qızından bir generala məktub və ya “Al, bu da sənə Yuryev günü...”
24/01/2020 [21:30]:
Şimali Kiprdə dondurucu soyuq -Yorğana bürünərək yeridilər...
24/01/2020 [21:21]:
Ölüdən sperma götürüb, uşaq dünyaya gətirmək mümkündür - ALİMLƏRDƏN TƏKLİF
24/01/2020 [21:17]:
Onun özünü görmək kifayətdir ki, dərhal alasan: Sağlamlığın özü olan möcüzə...
24/01/2020 [21:11]:
Xəstə uşaqlarını hava limanında tərk etdilər - AĞLASIĞMAZ...
24/01/2020 [20:53]:
İstanbul nəhəngi baş məşqçisini qovdu
24/01/2020 [20:51]:
Azay Quliyev 8-ci mikrorayon İbrahimpaşa Dadaşov küçəsinin sakinləri ilə görüşüb - FOTOLAR
24/01/2020 [20:46]:
Bakı metrosunda problem: Sərnişin qatarın hərəkətinə mane oldu
24/01/2020 [20:41]:
Saxtakar dilənçinin etdikləri şok yaratdı - MARAQLI... + VİDEO
24/01/2020 [20:36]:
Düşmən Kəlbəcərdə yeni SES tikintisinin son görüntülərini yaydı…-VİDEO  
24/01/2020 [20:26]:
Dəniz suyu 30 metr çəkildi - QORXUDUCU GÖRÜNTÜ
24/01/2020 [20:13]:
"Supergüclər öz maraqlarını təmin etmək üçün din-məzhəb amilindən yararlanmağa çalışırlar" - VİDEO
24/01/2020 [20:13]:
Xocalıda əsgərlər tərəfindən zorlanan 12 yaşlı Azərbaycanlı qız: "Başımı əllərimin arasında sıxıb ağladım"
24/01/2020 [20:03]:
Sərxoş kişinin dişlədiyi it öldü
24/01/2020 [19:57]:
Sankt-Peterburq şəhərinin qubernatoru Azərbaycana gələcək
24/01/2020 [19:56]:
Azərbaycan dövləti təbii hadisələrdən zərər çəkənlərə 1 milyard manata yaxın pul xərcləyib
24/01/2020 [19:55]:
ADY ilk dəfə olaraq karbamidin 40 futluq konteynerlərlə daşınmasına başlayıb
24/01/2020 [19:40]:
Bakı metrosunda problem: Sərnişin qatarın hərəkətinə mane oldu
24/01/2020 [19:20]:
"Utanmadan deyilənləri təkzib edirlər, amma 10 milyon manatlır sistem bu saata qədər işləmir"
24/01/2020 [19:16]:
Əli Əsədov icbari sığortaya görə nazirləri topladı
24/01/2020 [19:14]:
Avtomobillərin nömrələrini gizlədən sürücülər 500 manat məbləğində cərimələnib
24/01/2020 [19:14]:
İnsanların yarısı ağlayırdı... - IX məqalə
24/01/2020 [18:48]:
Əli Məsimli seçiciləri islahatları aktiv surətdə dəstəkləməyə çağırdı - FOTOLAR
24/01/2020 [18:45]:
Çində ilk dəfə koronavirusun müalicəsi mümkün olub, xəstələrdən biri sağalıb
24/01/2020 [18:43]:
“Haftara verilən dəstək onu ərköyünləşdirib" - Ərdoğan
24/01/2020 [18:42]:
Pablo Eskobara məxsus olan oteldə 5 milyona dəniz mənzərəli otaq kirayələdi - FOTOLAR
24/01/2020 [18:35]:
"Ailə o zaman yaxşı olur ki, xanım kişini özünü ailə başçısı kimi hiss etməyə icazə verir"
24/01/2020 [18:32]:
ABŞ səfirliyin ətrafına beton plitələr düzdü – Bağdadda “milyonluq nümayiş” gözlənilir - FOTO
24/01/2020 [18:29]:
Qarabağdakı erməni hərbçilər xidmətdən imtina edirlər
24/01/2020 [18:21]:
Azərbaycanın cənub bölgəsi ağ örpəyə büründü - VİDEO
24/01/2020 [18:17]:
Sabirabadda qadını şantaj edən şəxs həbs edilib
24/01/2020 [18:14]:
Vərəqləndikcə, səhifələndikcə, oxunduqca yeni çalarlar, yeni keyfiyyətlər üzə çıxır...
24/01/2020 [18:08]:
Rəşad Mahmudovla görüşdə izdiham: Zal doldu, seçicilərin bir qismi ayaq üstə qaldı...
24/01/2020 [18:07]:
Mətbuat Şurasının “qara siyahı”sı ləğv olunub
24/01/2020 [18:00]:
Həyat yoldaşı tərəfindən atılan 3 uşaq anası: “Yeriyə bilmədiyim üçün məni istəmədilər” – VİDEO
24/01/2020 [17:57]:
“Ümid edirəm ki, qarşıdakı səfərlərdən ölkəmizə yenə nominasiyalarla qayıdaram”
24/01/2020 [17:57]:
Putindən fələstinli əsgərə böyük jest - VİDEO
24/01/2020 [17:51]:
İstirahət günləri üçün hava proqnozu
24/01/2020 [17:43]:
Azər Kərimli 90 yaşlı seçicisini evində ziyarət edib - FOTOLAR
24/01/2020 [17:40]:
Koronavirusun əsas əlamətləri
24/01/2020 [17:36]:
Vladimir Putin keçmiş nazirləri özündən uzaqlaşdırmır, əksinə, ətrafına toplayır
24/01/2020 [17:36]:
BAXCP sədri seçicilərlə görüşdü - FOTOLAR
24/01/2020 [17:36]:
Tovuzda üç ustanı elektrik cərəyanı vurması faktı ilə bağlı cinayət işi başlanıb - RƏSMİ
24/01/2020 [17:31]:
“Rusiya və Azərbaycanı necə yaşamaq lazım olduğuna öyrətməyə çalışırlar”
24/01/2020 [17:23]:
İsrail səfiri: "Azərbaycan bizim strateji tərəfdaşımızdır"
24/01/2020 [17:20]:
Xarici İşlər Nazirliyi koronavirusla bağlı Azərbaycan vətəndaşlarına xəbərdarlıq edib
24/01/2020 [17:18]:
BNA-dan hava ilə bağlı sərnişinlərə müraciət
24/01/2020 [17:07]:
Ağdərədə 94 yaşlı erməni evdə diri-diri yandı - FOTOLAR
24/01/2020 [17:04]:
ABŞ-da güclü partlayış olub - VİDEO
24/01/2020 [17:00]:
SOCAR: Dənizdə təhlükəsizlik rejimi maksimum gücləndirilib
24/01/2020 [16:58]:
Körpələri bir-birinə bağlayan tibb bacıları CƏZALANDIRILDI
24/01/2020 [16:43]:
Soyuq havada küçədə gecələyənlərin aqibəti: Onlar hara yerləşdirilir? – VİDEO
24/01/2020 [16:41]:
Türkiyədə MSK sədri dəyişib
24/01/2020 [16:40]:
Prezident DSX-nın hərbi qulluqçularını və mülki işçilərini təltif edib - SİYAHI
24/01/2020 [16:40]:
Fərid Şəfiyev Şuşa qalasının təmiri ilə bağlı məlumatlara münasibət bildirib
24/01/2020 [16:37]:
DSX-nın üç hərbçisinə general, ikisinə kontr-admiral rütbəsi verilib - SƏRƏNCAM
24/01/2020 [16:23]:
Merkelin Türkiyədə verilən hədiyyəyə maraqlı reaksiyası - FOTO
24/01/2020 [16:16]:
Könül İsmayılovanın könüllülər komandası yenə iş başındadır - VİDEO
24/01/2020 [16:01]:
Koronavirusun digər ölkələrə yayıla biləcəyi ehtimal olunur - ÜST
24/01/2020 [15:59]:
"Qapını açanda gördüm ki, alt paltarındadır, əlində də masaj üçün yağ var..."
24/01/2020 [15:57]:
Şahzadə Diananın anası ona "fahişə" deyirmiş... - FOTOLAR
24/01/2020 [15:55]:
Mixail Qusman Azərbaycan Prezidentinə təşəkkür edib
24/01/2020 [15:49]:
Şirvan şəhəri, Hacıqabul və Kürdəmir rayonlarından olan vətəndaşların qəbulu keçirilib
24/01/2020 [15:46]:
Jirinovski SSRİ-nin niyə dağıldığını açıqladı
Bütün arxiv bir sırada
08/05/2018 [11:25] - Ədəbiyyat - ( 2928 dəfə baxılıb)

Salam Sarvanın absurd şeirləri – II hissə



Əvvəli burda - http://www.moderator.az/news/223800.html


Məqalənin əvvəlində Salam Sarvanın absurdizm nəzəriyyəsinə əsaslanan şeirlərindən danışmışdım.  Absurdizm “inkar”, “təzad”  məhdudluğunda deyil. Bu poeziyada əksliklər, inanılmazlıqlar adi intonasiya ilə ifadə edilir. Dünyanın, eləcə də insanın bu dünyadakı bayağı, karikaturalaşmış həyatının cəfəngiyat olduğuna parodiya şeirlər yazılır. Və həmin insanın azadlıq, sevgi, vətən, tarix, cəmiyyət, təbiət haqqındakı düşüncə, təxəyyül və təsəvvürləri isə sanki yoxluqdan yoxluğa yol gedir. 

Onun poetik xəyalları sevgini yerə enməyə qoymur, ən uzağı yuxulara yol tapa bilər. Yuxular isə ən ilğımlı illüziyalardan, ən dərin xəyallardan da uzaqda, əlçatmazlıqdadır. Və qəribə bir tərslik olur belə sevgilərdə:

Heyif ki, gec bildilər:

heç vaxt yanaşı yatmayacaqmış

bir-birini yuxuda görənlər.

Yenə də, ya qəribə bir tərslik, ya da qəribə tapıntı... Sevgi hər yerdə, hər canlıda, hər varlıqda olurmuş. Bir bədəndə kişi və qadın mehrinin, məhəbbətinin qarşılaşması, üz-üzə, göz-gözə dayanması bədən üzvlərinin ünsiyyəti ilə “kəşf” edilir.

Gözlərinin bir-birinə məhəbbətlə baxdığını,

barmaqlarının bir-birinə ehtirasla sarıldığını,

ayaqlarının bir-birinin üstündə

məmnunluqla uzandığını görürəm.

 

Yəni qəribədi dünyanın işi:

hər bədənin simmetriyasında iki nəfər var-

biri qadın, biri kişi.

“Köhnəlmişəm”- deyəndə adamı təəccüb bürüyür. Insan necə köhnələ bilər? Bu kəlmənin açmasını təmirsiz, uçub-tökülən bir otağın mənzərəsi ilə ekvivalentləşdirir. Bu xaraba ev şəkli onun  iç dünyasının təlatümlü ifadəsi kimi divara mıxlanır sanki... “İçimdə xaraba bir ev var”. Suvağı sökülüb-tökülmüş bu evin təsvirində bircə detal-“siqaret tüstüsü” bu ev sahibinin dərddən “köhnəlməsini” andırır.

Köhnəlmişəm.

Otağımda tavanın suvağı sökülüb.

Döşəmənin boyası tökülüb,

divar kağızı siqaret tüstüsündən saralıb...

Şeirin ikinci parçası isə tam fərqli bir dünya, fərqli ovqat sahibinin sonsuzluğa yol alan xəyalları  haqqında danışır. Uçuq daxmanın xarabalıqları altından sürünüb çıxan adam inanılmaz güclə yenilənmə, təzələnmə, yenidən doğma, dirilmə  məqamına çatdırır özünü. Burda artıq döşəmə-tavan, qapı-divar sıxıntısından əlamət yoxdur. Göylərə, yerlərə, dənizlərə meydan oxuyan, onların görünüşünü belə dəyişə bilən adamın halında möhtəşəmlik müşahidə edirik. Absurd vəziyyət mənzərəsi, bütün hallarda yenə bir insan psixologiyasının, düşüncə və ovqatının əksi, astar tərəfi, tərsi kimi diqqət mərkəzinə gətirilir.    

                 Amma bu il göylərin rəngini, dənizlərin səsini,

                 dağların örtüyünü dəyişmək istəyirəm.

                 Sonra səni qonaq çağırmaq,

                  səninlə bu yenilikdə görüşmək istəyirəm.

            Bəzi şeirlərdə görürük ki, köhnə məktublarda yazılan sözlər, etiraf edilən hiss və duyğular da köhnəlirmiş: “Sənin “sevirəm” yazdığın o məktub da köhnəlir: burda bir varaq saralır, varaqda bir söz solur”...

 “Çıxılmazlıq” şeirinin adamı isə yenə içindən yerə yıxılır. Yenə “uçmuş bir bina” özündən bezən, usanan, düşüncələrində belə sökülüb-tökülən insanın proobrazı kimi qarşımızda kədərli tablo yaradır. “Uçmuş bir binanın altında qalmışam” – deyir. Adamlara hay salmaq lazımdırmı?  Amma o qorxur ki, burda gəlib tapacaqlar onu. Tənhalıq xarabasının qəbristanlıq dincliyini, zirzəmi hüzurunu pozacaqlar... Təkcə  ideyada yox, hətta ayrı-ayrı misralardakı yan-yana dayanmış sözlərin də semantikasında absurdluq görürük. Necə ki, eyni misrada deyir: boşam, doluyam...   Və yenə qəribə, absurd bir giley eşidirik: “Həyatımıza o qədər adam yığırıq ki, indi onların əlindən tənhalığa çəkilmək də olmur”.

     Uçmuş bir binanın altında qalmışam.

     Bir azdan tapacaqlar məni.

     Hələliksə boşam, doluyam,

     qəbristanlıq kimi daşlıyam,

     saat kimi qumluyam,

     zirzəmi kimi suluyam.

 

     Bir azdan tapacaqlar məni...

     Axx, həyatımıza o qədər adam yığırıq ki,

     indi onların əlindən

     tənhalığa çəkilmək də olmur.

       İntihar edənlərin arxasınca göz yaşı axıdırıq. Amma eyvandan özünü atanlar, qatar altına düşənlər də, sən demə, hansısa göydə sürətlə axıb keçən ulduzların  arxasınca sevinərək uçurmuş. Göyə baxıb yerə doğru uçmaq...  Bu absurdluq deyilmi?

    İntihar qərarına gəlib

    eyvanda dayanmış bu qadın

    özünü atmaq istəyir

   göydə sürətlə axıb keçən bir ulduzun altına.

İntiharların da yarışması, “yerə ən tez çataraq qalib olanı” varmış:

     Qorxmağa dəyməz.

     Hündürlükdən atılmaqla

     intihar edənlərin yarışında

   yerə ən tez çatan da qalibdii.

       Salamın şeirində zədələnmiş qürurun, sındırılmış iradələrin, xəyalları güllələnmiş, ümidləri heçliyə ünvanlanmış insanların  taleyini alın yazısı kimi  oxuyuruq. Bu cür ümumiləşdirilmiş tipiklik bircə şeir assosasiyası yaradır bəzən. Elə bilirsən ki, Salam bu dünyaya cəmi bircə şeir yazmaq üçün gəlib. Lakin o bircə şeirdə bütün bəşəriyyətin ruhuna, hissinə, düşüncəsinə tanış olan o qədər doğma yaşantı cizgiləri var ki, o bircə şeirdən  özün də onlarla şeir çıxara bilərsən.

 Hər şairin özünəməxsus şeir leksikası, şeir lüğəti var. Bəzində sevinc, ümid, fərəh yansıdan al-əlvan kəlmələr olduğu halda,  bəzində  “xoşbəxtlik” sözünün belə “bədbəxtlik” kimi səsləndiyi kədərli lüğət olur.   Salamın şeir lüğətində “qırıntılar”, “dib”, “intihar”, “qərarsızlıq”, “aldanış”, “uçub-tökülmək”, “həbsxana”, “təkadamlıq xaraba”, “kilid-kilid”, “dar ağacı”, “enmə” və s. bu kimi ifadələrin çox vaxt şeir başlığıtək qabağa çıxması da həmin poeziyanın ədəbi portretini, obrazını səciyyələndirir. Yuxarıda onun sözdən “xəsisliklə” istifadə etmə ustalığından danışmışdım. Bu “xəsislik” bütün bəndlərdə, misralarda gözə çarpır. “Qırıntılar” şeirində bircə ifadənin (“qırıntı”) doğurduğu kədərli partlayış minlərlə ruhu sarsıda bilir.  Bir kişinin qan analizi zamanı  tibb bacısının salıb sındırdığı bapbalaca bir şüşənin üstündəki mənfi cavab xəbərli qanın dağılması bir talenin yerlə yeksan olması bəyanatı kimi qulaqlarda cingildəyir. Qırıntılar təkcə yerə yox, taleyə, bəxtə də səpələnə bilir. Qırıntılarla dolu bir ömrü yamamağa isə gücün çatmır və barışırsan tibb bacısının əlindən düşüb sınmış şüşə qırıntılarının üstündə ürəyini qana döndərən qan analizinin pis cavabı ilə...

    Diksinərsən qanından

    analiz verdiyin yerdəcə.

 

    Diksinərsən bir damcı qanın yayıldığı şüşə

   parçası

   tibb bacısının əlindən yerə düşüb sınanda.

 

   Diksinərsən

   sınmış şüşə qırıntıları və sındırılmış kişi qırıntıları

   tapılanda qanında.

 

   Sonra tapançandan atəş açarsan iki dəfə:

   birini havaya – xəbərdarlıq atəşi,

   birini gicgahına.

Salamın poeziyasında Füzuli şeirindəki  qədər mücərrəd, təsəvvürə belə  gəlməyən xəyali aləmdə qəribə arzularla yaşayan, bəlkə də yaşamaq xatirinə arzular uyduran  insanları bəzən yadplanetlilərtək qəbul edirik.  Bu qəhrəmanların zahiri portretini heç kim cıza bilməz. Məsələn, sima, göz-qaş və s. bu kimi realistik detalları axtarmaq əbəsdir. Burda tərz  arzu olunmayan arzular,  reallaşması mümkün olmayan istəklər, gedilməyən yollar, göndərilməyən məktublar, gəlib çıxmayan xoşbəxtliklərin yolunu bir az da qəlizləşdirməkdən ibarətdir. Tərz həm də diksindirici təkliflər şeir kimi poetik suala çevriləndə aydın görünür:

Nəyi gözləyirsən, övlad?

Anan ki belə gözəl ağı deyə bilir,

niyə ölmürsən?

Salam bütün şeirlərini eyni üslubla təqdim etmir. Birində sual intonasiyası, birində qınaq, birində etiraz, birində dialoji nitq polemikası və s. bu kimi fərqliliklərlə bizi hər səhifədə yeni  şeir havası ilə təzələyəyir. Bəzən də çox kiçik şeirdə böyük suallar buraxır bizə. Məsələn, aşağıdakı misraları oxuyarkən,  “yox olan dostlar, ölənsə özüdürmü?” – deyə düşünürük.

Dostlar bir-bir çıxıb gedir:

donub gedir, buxarlanıb gedir, əriyib gedir...

 

Udduğum havada uçub gedir,

içdiyim suda üzüb gedir,

basdırıldığım torpaqda yeriyib gedir.

Salamın aforizmləşmiş misraları həmişə  təəccübləndirir:

Bir açar da düşməz aça qapımı,

amma bağlamağa hər kilid düşür.

...

Səni bir yol gördüyüm bir yuxunu yozmağa

həsr elədim ömrümün qalanını, yatmadım.

...

Sən mənim yolayrıcımdın:

səndən yüz yana döndüm.

...

Bu gün vaxtım yoxdur, bu gün ölürəm.

...

Ta çalma qəmgin havalar

qəmi oynatmaz, ay uşaq.

Adam göz yaşı içində

gəmi oynatmaz, ay uşaq.

...

Yaman tez böyüdüm pis xəbər kimi.

...

Özünü ölümdən qoruyur hamı,

hamı özün səndən qoruyur, Allah.

...

Sən mənə dözməyi öyrətdin, sağ ol,

savabdı, Allah da razı olacaq.

O dözüm yolunu gözləməyə yox,

səni unutmağa lazım olacaq.

...

Bir gün durub axtararsan,

tapa bilməzsən sən məni.

Atanda bir baxaydın da

haraya atmısan məni.

...

Öldün, bir başdaşı qoydular sənə,

evini tikdilər bircə daş ilə.

Bir də bir “itki” şəkli  var bu poetik dünyada. Bu adam axtarır, elə hey soruşur, axtardığının gəlməsini istəməyə-istəməyə gözləyir... Bəzən də ən dərin, mənalı , həyat əhəmiyyətli məsələ haqqınnda məişət dili ahəngində, leksikasında qəribə narahatlıqla söruşur. Məsələn, həyatı bir heç, boşluq kimi yaşayan adam, nəfəsinin belə hədər gedib-gəlməsinin ağrısını yaşayır və bir gün anlayır ki, yaşadığı və yaşamadığı günlərin əslində ona aidiyyatı yoxmuş. Yəni, bu ömür-gün onun deyil, başqasının həyatına, bəlkə də “həyətinə” keçmiş, ondan qaçmış bir taledir. Ömrünün günləri ondan qaçıb kiminsə taleyinə köçüb, ömrünə qarışıb. Qonşudan itmiş toyuq-cücəsini  xəbər alan adamın intonasiyası ilə didərgin düşmüş, bada getmiş günlərini soruşur:

     Ay qonşu, bir ömrünə bax,

     gör mənim günüm ordadı?

Mənalandırma yenilikləri ilə dolu olan bu yaradıcılıqda həm də bambaşqa bir əksetdirmə, hamıdan fərqli  özünüifadə və söz nizamı, nəzm kolariti var. Məlum təsəvvürləri dağıdan, bütün fəlsəfi kateqoriyalar haqqında insanı tam başqa cür düşünməyə sövq edən yanaşmalar var. Və təbii ki, absurdluq meyarı və ya meyarsızlığı əsasında...

Bütün böyümələr ölümə gedən yola üz qoymaq, tələyə düşməkdir. (“Bu gün ad günümdə bildim bu ömür bir oyunmuş”.) Böyüyürsən, böyüyrsən, ölümün qapısından içəri girmək üçün status qazanırsan. Qocaldıqca belin də ona görə bükülür ki, əlin çəliyə rahat çatsın.

Bir azdan bel də əyilər

ki əllər çəliyə çatsın.

Tanrı bizi böyüdür ki,

başımız tələyə çatsın.

    Salamın şeirində 2 + 2 =4 məntiqi inkar olunur. Və şair bu “məlum həqiqət”in doğru olmadığını öz şeirləri ilə yüz dəfələrlə isbat edir. Sübut edir ki, sevinc gülmək, dərd ağlamaq üçün deyil. Çiçəklər də gözəllik simvolu, estetik element olmaya bilər...

       Belə... nə sevinc gülməyə

       və nə dərd ağlamağadı.

       Bu dünyanın çiçəkləri

      S üpürgə bağlamağadı.

Adətən sərbəst düşüncə axarındakı  fəlsəfi qənaətlərin poetik ifadəsində şairlər qafiyələmə texnikasının öhdəsindən gələ bilmir, elə bil çox zaman bu nəzm elementini (qafiyəni) arxa plana atırlar. Diqqət daha çox fikrə, ideyaya, düşüncəyə yönəlir. Lakin Salam Sarvanın hər şeirində obyektə yanaşma, izah və tərz, ifadə yeniliyi, gözlənilməzliyi kimi, şeirin forma estetikasını da çox vaxt partlayış effektli qafiyələr həll edir.

Məsələn, “Dirimə ağlayan anam” şeirində bu qədər dərin məna, poetik mükəmməllik və nəzm estetikasını bir araya gətirmək üçün şair nə qədər çalışmalıdır bir şeirin üstündə?  Salam niyə bu qədər az yazır?-sualının cavabları da elə burdan qaynaqlanır.

         Mən öləndə yağış yernən

         buludlar göynən ağlar.

         Dirimə ağlayan anam

         ölümə eynən ağlar.

 

           Hamı dalımca danışar

           sanarlar “gedişdi” bu.

           O qıza da xəbər çatar,

           bir özgə bəynən ağlar.

 

           Bir ovçusa fikrə gedər

           bir gözü nişangahda:

           gözündən vurulan quşlar

           halına nəynən ağlar?

Bəzən məlum, dilimizdə artıq daşlaşmış ifadələrlə postmodern çalarlı oyun tərzini də müşahidə edirik. Iki omonim ifadə bir misranın və ya bəndin içindəcə elə  ironik şəkildə qarşılaşdırılır ki, bu toqquşmadan daha yeni bir fikir hasil olur. Məsələn, məlum “başını qoyub yatmaq” və “vətən yolunda baş qoymaq” anlayışlarını görün şair hansı bədii mətn kontekstində birləşdirir, daha doğrusu, yenə “xəsislik” edərək bir ifadənin məğzində çoxmənalılıq çalarları yaradır:

    Mən də vətən yolunda

    başımı qoydum yatdım.

   Gördüm ki, yuxum gəlmir,

   sonacan saydım yatdım...

Bildiyimiz “onacan sayıb yatmaq” deyimi də təsadüfən və ya qafiyə xatirinə “sonacan sayıb yatdım” şəklinə düşmür, ömrün bu vəziyyətdə tamamlanması  (“sonacan sayıb başımı qoyub yatdım”) həm də guya “vətən yolunda başını qoyub”  ölmək yox, yatmaq təzadını doğurur.

“İzləmə” başlıqlı şeirdə də bu cür absurd, qəlibləşmiş, konkretləşmiş, sabitləşmiş deyimlərə şairin ustalıqla “əl gəzdirməsini” görürük. “Mışıl-mışıl yatmaq” ifadəsi necə çevrilib “mışıl-mışıl susmaq” olur? Necə olur ki, “heç kim eşitmir, amma hamı qulaq asır” məntiqinə inanası oluruq. Axı eşitmək qəlb və şüur işi, qulaq asmaq isə formal bir davranışdır, “dinləmə qurğusutək” texnoloji vasitə... Və necə olur ki, bizi bütün ömrü boyu izləyənlər arasında həm valideynlərimiz, həm də bir gözünü qıyıb, sanki qapının açar deşiyindən baxan fotoqraf da olur? Baxaq:

   Gözlərimi qarnına dikib

   mışıl-mışıl susmaq istəyirəm, qadın,

   bir körpə yuxusutək.

 

   Heç kim heç kimi eşitmir onsuz da,

   adamlar bir-birinə qulaq asır

   dinləmə qurğusutək.

 

   Bir gözünü qıyıb şəklimizi çəkən fotoqraf da

  sanki qapının açar deşiyindən baxır bizə.

 

     Gizlənirik, gizlənirik,

     yenə də izlənirik.

 

     Axx..

    uşaq vaxtı əlimizdən tutub itməyə qoymayanlar

    hələ də buraxmayıblar əlimizi.

“Mışıl-mışıl susmaq” ifadəsinin ikinci tərəfindəki sözü (susmaq) də müəllif rəngdən-rəngə, mənadan-mənaya çevirə-çevirə çoxaldır. “Xəsislik” məsələsinə dönürük yenə:

İndi məni düşündürür

bir sərxoşun bir şüşəlik,

bir ağacın bir meşəlik susması...

 

Neynək, küsülülər barışırsa, barışsın.

Amma hələ də yaxşıydı axı:

iki adamın bir-birinə qarşı

həmişəlik susması.

      İntihar, bəxtsizlik, tərk-dünyalıq, bezginlik və üzgünlük varsa, mütləq bu adamın şüuraltı yaddaşında “dar ağacı” obrazı  da olmalıdır... Dar ağacından azmaq, özünü asa bilməyəndə əlacsız-əlacsız yaşamaq, hətta əlacsızlar dəstəsi yaratmaq, xaraba bir ömrü “kor bəxt”, “nankor ana” xəyanətinin ağrısı ilə sona doğru sürümək... Maraqlıdır ki, bu ədəbiyyatda (Salam şeirində)  kədərin ən son həddi, ən tünd qarası əksər vaxtlarda oynaq ritmli  havalar üstündə oxunur.  Mövzunu bir yox, bir neçə şeirdə davam etdirmək  üslubu imkan verir ki, onun poeziyasını bir bütöv, süjet xətti olan tam bir bədii əsər kimi qəbul edək. Məsələn, “Dar ağacından azmışam” və “Dostum Əli üçün” şeirləri eyni dərdin ifadəsinə həsr edilib. Təkcə dar ağacından deyil, ana bətnindən də düşüb itən adamın yer üzü axtarışı çaşqınlıqlar sitüasiyasında daha bir dramatik sual qoyur ortaya. Ana bətnindən dar ağacına, bəlkə də əksinə, dar ağacından ana bətninə məsafə elə yaşamın, ömrün özüdürsə, bəs bu ömrü harda sürmək lazımdır? Axı yer üzü də yoxa çıxıb. Yoxluqlarda isə ancaq belə düşünmək olar:

     Bu quyunun divarının

     çöl üzü hanı, camaat?

     Dar ağacından azmışam,

     yer üzü hanı, camaat?

 

    Al-əlvan geyib gəzərdi,

    gəzərdi burda bir pəri:

    yanıb qara külü qalıb,

    bəs hanı başqa rəngləri?

 

   Yaxşı, mən özüm hardayam,

    o Salam hanı, ay ana...

    Gəl axtar bətnindən düşüb

     itən balanı, ay ana.

“Özümü asa bilmədim, eh, qorxdum ölümdən, dost. Yaşamaqdan savay heç nə gəlmirmiş əlimdən, dost”- dramatizmini yaşayan, “ölüb-dirilən” adamların səssiz ağlamasına bənzədi...

Qaragözlü baxtımız da

qarşımıza kor çıxar -

qənaətində isə absurd yanaşmanın daha bir çaları – “qaragözlü baxt” məcazının bər-bəzəyi, estetik gözəlliyi altında acı bir reallıq - “kor bəxt” sarkazmı var. Bəxtin gözü görmür ki, gəlib sahibini tapsın. Gəlib çatanda da “yorulub yatır”...

            Salamın şeirləri bizi təkcə  ədəbiyyat faktı kimi silkələmir, bizi poeziya nümunəsi kimi təsirləndirmir, bizi adi həyat həqiqətlərinin kədərli ifadəsi kimi duyğulandırmır. Onun şeirləri gözüyumulu yaşadığımız həyatın üzündən pərdəni çəkməyə kömək edir. Və hər şeirini oxuduqca, əvvəl “olmaz” deyib, sonra təslim oluruq. Absurd, tərəddüdlü qənaətlər arasında qalırıq. Necə deyərlər, halbahal oluruq.

“Sənsiz yaşaya bilirəm” misrasını işlətdiyi bəndlərdə, parçalarda həm də “amma yaşaya bilmirəm, bilmirəm” –deyir. “Bir az səndən zəhləm gedir”, “Yavaş-yavaş düşürsən gözümdən”, “artıq səni xatırlayanda başımı bulayıram” və s. bu kimi kəskin misraların işləndiyi şeirlər necə sevgi şeiri ola bilir? Ola bilərmi? Əgər şeirin sonunda-

Narahat olma “Qızım”...

Mən şəhərdə gəzəndə

Insanlar bir adamlıq kənardan keçirlər,

Sanki yanımda yeriyirsən deyə -deyirsə, deməli sevgini canından, yanından, ruhundan uzaqlaşdıra bilmir...

 Salam Sarvan Azərbaycan şeirində kimdir?-salının bir   cavab verməyə çalışdım. Onun haqqında ədəbi zövqünə inandığımız adamlarsa deyir:

Cavanların içində Oxucusu olan ye­ganə şair Salamdır. (Ramiz Rövşən)

 

Dörd böyük dünya dilində dünya şeiriylə can-cana dur­muş bir oxucutək deyə bilərəm ki, Salam bugün dünyanın poe­tik boyuna görə ən uca, ağlına görə də ən qoca şairlə­rin­dəndi.

Salam bu cür davam eləsə, Nobelin onun ayağına gələcə­yinə, gec gəldiyi üçün ondan və Azərbaycandan üzr istəyəcə­yinə şübhəm yoxdur. (Vaqif Bayatlı Odər)

 

Salam Sarvan ədəbiyyata yaşıl burulğan kimi gəldi və elə burul­ğan kimi də bir ömür boyunca getmədə. Açığı, müqəd­dəs­lərdən çox, mənim etiqadım bu cür “havalı” insanlaradır. Məncə, bəşəriy­yət də məhz onlara borcludur.

Daim günəşli Azərbaycanda əlimi qaşımın üstə qoyub, Salam səmtdən gələn şeiriyyəti gözləyirəm. (Rafiq Tağı)

 

08.05.2018

 

İradə  Musayeva

 

Dairə sədrinin ürəyi Rauf Arifoğlu və İqbal Ağazadə arasındakı gərginliyə tab gətirmədi...
Onun özünü görmək kifayətdir ki, dərhal alasan: Sağlamlığın özü olan möcüzə...
Xəstə uşaqlarını hava limanında tərk etdilər - AĞLASIĞMAZ...
Saxtakar dilənçinin etdikləri şok yaratdı - MARAQLI... + VİDEO
Dəniz suyu 30 metr çəkildi - QORXUDUCU GÖRÜNTÜ
Loading...
İdrak Liseyi - Keyfiyyətli təhsil
N.Tusi adına Klinika
Maraqlı
Səhvən göndərilən cənazə ailəni şoka saldı - Film kimi hadisə...
Cəmiyyət
"Utanmadan deyilənləri təkzib edirlər, amma 10 milyon manatlır sistem bu saata qədər işləmir"
Mədəniyyət
“Ümid edirəm ki, qarşıdakı səfərlərdən ölkəmizə yenə nominasiyalarla qayıdaram”
Dünya
Avropada hər 3 qadından biri zorakılığa məruz qalır-  Nəfs azadlığının nəticəsi...
Dünya
Məşhur aktrisa enerji terapiyası zamanı özündən getdi- Maraqlı...
Həftənin ən çox oxunanları
Aldadılan qadının qisası dəhşət saçdı - Ərinin cinsi orqanına... + FOTOLAR
İranlı general Elçin Quliyevin barmağına niyə üzük taxdı? – Üzüyün hərbi-siyasi anlamı...
Dünya bu fahişə qayınanadan danışır - Kürəkənindən hamilə qaldı...
“O qızları da, əxlaqsızlıqla məşğul olan ərəbləri də güllələmək lazımdır...”
Rəqqasə Aygünün kişi həmkarı ilə açıq-saçıq rəqsi səs-küy yaratdı - VİDEO
Məşhur meyxanaçanın bacısı oğlunun intiharının təfərrüatı- Bütün gecəni dayısı ilə nələrdən danışıb?
Gürcülər Ermənistana gedən  dövlət yolunu bağladı...-FOTO
İsrail sərnişin təyyarələrini raketlərdən belə qoruyur- Analoqu olmayan təhlükəsizlik sistemi (FOTOLAR)
“Qarabağa gedən cəmi bir turist avtobusu dronla vurulsa, turist axınına son qoyular...”
"Qarabağ cəhənnəmə çevrilməlidir, hər gün Ermənistana əsgər meyiti getməlidir..."
Moderator.az-ın arxivi
Copyright©2020
"Moderator.az" MMC
Baş redaktor:
Zülfüqar Hüseynzadə
Saytda reklam, banner və digər işlər üçün əlaqə vasitələri:
Tel: 0502711225, Whatsapp: 0507440247