Verdiyim müsahibələrin birində xoşbəxtliyi müdrikliklə əlaqələndirmişdim. Bəzi dostlar fikrimi dolğun şəkildə izah etmədiyim üçün məni qınamışdılar. Bu gün isə daha bir neçə nəfər düşüncələrimin hardan qaynaqlanmasıyla maraqlandı. Mən də qərara aldım ki, məsələyə daha ətraflı izahat verim.
Hesab edirəm ki, hər
bir məsələnin ən tutarlı izahını həyatımızda yaşadığımız hadisələrə sentemental
yanaşma nəticəsində tapa bilərik. Ona görə də məsələyə yaşadığım həyati hadisələrdən
birindən misal gətirərək münasibət bildirmək istəyirəm.
Ondan əvvəl isə qeyd etmək istəyirəm ki,
kasıblıq nemətdir, amma onu çox az insan anlaya bilir. Təəssüflər olsun ki,
kasıblar həyatın mənasını var-dövlətə çatmaqda, dövlətlilər isə daha çox var-dövlət
əldə etməkdə, başqa imkanlılardan geri qalmamaqda görürlər. Əslində isə hər iki
xislət xəstədir.
Yadıma yaxın
dostlarla əlamətdar günümüzü qeyd etdiyimiz bir məclisdə qarşılaşdığım bir
hadisə düşdü. Məclisimizin şirin yerində hamımızın ilk öncə övqatını təlx edən bir hadisə baş verdi. Heç bir
qapının gözətçisi olmadan azad yaşayan, boz rəngli, iri gövdəli bir it
insanların sevinclərini paylaşdığı, şənlik məclislərini keçirdiyi bu məkana
daxil olmuşdu. Belə iri və bədheybət itin birdən-birə insanların içərisində
peyda olması ətrafdakılara, təbii ki, yaxşı təsir bağışlamırdı. Amma onun
insanlara zərər verməyəcəyi tezliklə aydınlaşdı. İt sadəcə yemək qoxusuna gəlmişdi.
Bir müddətdən sonra
bizim süfrənin üzərində də sür-sümükdən əlavə artıq qalmış təamlar toplanmışdı.
Mən də süfrə üzərindəki sümüklərdən bir neçəsini itin qabağına atdım, it də
onları dişinə alıb ortalıqdan itdi. Bir azdan sonra köpək yenidən peyda oldu. Mən
təkrar bir neçə tikəni ona tərəf atdım. İt yenidən tikələri alıb yox oldu və
yenə geri döndü. Bu dəfə itin həmin yeməkləri hara apardığını öyrənmək üçün ona
təkrar sür-sümük atıb izləməyə başladım. Çünki bu qədər yeməyi belə tezliklə
yeyib qurtarmaq mümkün deyildi. Köpəyin bizdən təxminən əlli metr kənarda yeri
qazıb tikələrin bir hissəsini orada basdırdığını gördüm.
Bir neçə gün keçdi.
Yolum yenə həmin restorana düşmüşdü. Ortalıqda it yox idi. Onunla maraqlandım.
Restoran işçiləri itin bədheybət cüssəsi insanları narahat etdiyinə görə
sanitarlar (köpəkvuranlar) tərəfindən güllələnərək qanına qəltan olunduğunu
bildirdilər. Məni dəhşət bürümüşdü. Köpək öz var-dövlət hərisliyinin qurbanı
olmuşdu. Axı həmin it bu restorana sadəcə qarın aclığından pənah gətirməmişdi.
O, süfrələrdən qalan təamlardan yediyini yeyir, yemədiyini isə gizlində torpağa
basdıraraq dar gününü düşünürdü. Bu dar gün düşüncəsi onun əsl dar duruma
salmışdı. Köpək yalnız gündəlik tələbatıyla kifayətlənib insanları narahat etməsəydi,
bəlkə də heç öldürülməzdi də.
Bəli, insan da
azadlığını belə itirir. Var-dövlət əldə edir, daha çox qazanmaq və onu irtirməmək
üçün əzab çəkir. Tələbatından daha artıq qazanmaq ehtirası isə bir gün onu qaçılmaz
sonluğa doğru aparır.
Odur ki, əsl azadlıq
dünya yüklərindən, yəni cismani və nəfsi istəklərdən qurtulmaqla qazanıla bilər.
Bunu isə yalnız müdriklər başa düşür. Çox şeyi olmayan kiçik sahibkar belə
kiçik mağazasına gəlib gedən oğruların və ya başqa bədxah kimsələrin ona vura
biləcəyi zərərdən daima narahatlıq duyur, bu duyğu içində öz mülkünün ətrafında
dolaşır və beləliklə də azadlığını itirir. Ən xoş gününü belə ailəsi ilə rahat keçirə
bilmir. İstənilən an hansısa dövlət idarəsindən kiminsə mağazaya gəlib hansısa
bəhanə ilə ona hədə-qorxu gələcəyindən ehtiyatlanır.
Kiçik məmurlar
sabaha inanmadıqlarından özbaşınalıq edir, vara, mülkə və əmlaka sahib olmağa çalışırlar.
Çünki yaramaz fəaliyyətləri üzündən sabah işdən azad ediləcəkləri təqdirdə həmişə
yediklərini yenə dadmaq istəyirlər. Bu üzdən onlar da heç bir vaxt azad ola
bilmirlər. Var-dövlət artdıqca isə azadlıqları əldən gedir.
O ki qaldı yüksəkçinli
məmurlara, bu binəvaların halı daha acınacaqlıdır - onlar həmin hissi axırıncı
dəfə nə zaman yaşadıqlarını belə xatırlamırlar. Başqa insanları kölə gözündə
görürlər, amma özləri də azadlığı heç vaxt əldə edə bilmirlər. Ətrafdakılara
düşmən gözüylə baxır, zavallı insanların bir gün ayağa qalxıb onların var- dövlətlərini
əllərindən alacaqlarını düşünürlər. Sabah başlarına nə gələcəyi, hətta vəzifədən
gedəcəkləri halda topladıqları var-dövləti saxlaya biləcəkləri belə onlar üçün
qeyri-müəyyəndir.
Azadlığını və xoşbəxtliyini
xarici dövlətlərdə axtaran insanlar da az deyillər. Halbuki, xoşbəxtliyi ağıl və
ərdəmə sahib olmaqda yox, daha çox cismani əşyalara bağlanmaqda görənlər əmlaklarını
artırdıqca özlərini (ruhlarını) daha möhkəm bir kəndirlə bağlamış olurlar. Xoşbəxt
həyatları bununla da sona çatır. Yaşadıqları mənəvi işgəncə, zalımlıq və eqoizm
hissləri bədənlərini zəhərləyir. Bu zəhəri qanlarının tərkibindən dalaq da təmizləyə
bilmir. İnsan mal-mülk dalınca qaçdıqca özünə qəsd edərək mənəvi istiqlalını da
əldən verir. Bu məmada insan həqiqətən də özünə zülm edəndir.
Yuxarıda haqqında
söhbət açdığım itin başına gələnlər məni o qədər düşündürmüşdü ki, bu hadisədən
cəmisi iki saat əvvəl özümə məxsus, içərisində heç bir tikintisi olmayan bağ
(torpaq) sahəsinin vəziyyəti barədə dostumdan məlumat aldığım üçün xəcalət çəkdim.
Gördüm ki, heç mən də azad deyiləm. Mənim də azadlığıma uzun müddətdir ki, baş
çəkmədiyim həmin bağ son qoyub. Məhz bu zaman böyük müdrik, antik filosof
Diogenin bir taxta su bardağından başqa heç nəyinin olmadığının səbəbini bütün incəlikləriylə
anlamışdım. Hansı ki, o böyük şəxsiyyət bir dəfə kiminsə ovcuyla su içdiyini
görüb həmin bardağı da özünü narahat etməsin-deyə, tullamışdır.
Rəvayətə görə, müdrik
Diogenin sədası əfsanəvi fateh Makedoniyalı İsgəndəri çox maraqlandırdığı üçün
bir gün onun ziyarətinə gəlir. Kötük üzərində əyləşmiş müdrikə yaxınlaşıb xeyli
seyr etdikdən sonra ona öz səxavətini və sayqısını göstərmək üçün “məndən nə
arzun var?”- deyə müraciət edir. Kötük üzərində əyləşən Diogen başını qaldırıb,
qarşısında minbər kimi dayanmış fatehə “Arzum budur ki, günəşin qarşısından çəkiləsən,
bir az qızınım”- deyir. Fateh onun nə qədər azad və xoşbəxt olduğunu başa düşür
və ordusuna tərəf dönüb xəyanətkarlar barədə bir qədər fikrə dalır. Amma onun
üçün artıq çox gec idi. İstəsə belə gəldiyi nöqtədən geri qayıda bilməzdi.
Bütün bunları, sizcə, müdriklərdən başqa kimsə qavraya bilərmi?
Əlbəttə ki, cahil, yırtıcı
təbiətli və kölə təfəkkürlü insanlara azadlıq hissi yaddır . Məhz, dünyamız
insanların cılızlaşması və kütləşməsi üzündən tənəzzül edir. İndi isə siz
deyin, azad olmayan şəxs xoşbəxt ola bilərmi? Şübhəsiz ki, yox! Deməli, mən səhv
deməmişəm. Xoşbəxtlik yalnız müdrikliyə can atmaqdan başlanır.